یک کارآفرین گفت: افرادی که در سنین پایین شکست می‌خورند افرادی هستند که زود به موفقیت دست پیدا می‌کنند کارآفرین نباید منتظر تغییر مدیران و دولت‌ها باشند بلکه افرادی که ریسک می‌کنند راه را پیدا خواهند کرد.

اسماعیل طارمی کارآفرین ۲۷ ساله اظهار کرد: پدرم در بازار داخلی مشغول به فعالیت بود و با کمک یکی از صادرکنندگان و حمایت آنان موفق به انجام صادرات محصولات کشاورزی شدیم، باید بگویم که برادر ۲۲ ساله‌ام نیز پا به پای من در این عرصه فعالیت دارد.

وی ادامه داد: محصولات منطقه پس از برداشت وارد بازارهای داخلی می شد که به‌دلیل دلال‌بازی و وجود واسطه محصولات کشاورزی با پایین‌ترین قیمت خریداری می‌شد پس از تحقیق و بررسی دیدیم که در کرج گوجه را به‌صورت نارس بسته‌بندی می‌کنند و به کشورهای حاشیه خلیج فارس ارسال می‌کنند؛ لذا فعالیت‌ خود را آغاز کردیم و از سال ۹۶ در عرصه بسته‌بندی و درجه‌بندی محصولات زراعی و باغی فعالیت داریم.

این کارآفرین تصریح کرد: در سال نخست به‌دلیل نداشتن فضای فیزیکی محصولات را بر روی زمین کشاورزی بسته‌بندی کردیم که همین علت باعث افت کیفیت محصول شد پس از آن در سال دوم فضای فیزیکی اجاره کردیم و مشغول به فعالیت شدیم؛ در حال حاضر ۳۰ خانم با ما فعالیت دارند و مشتریان ما به‌صورت مستقیم از ترکیه، عراق، روسیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس مشتریان ما هستند. در سال جاری دستگاه میوه‌خشک‌کن خریداری کردیم تا در کنار صادرات محصولات کشاورزی میوه خشک نیز صادر کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در روستای جعفرآباد خرمدشت زمینی به مساحت ۲۰۰۰ متر مربع تهیه کردیم تا در آن سوله و سردخانه راه‌اندازی کنیم اما سازمان جهادکشاورزی برای تغییر کاربری همکاری ندارد.

طارمی اظهار کرد: فصل برداشت محصول در تابستان است و پرکارترین فصل ما طی سه ماه پیش روست، در زمستان نیز از دزفول و چابهار محصول کشاورزی وارد کرده و در سردخانه نگهداری خواهیم کرد. با راه‌اندازی این سردخانه ۵۰ نفر به‌صورت مستقیم مشغول به کار خواهند شد که به‌دلیل ظرافت بسته‌بندی عمده شاغلان بانوان خواهند بود.

وی اضافه کرد: افرادی که در سنین پایین شکست می‌خورند افرادی هستند که زود به موفقیت دست پیدا می‌کنند کارآفرین نباید منتظر تغییر مدیران و دولت‌ها باشند بلکه افرادی که ریسک می‌کنند راه را پیدا خواهند کرد.

این کارآفرین اضافه کرد: به کسانی که قصد ورود به عرصه بسته‌بندی را دارند باید بگوییم که در ابتدا باید تحقیق میدانی داشته باشند و ببینند که چه محصولی مشتری دارد تا آن را تأمین کنند، مشاوره با افراد موفق موجب موفقیت در این عرصه خواهد شد پس از آن می‌توانند با سردخانه‌داران صحبت کرده و قرارداد ببندند و کار را شروع کنند، برای تبلیغات نیز می‌‎توانند از عرصه فضای مجازی استفاده کنند.

طارمی در پایان با اشاره به مزایای مشاغل خانگی تشریح کرد: مشاغل خانگی مزایای بسیاری دارد و با توجه به آزاد بودن وقت بانوان روستایی در بخشی از روزهای سال این مشاغل باعث می‌شود از ظرفیت و پتانسیل روستاها استفاده کنیم و روستاها تولیدمحور شود. البته این را باید بگویم که در روستاها به‌دلیل وجود خانه‌های حیاط‌دار راه‌اندازی مشاغل خانگی ممکن است. در محیط روستایی همه یکدیگر را می‌شناسند و به هم کمک می‌کنند البته در مشاغل خانگی سخت‌گیری و موانع زیادی نیز وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توانیم به صدور مجوز از جانب نهادهای مربوطه اشاره کنیم اگر این موانع از سر راه صاحبان ایده و کسب و کار برداشته شود شاهد رشد خوبی در عرصه مشاغل خانگی به‌ویژه در روستاها خواهیم بود.

 این مصاحبه در راستای اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی و معرفی پیشرانان توانمند استان صورت پذیرفت. کارفرمای این طرح ملی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده و جهاددانشگاهی مجری این طرح است؛ علاقه‌مندان می‌توانند جهت ثبت‌نام و کسب اطلاعات تکمیلی به سایت www.inhb.ir مراجعه کنند.

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار