شروط نقل و انتقال دانشجویان چیست؟

کدخبر: 2661

با نگاهی به قوانین نقل و انتقال دانشجویان دانشگاه‌های وزارت علوم، وزارت بهداشت و همچنین دانشگاه آزاد اسلامی به خوبی متوجه خواهید شد که شرایط نقل و انتقال دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی به مراتب راحت‌تر و امور اداری آن مشخص‌تر است.

یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های هر دانشجو به‌ویژه دانشجویان دختر در زمان کنکور این است که بتوانند در شهر خود تحصیل کرده و نیازی به مهاجرت به سایر شهرها برای ادامه تحصیل نداشته باشند؛ چراکه طبیعتا درس خواندن در دانشگاه به اندازه کافی استرس‌زاست، چه برسد به اینکه قرار باشد زندگی دانشجویی و خوابگاهی در شهری جدید را نیز به آن اضافه کرد؛ آن وقت است که هم دانشجو و هم خانواده آن از لحاظ روحی و روانی تحت فشار قرار می‌گیرند؛ هر چند دانشگاه‌های کشور راهکار نقل‌وانتقال را برای این مهم در نظر گرفته‌اند، ولی همه دانشجویان این شانس را ندارند که بتوانند از این قانون برای انتقالی گرفتن به شهر خودشان استفاده کنند.

با نگاهی به قوانین نقل و انتقال دانشجویان دانشگاه‌های وزارت علوم، وزارت بهداشت و همچنین دانشگاه آزاد اسلامی به خوبی متوجه خواهید شد که شرایط نقل و انتقال دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی به مراتب راحت‌تر و امور اداری آن مشخص‌تر است. علاوه بر این، اخیرا فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در دیدار یکی از مراجع تقلید از تسهیل نقل و انتقال دانشجویان مقطع کارشناسی این دانشگاه خبر داده است که در این گزارش به آن خواهیم پرداخت.

*** شرایط و ضوابط انتقال دائم یا مهمانی
دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تنها در صورت داشتن شرایط عمومی زیر می‌توانند برای میهمانی و یا انتقال، درخواست خود را در سامانه منادا به آدرس www.monada.iau.ir  ثبت نمایند.

* شرایط عمومی شامل موارد زیر است:
1- نداشتن منع ادامه تحصیل به دلیل شرایط آموزشی، انضباطی و نظام‌ وظیفه.

2- دانشجوی متقاضی حداقل یک نیمسال در واحد مبدأ ثبت‌‌نام نموده باشد.

3- انتقال صرفاً برای پذیرفته‌شدگان با آزمون و با توجه به ضوابط امکان‌پذیر است.

4- انتقال تنها در صورت وجود مقطع رشته/ گرایش و سال قبولی در واحد مقصد امکان‌پذیر است.

5- انتقال در هر یک از مقاطع تحصیلی در نیمسال آخر تحصیل ممنوع است.

6- انتقال و میهمانی دانشجویان پژوهش محور ممنوع است.

7- در صورت داشتن مجوز میهمانی، اخذ «پایان‌نامه» تنها با موافقت واحدهای مبدأ و مقصد امکان‌پذیر است.

*** جدول هم‌ترازی چیست؟
واحدهای دانشگاهی، مراکز آموزشی و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای سما بر اساس فراوانی تقاضای میهمانی و انتقال، ظرفیت رشته/مقطع، درجه واحد، دوری از مرکز، تعداد دانشجویان، به 7 گروه تحت عنوان «جدول همترازی» گروه‌بندی شده‌اند. لازم به توضیح است که این جدول صرفاً معیاری جهت تسهیل و تعیین ضوابط میهمانی و انتقال دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی خواهد بود.

*** هزینه انتقال دائم یا مهمانی دانشگاه آزاد
در صورت موافقت با انتقال یا مهمانی دانشجویان، هزینه‌هایی به شرح زیر باید پرداخت شود:

ردیف مقطع انتقال مهمانی
1 کاردانی 600,000 تومان هر ترم 250,000 تومان
2 کارشناسی 900,000 تومان  هر ترم 400,000 تومان
3 کارشناسی ارشد 1,500,000 تومان  هر ترم 800,000 تومان
4 دکتری 4,000,000 تومان  هر ترم 1,500,000 تومان

هزینه انتقال یا مهمانی دانشجویان دانشگاه آزاد

*** تسهیل نقل و انتقال دانشجویان دختر
فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در دیدار هفته گذشته خود با آیت‌ا... نوری همدانی عنوان کرد: «یکی از سیاست‌هایی که دانشگاه در نظر گرفته، بومی‌گزینی است و هر دانشجوی دختری درخواست بازگشت به شهر خود را داشته باشد، با آن موافقت می‌شود.» با انتشار این خبر، دانشجویان بسیاری با مراجعه به ادمین کانال تلگرامی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سوالاتی را پیرامون نحوه استفاده از تسهیلات جدید دانشگاه آزاد اسلامی مطرح کردند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

* طرح تسهیل نقل و انتقال دانشجویان، در حال حاضر مختص دانشجویان «دختر» که در مقطع «کارشناسی» تحصیل می‌کنند است.

* فرآیند نقل و انتقال دانشجویان دختر مقطع کارشناسی عملا در نیمسال دوم سال تحصیلی 97 - 96 آغاز خواهد شد.

* جزئیات کامل نحوه ثبت‌نام برای نقل و انتقال دانشجویان، پیش از آغاز نیمسال دوم تحصیلی از طریق سایت معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی به اطلاع دانشجویان خواهد رسید.

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار