یک کارآفرین در قزوین گفت: من با پنج کندو فعالیت خود را آغاز کردم، در ابتدای راه سختی‌های زیادی را تحمل کردم شب‌ها در کارخانه مشغول به کار بودم، صبح‌ها به دانشگاه می‌رفتم و پس از آن عصرها مشغول به کار زنبورداری می‌شدم، حتی روزهایی بود که تا پاسی از شب در زنبورستان فعالیت می‌کردم تا اینکه اکنون ۳۰۰ کندو دارم و سالانه ۲ تُن عسل برداشت می‌کنم.

میثم امیرنژادی در گفت‌وگو با قزوین خبر اظهار کرد: فعالیت زنبورداری را از سال ۹۱ آغاز کردم در آن سال در ترم ۲ مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل بودم به طور اتفاقی از زنبورستان یکی از همکلاسی‌هایم بازدید کردم و این ایده به ذهنم رسید که در محیط روستا مشغول به این فعالیت شوم.

وی ادامه داد: در ابتدای راه سختی‌های زیادی را تحمل کردم شب‌ها در کارخانه مشغول به کار بودم، صبح‌ها به دانشگاه می‌رفتم و پس از آن عصرها مشغول به کار زنبورداری می‌شدم، حتی روزهایی بود که تا پاسی از شب در زنبورستان فعالیت می‌کردم. هیچ کاری نیست که بدون سختی انجام شود اگر علاقه وجود داشته باشد تحمل سختی آسان می‌شود در حقیقت نتیجه و حاصل کار تحمل سختی را شیرین می‌کند.

این کارآفرین خاطرنشان کرد: کسی که می‌خواهد وارد کار زنبورداری شود نیاز است با یک فرد با تجربه در ارتباط باشد و در مسیر فعالیت سوالات و مشکلات پیش آمده را با او مطرح کند.

وی تصریح کرد: عمدتاً بعضی از افراد با یک کندو شروع می‌کنند که کار اشتباهی است چون ممکن است کندو دچار بیماری شود و یا اینکه ملکه بمیرد اگر فرد با پنج کندو آغاز به کار کند می‌تواند یک مرحله آزمایشی را سپری کند.

امیرنژادی یادآور شد: من با پنج کندو فعالیت خود را آغاز کردم و در حال حاضر ۳۰۰ کندو دارم؛ بهترین زمان خرید برای کندو اوایل بهار است و هزینه خرید یک کندو یک میلیون تومان برای خرید کندو و یک میلیون تومان نیز برای تهیه ملزومات زنبورداری اعم از دستکش کلاه و طبق موم است. در مجموع می‌توانیم بگوییم برای تهیه پنج کندو ۱۰ میلیون تومان نیاز است اما پس از یک سال از یک کندو ۲ زنبور حاصل می‌شود که در سال اول یک کندو سه برابر می‌شود.

وی بیان کرد: بنده به همراه خانواده‌ام در زنبورستان مشغول به فعالیت هستیم و برای ما یک شغل خانگی و خانوادگی محسوب می‌شود؛ اگر امکاناتی فراهم شود می‌توانیم برای چهار نفر نیز کارآفرینی داشته باشیم و ۱۵۰ کندو اضافه کنیم تقریباً برای هر ۵۰ کندو یک نفر نیاز است. با ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات می‌توانیم با خرید کندوهای بیشتر چهار نفر را در این عرصه مشغول به کار کنیم.

این کارآفرین با بیان اینکه تعدادی از کندوها نوزاد هستند، متذکر شد: از ۲۰۰ کندو سالانه ۱.۵ تا ۲ تن عسل برداشت می‌شود که در حال حاضر برای فروش مجبور به خرده‌فروشی هستیم؛ برداشت در بهار آغاز می‌شود و تا پایان سال فروش محصول داریم اگر محصول با تُناژ بالا تولید شود می‌توانیم عمده‌فروشی کرده و برای فروش محصول خود تبلیغات انجام داده و حتی کلیپ تبلیغاتی بسازیم.

امیرنژادی اشاره کرد: اگر شرایط فراهم شود می‌توانیم کیفیت محصول را ارتقا داده و به صادرات نیز فکر کنیم چون در کنار عسل محصولاتی مانند موم، بره موم و ژل رویال ایرانی نیز برداشت می‌کنیم که قابل عرضه در بازارهای بین‌المللی است.

وی گفت: حق تعاونی داده‌ و عضو تعاونی زنبورداران هستیم، تمامی ملزومات خود را توسط این تعاونی تهیه می‌کنیم اما به لحاظ قیمتی محصول خریداری شده از تعاونی تفاوتی با قیمت بازار آزاد ندارد. با دیدگاه حمایتی وارد تعاونی شدیم اما حمایت خاصی از زنبورداران صورت نمی‌گیرد در بعضی موارد در زمستان نیاز است که برای زنبور شکر خریداری کنیم که در گذشته شکر را با قیمت تعاونی به ما می‌فروختند ولی الان حمایت نیست و مجبور هستیم شکر را از بازار آزاد تهیه کنیم.

این کارآفرین در پایان اظهار کرد: زنبورداری شغلی است که باید زنبورها کوچ داده شود  اگر امکانی فراهم شود که زنبورداران زنبورهای خود را در باغات قرار دهند این اقدام به سود باغدار و زنبوردار خواهد بود و ارگانی مانند جهاد کشاورزی می‌تواند کشاورزان را آموزش داده و آنان را برای پذیرش کندو ترغیب کند چون با وجود کندو در یک باغ محصول آن با تا ۲.۵ برابر افزایش پیدا خواهد کرد.

این مصاحبه در راستای اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی و معرفی پیشرانان توانمند استان صورت پذیرفت. کارفرمای این طرح ملی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده و جهاددانشگاهی مجری این طرح است؛ علاقه‌مندان می‌توانند جهت ثبت‌نام و کسب اطلاعات تکمیلی به سایت www.inhb.ir مراجعه کنند.

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار