پس از انتشار گزارش روزنامه واشنگتن پست از ارزیابی سازمان سیا از قتل جمال خاشقچی به دستور «محمد بن سلمان»، تلاش مشترک مقامات کاخ سفید و ریاض برای تبرئه بن سلمان از این مخمصه که می تواند آینده سیاسی وی را تحت تاثیر قرار دهد آغاز شده است.

پس از انتشار گزارش روزنامه واشنگتن پست درباره اینکه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به این ارزیابی رسیده که ترور جمال خاشقچی به دستور «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی انجام شده است، تلاش مشترک مقامات کاخ سفید و ریاض برای تبرئه بن سلمان از این مخمصه که می تواند آینده سیاسی وی را تحت تاثیر قرار دهد آغاز شده است.

 

 

ترامپ: قتل خاشقچی را بزرگ نکنید

در همین راستا، وبگاه اکسیوس در گزارشی که به نقل از ترامپ در محفل خصوصی منتشر شده است، نوشت:" ترامپ ترور جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی را واقعاً بد توصیف کرده اما گفته که کشورهای دیگر هم کارهای بد زیادی انجام می‌دهند و ضرورتی ندارد که قتل یک نفر این چنین بزرگ جلوه داده شود"

 

 

وزیرخارجه عربستان: ارزیابی سازمان سیا را قبول نداریم

از سویی دیگر، عادل الجبیر، وزیر خارجه سعودی به تازگی به گزارش سازمان سیا مبنی بر دست داشتن بن سلمان در قتل خاشقچی واکنش نشان داده است. وزیر خارجه سعودی با بیان اینکه محمد بن سلمان نقشی در قتل جمال خاشقچی نداشته است تاکید کرد" ملک سلمان و ولی‌عهد خط قرمز هستند و اجازه نخواهند داد آسیبی متوجه آنها شود." وی همچنین گفته "ارزیابی سازمان سیا که در آن گفته شده است که بن سلمان دستور قتل خاشقچی را صادر کرده است درست نیست و با واقعیت منطبق نیست. ما این ادعا را به طور قطعی رد می‌کنیم."

 

 

ارائه طرح چگونگی رهایی از رسوایی قتل خاشقچی به مقامات ریاض توسط پمپئو

پایگاه میدل‌ایست‌آی در گزارشی نوشت: "وزیر خارجه آمریکا طرح چگونگی خروج از رسوایی ترور هولناک خاشقجی را در اختیار پادشاه و ولیعهد عربستان قرار داده است. میدل ایست آی به نقل از یک منبع ارشد حکومت عربستان که آگاه از محتوای گفتگوی بین وزیر خارجه آمریکا با مقامات ارشد سعودی است گزارش داد مایک پمپئو در جریان سفر ماه گذشته خود به ریاض طرحی را در اختیار ملک سلمان و پسرش محمد بن سلمان قرار داد که به آن‌ها نشان می‌دهد چگونه خود را از رسوایی قتل جمال خاشقجی نجات دهند.این منبع آگاه به میدل‌ایست‌آی گفته است انداختن قتل خاشقجی به گردن یکی از اعضای بی‌گناه خاندان سلطنتی یکی از گزینه‌های موجود در نقشه‌راه مایک پمپئو برای رهایی پادشاه و ولیعهد عربستان از رسوایی کنونی است. این فرد قربانی هنوز انتخاب نشده و مقامات ارشد سعودی استفاده از این نقشه‌راه را به زمانی موکول کرده‌اند که فشار‌ها علیه ولیعهد افزایش یابد. اما به گفته این منبع آگاه، اگر چنین طرحی پیاده شود (و فرد قربانی معرفی شود)، ما متعجب نخواهیم شد."

ارسال نظرات

آخرین اخبار