چند نکته درباره جنجال آفرینی بر سر دانشجویان محروم از تحصیل؛

کدخبر: 3476

هم ضیاء هاشمی و هم جریان حامی وی حقیقت را خوب می دانند ولی سرخوردگی سیاسی و اجتماعی حاصل از خروج آنها از وزارت علوم باعث شده است دست به این پروپاگاندای جعلی بزنند. دانشجوی ستاره دار و یا هر عنوان دیگری بخشی از جنگ روانی جریان رادیکال خارج شده از وزارت علوم است.

کی از مشکلات مهم دولت دوازدهم را می توان عدم فرمان پذیری وزرا و مسئولان دولتی از حسن روحانی و وضعیت جزیره ای دولت برشمرد. وضعیتی که وزیر زیرآب وزیر را می زند، برخی جریانات وزیری را قربانی ماندن وزیر دیگر می کنند و در نمونه جدید رسانه دولت به بخشی از بدنه آن حمله می کند.

خبرگزاری ایرنا روز گذشته با انتشار دو مطلب پیرامون محرومیت برخی دانشجویان از تحصیل که یکی از آنها در گفتگو با یک حقوقدادن نامیده شده، به بخشی دیگر از اقدامات دولت حمله ور شده است. مطالبی که با توجه به محتوای آنها و همچنین سابقه سیدضیاء هاشمی، مدیرعامل ایرنا، باید چند نکته و سوال را برای روشن شدن ماجرا برای مخاطبان مطرح کرد.

1 – دانشجوی ستاره دار، دانشجوی محروم از حق تحصیل و نقص در پرونده؛ واژگانی که طی چند روز اخیر و با اعلام نتایج نهایی آزمون کارشناسی ارشد سال 97 دوباره به عرصه رسانه ای و سیاسی کشور بازگشته اند. کلماتی که هرکسی از دید خود و بدون اطلاع از واقعیت ماجرا به آن پرداخته و گاه آن را ابزاری برای رسیدن به اهداف غیر دانشگاهی خود کرده اند. اینکه هر دانشجویی چرا با عنوان نقص در پرونده مواجه شده سوالی است که باید در فضایی به دور از حاشیه سازی به آن پرداخت، ولی به راستی چرا به یکباره جریان رادیکال و جنجال ساز دانشگاه تهران و نهادهای به ظاهر صنفی ولی به شدت سیاست زده همچون شوراهای صنفی زیر چتر خبرگزاری رسمی دولت یعنی ایرنا، دست به یک هجمه رسانه ای زده اند؟

2 – سیدضیاء هاشمی که هم اکنون مدیریت خبرگزاری رسمی دولت یعنی ایرنا را برعهده دارد، کسی نیست جز معاون فرهنگی وزارت علوم در دولت یازدهم و سپس سرپرست چند ماهه این وزارت خانه در دولت دوازدهم. شخصی که با رضا فرجی دانا به وزارت علوم آمد و حتی پس از رفت و آمدهای چند وزیر و سرپرست بدون تغییر در سمت خود باقی ماند و سرانجام در دهم آبان 1396 از این وزارتخانه رفت.

بیشتر بخوانید// ضیاء هاشمی: محکومان حق حضور در دانشگاه را ندارند

حاشیه های ناتمام معاون فرهنگی در دوره تصدی وی و تبدیل این معاونت به پاتوق اعضای انجمن دانشگاه تهران بخشی از عملکرد وی در وزارت علوم است. سوال این است که مگر در دوره معاونت وی از ابتدای دولت یازدهم تا جدا شدن از بدنه وزارت علوم، هیچ دانشجویی ستاره دار نشد و از حق تحصیل محروم نگردید؟ چرا بعد از پنج سال او به یکباره دغدغه‌ی این دانشجویان را پیدا می کند و به نحوی از نهادهای امنیتی سخن می گوید که گویی تاکنون با آنها ارتباط نداشته است! آیا باید رفتارهای متناقض در دوره معاونت و سرپرستی وزارت علوم را با بعد از آن به حساب سادگی گذاشت یا ماجرا چیز دیگری است؟

3 – کانال منتسب به شوراهای صنفی همزمان با موج خبری ایرنا با هشتگ نقص در پرونده، به سراغ این سوژه کاملا سیاسی رفته است. این کانال اسامی هفت نفر از دانشجویانی که محروم از تحصیل شده اند را در کانال خود درج کرده و سپس سعی کرده با برجسته سازی دانشجوی ستاره دار به نحوی واقعیت پشت ماجرا را به فراموشی بکشاند. به راستی شورای صنفی دانشگاه ها قرار بود چه رسالتی داشته باشند؟ وضعیت ارز دانشجویی، نرخ غذا و خوابگاه در سال تحصیلی جدید، وضعیت نابسامان خوابگاه های دولتی، شهریه هایی که یک شبه سر به فلک کشیدند و ده ها مشکلات صنفی دیگر هیچگاه به چشم این جریان نیامده است و همانند گذشته تسویه حساب سیاسی اولویت اول آنها بوده است.

ردپای تسویه حساب‌های شخصی آقای معاون

بیشتر بخوانید// انتقاد اتحادیه های دانشجویی از سیدضیاء هاشمی

4 – یکی از موضوعاتی که به تعبیر رهبر انقلاب غلط ترین کار وزارت علوم دولت یازدهم بود، موضوع بورسیه ها و سرنوشت تلخ بازی با حیثیت تعدادی از جوانان این کشور بود. ورود مستقیم روحانی به موضوع و بازی با افکار عمومی وی، جنجال آفرینی وزارت علوم پیرامون آن و تسویه حساب سیاسی برخی جریانات تحت حمایت سیدضیاء هاشمی بخشی از واقعیت این ماجرا بود. حال باید از معاون سابق فرهنگی وزارت علوم پرسید، آیا این سه هزار دانشجو به اندازه چند دانشجویی که به علت جرائم امنیتی از تحصیل بازمانده اند ارزش تلاش برای رفع مشکلشان را نداشت؟ چرا کانال شوراهای صنفی از دانشجویان بورسیه هیچ حمایتی نکرد؟ ولی با تولید هشتگ به استقبال جنجال آفرینی برای مجرمان امنیتی می رود؟

5 – واقعیت آن است که خبرگزاری رسمی دولت در دوره اخیر و با راه اندازی جنجالی سرویس دانشگاه، پاتوقی برای یک جریان سیاسی تشنج آفرین شده است. اینکه چرا سال گذشته ایرنا و شخص جناب سرپرست وقت وزارت علوم به فکر قبول شدگان کارشناسی ارشدی که نقص در پرونده داشته اند، نبود و به یکباره دغدغه حق تحصیل مجرمان امنیتی را پیدا کرده است، موضوع پیچیده ای نیست. رفتن سیدضیاء هاشمی از وزارت علوم در آبان سال گذشته انگار برای وی بسیار تلخ بوده و البته تلخ تر از آن حذف شدن از گردونه گزینه هایی که برای وزارت به مجلس معرفی شدند تا آنجایی که حتی این جریان در بحبوحه مطالبه ترمیم کابینه روحانی در ناتوانی های اقتصادی، شایعه ی عزل وزیر علوم چندماهه را مطرح کردند!

هاشمی بیش از هرکس به ماهیت این محرومیت از تحصیل ها و قانونی بودن آنها واقف است و حقیقت ماجرا را می داند ولی تسویه حساب شخصی با بخشی از بدنه دولت باعث شده تا خبرگزاری رسمی دولت وارد این دعواهای بچه گانه شود. به راستی شان خبرگزاری رسمی دولت این است که تبدیل به ابزار انتقام یک سرخورده سیاسی از عضو دیگر دولت شود؟

بیشتر بخوانید// انـجـمـن رانـتـی

6 – هم ضیاء هاشمی و هم جریان حامی او حقیقت را خوب می دانند ولی سرخوردگی سیاسی و اجتماعی حاصل از خروج آنها از وزارت علوم باعث شده است دست به این پروپاگاندای جعلی بزنند. دانشجوی ستاره دار و یا هر عنوان دیگری بخشی از جنگ روانی جریان رادیکال خارج شده از وزارت علوم است تا شاید دوباره بتواند به این وارتخانه بازگردند و یا حداقل دست به تسویه حساب شخصی و سیاسی با مجموعه ی حاضر در وزارت علوم بزنند؛ پس نباید این مصاحبه ها و گزارش های به ظاهر دانشجویی ایرنا را جدی گرفت چون نه صداقتی دارند و نه دغدغه دانشجویان را.

7 – مسئولان دولتی نیز بهتر است تکلیف خود با ایرنا را مشخص کنند. اگر ایرنا بخشی از دولت برای رفتار صحیح رسانه ای است، پس نباید آن را به پاتوق سیاسی جنجال آفرینان و ورشکسته ها تبدیل کرد و شأن خبری آن را مصادره کرد و اجازه داد دولت علیه دولت در آن تبلیغ شود، اما اگر قرار است همچنان ایرنا به عنوان بلندگوی یک جریان خاص فعالیت کند پس بهتر است نام خبرگزاری رسمی دولت را از آن حذف کنند تا منتقدان راحت تر با این جریان مقابله کنند.

* گزارش از سعید درویشی

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار