واکنش رئیس جمهور به اصلی‌ترین مسئله اخیر دانشگاه‌ها؛

کدخبر: 2972

روحانی با اشاره به اینکه در لایحه بودجه چیزی درباره سقف بودجه نداشتیم و شاید مجلس در لایحه افزوده است، ادامه داد: آن چیزی که بیشتر دانشگاه‌ها دنبال می‌کردند، تقویت مراکز علمی و آزمایشگاه‌ها بود، دولت هم بر این تصمیم بود و راهکار ما این بود که 400 میلیون دلار از صندوق استفاده کنیم.

در حالی که اهالی دانشگاه از همان زمان ارائه بودجه سال 97 به مجلس، نسبت به بودجه تخصیص داده شده به دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی گله‌مند بودند و از وزیر علوم گرفته تا روسای دانشگاه‌ها و نمایندگان مجلس پیرامون این موضوع هشدار داده و خواهان اصلاح آن بودند، با این حال واکنش امروز رئیس جمهور درباره بودجه دانشگاه‌ها و همچنین حقوق اعضای هیات علمی، این شائبه که «روحانی دانشگاه‌ها را موضوع دسته چندم می‌داند» را تقویت کرد.

* روحانی: اعتراضی درباره بودجه دانشگاه‌ها نشنیدم!
رئیس جمهور عصر امروز(سه‌شنبه 17 بهمن‌ماه) در نشست خبری با رسانه‌های داخلی و خارجی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه فرهیختگان درباره نامه اعتراضی روسای دانشگاه‌ها به بودجه دانشگاه‌ها و همچنین حقوق اعضای هیات علمی، گفت: من در دولت نشنیدم که وزیر علوم اعتراضی به این بودجه داشته باشد، البته همه وزرا می‌گویند بودجه‌مان کم است.

روحانی با اشاره به اینکه در لایحه بودجه چیزی درباره سقف بودجه نداشتیم و شاید مجلس در لایحه افزوده است، ادامه داد: آن چیزی که بیشتر دانشگاه‌ها دنبال می‌کردند، تقویت مراکز علمی و آزمایشگاه‌ها بود، دولت هم بر این تصمیم بود و راهکار ما این بود که 400 میلیون دلار از صندوق استفاده کنیم.

 

دانلود

واکنش روحانی به انتقاد از بودجه 97 دانشگاه‌ها

* آیا وزیر موافق بودجه دانشگاه‌ها است؟
هرچند رئیس جمهور مدعی است که وزیر علوم در جلسات دولت اعتراضی نسبت به بودجه دانشگاه‌ها نداشته است، با این حال اظهارنظرهای غلامی پس از ارائه لایحه بودجه 97 به مجلس، نشانگر آن است که وی بودجه دانشگاه‌ها را کافی نمی‌داند و حتی نسبت به عواقب کمبود آن هشدار داده است. غلامی در جدیدترین موضع‌گیری پیرامون بودجه دانشگاه‌ها، دو روز قبل(یکشنبه 15 بهمن) در حاشیه مراسم بیست و ششمین آیین نکوداشت اساتید نمونه کشوری که در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد در پاسخ به سوالی درباره بودجه دانشگاه‌ها، گفت: بودجه دانشگاه‌ها که در لایحه 97 دولت آمده بود با توجه به محدودیت منابع، انتظارات دانشگاه‌ها را برآورده نمی‌کند و و امیدواریم در صحن مجلس اصلاح شود.

وی ادامه داد: متاسفانه رقم خوبی در مجموع از درآمدهای کشور برای بودجه‌های پژوهشی دیده نشده، علیرغم اینکه در قانون برنامه پیش‌بینی شده بود که حداقل در سال 96 این بودجه پژوهشی به یک درصد برسد که محقق نشد.

انعکاس انتقاد وزیر علوم از بودجه دانشگاه‌ها و حقوق اعضای هیات علمی

وزیر علوم همچنین در دیدار اخیر خود با رئیس مجلس، نگرانی خود را درباره حقوق اعضای هیات علمی ابراز کرده و گفت: در صورت تایید مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در صحن علنی مبنی بر ایجاد محدودیت در افزایش حقوق‌های بالاتر از پنج میلیونِ استادان، برنامه‌های دانشگاه‌ها با چالش‌های جدی مواجه می‌شود.

* اعتراض روسای دانشگاه‌ها از بودجه
علاوه بر وزیر علوم، روسای دانشگاه‌ها و همچنین اعضای هیات علمی نیز درباره تخصیص بودجه به دانشگاه‌ها موضع‌گیری کرده و آن را ناکافی دانسته‌اند. در همین راستا، روسای دانشگاه‌های سطح یک کشور(دانشگاه‌های، تهران، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، شهید بهشتی، علم و صنعت، خواجه نصیرالدین طوسی، تربیت مدرس، اصفهان، صنعتی اصفهان، علامه طباطبایی، شیراز، فردوسی مشهد، تبریز) در آذرماه 96 نامه‌ای در خصوص بودجه دانشگاه‌ها به حسن روحانی نوشتند و در آن تاکید کردند که متاسفانه امکانات، تجهیزات و اعتبارات لازم برای دستیابی به اهداف مهم در اختیار آنها قرار نگرفته است، هر چند دانشگاه‌های ما با امکانات حداقلی، دستاوردهای بسیار ارزنده قابل توجهی عرضه داشته‌اند.

در جدول زیر سایر اعتراضات نسبت به بودجه 97 دانشگاه‌ها منعکس شده است.

* روحانی بی خیال دانشگاه شده است؟
اظهارات امروز رئیس جمهور درباره بودجه دانشگاه‌ها و اعتراضاتی که پیرامون آن صورت گرفته است، این شائبه که «روحانی دانشگاه‌ها را موضوع دسته چندم می‌داند» را تقویت کرد. این نکته آنجا برجسته‌تر می‌شود که روحانی در نشست خبری امروز، پس از اینکه اظهار داشت تاکنون اعتراضی را درباره بودجه از وزیر علوم نشنیده است، گفت: «البته همه وزرا یک اعتراض کلی دارند و هرکسی می‌گوید بودجه من کم است»! این گفته رئیس جمهور شاید بدین معناست که حتی وزیر علوم نیز اعتراض خود را به گوش روحانی رسانده اما رئیس جمهور به دلیل اولویت نداشتن مسائل دانشگاه، آن را یک اعتراض «کلی» و بی‌اساس تلقی کرده است.

با توجه به آنچه گفته شد باید منتظر بمانیم و ببنیم که وضعیت بودجه دانشگاه‌ها و همچنین حقوق اعضای هیات علمی چه سرنوشتی را پیدا خواهد کرد. 

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار