نگاهی کوتاه به یک سخنرانی رئیس جمهور در آیین بازگشایی دانشگاه‌ها؛

کدخبر: 2606

آقای روحانی امروز و مطابق سنوات گذشته به دانشگاه آمد؛ برخلاف جلسات روز دانشجو بیشتر گفت و کمتر شنید، اما سر جمع می توان گفت حسن روحانی حداقل از باب کمیت حضور در دانشگاه نسبت به روسای دولت های قبلی که از قضا دانشگاهی تر هم بودند و البته نسبت به سایر روسای قوا کارنامه ی قابل دفاع تری دارد.

سخنرانی حجت‌الاسلام حسن روحانی در آیین بازگشایی دانشگاه‌ها بازتاب های متفاوتی در فضای سیاسی و رسانه ای کشور داشته است؛ او با بیان اینکه امروز دانشجویان و اساتید دانشگاهی ما باید در عرصه سیاست کشور وارد شوند و به نقادی بپردازند از این فرصت استفاده کرد و درخصوص برجام و محدودیت جدید خاتمی مطالب جدیدی را بیان کرد.

محمد زعیم زاده در تحلیلی کوتاه درباره این دو جمله رئیس جمهور نوشت: حجت‌الاسلام حسن روحانی برای آیین بازگشایی دانشگاه‌ها به دانشگاه تهران رفت تا آغاز سال تحصیلی را به دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های سراسر کشور تبریک بگوید.

آقای روحانی امروز و مطابق سنوات گذشته به دانشگاه آمد؛ برخلاف جلسات روز دانشجو بیشتر گفت و کمتر شنید، اما سر جمع می توان گفت حسن روحانی حداقل از باب کمیت حضور در دانشگاه نسبت به روسای دولت های قبلی که از قضا دانشگاهی تر هم  بودند و البته نسبت به سایر روسای قوا کارنامه ی قابل دفاع تری دارد.

1- در میان صحبت های روحانی دو نکته قابل تامل بود اول اینکه در باب برجام گفت با آمدن ۱۰ ترامپ  دیگر هم منافع ما تامین میشود، در خصوص این ادعای جناب روحانی می توان گفت این ادعا در صورتی قابل تحقق است که یا ترامپ و آمریکا از برجام خارج نشوند_که حتی در این صورت هم منافع ما به شکل حداکثری تامین نشده_ و البته بنا به اذعان ظریف خلاف آن پیش بینی میشود یا ترامپ از برجام خارج شود و با وجود این خروج دولت مدعی باشد که برجام هم چنان کار می کند! که این دومی هم با ایده ی اولیه ی بستن با کدخدا برای حل مشکلات در تناقض است.

2- بحث مهم دیگر آقای روحانی اعتراض در لایه ی چندم به محدودیت های اعمال شده برای آقای خاتمی بود فارغ از اینکه کیفیت این محدودیت ها چطور است و اصلا این محدودیت ها کارآیی دارد یا نه؟_که به زعم نگارنده با فضای رسانه ای مدرن و متکثر فعلی اساسا این محدودیت ها به ضد خود بدل شده است_تلمیح نمکین جناب روحانی دو پیام داشت پیام نخست اینکه اوضاع سیاسی رئیس جمهور هنوز در دوگانه ی اعتماد سازی با حاکمیت و حفظ بدنه ی اجتماعی غوطه می خورد  و تثبیت نشده است.

پیام دوم هم این است که ایشان می داند که هم چنان بدنه ی اجتماعی عاریتی دارد و نتوانسته برای خود بدنه ی اجتماعی مجزا بسازد.

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار