کدخبر: 4234

ک کارآفرین قزوینی گفت: در عرصه تولید پوشاک ظرفیت و پتانسیل خوبی در کشور وجود دارد اما پیشرفت در این حوزه در گرو حمایت دولت و جلوگیری از واردات پوشاک از کشورهایی مانند ترکیه و چین است طی این سال‌ها بسیاری از تولیدکنندگان به دلیل ورود اجناس خارجی متضرر شده و با ورشکستگی از بازار خارج شدند؛ به نظر می‌رسد دولت باید جلوی واردات را بگیرد تا در داخل کشور شاهد رونق بازار پوشاک باشیم.

حسین دوست‌محمدی  اظهار کرد: از سال ۷۲ وارد عرصه تولید پوشاک شدم و با برپایی کارگاه در یکی از روستاهای تاکستان ۱۰ نفر مشغول به کار شدند.

وی ادامه داد: در این مسیر سختی‌های زیادی متحمل شدیم و در حال حاضر ازلحاظ مالی شرایط به‌گونه‌ای است که نمی‌توانیم کارگران را به‌صورت کامل حمایت کنیم ولی نهایت تلاش خود را برای رضایت دوزندگان داریم.

این کارآفرین خاطرنشان کرد: در حال حاضر قیمت مواد اولیه روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند و همین امر موجب کاهش سرمایه در گردش می‌شود و تولیدکننده روزبه‌روز ضعیف‌تر می‌شود در پی این امر، قدرت خرید مشتری نیز کاهش پیدا می‌کند در حال حاضر شرایط به‌گونه‌ای است که تنها می‌توانیم چک‌های خود را پاس کنیم و هزینه‌ها سربه‌سر است.

وی تصریح کرد: محصولات را در کارگاه تولید کرده و در فروشگاه‌ها عرضه می‌کنیم اما میزان فروش متغیر است و ثابت نیست. البته فروش اینترنتی نیز داریم که میزان آن مشخص نیست و درمجموع نمی‌توان روی آن حساب باز کرد.

دوست‌محمدی اشاره کرد: در حال حاضر اگر یک کارآفرین بخواهد از صفر شروع به تولید پوشاک کند در ابتدا باید به مدت یک سال تجربه کسب کند و پس‌ازآن چند طاقه پارچه بگیرد و به‌مرورزمان مشتریان خود را پیدا کند البته برای تولید به سرمایه بیش از ۲۰۰ میلیون تومان نیاز خواهد داشت.

وی اضافه کرد: در حال حاضر فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار هستند و بهتر است در رشته‌ای خاص مهارت کسب کنند و پس از یک سال کسب تجربه یک کسب‌وکار خانگی راه‌اندازی کنند.

این کارآفرین با اشاره به طرح ملی توسعه مشاغل خانگی گفت: این طرح، طرح خوبی است و بدین طریق می‌توان برای افراد جویای کار شغل ایجاد کرد البته با شرایط اقتصادی موجود در عرصه تولید پوشاک با ۲۰۰ میلیون تومان تنها می‌توان تجهیزات خرید و دو تا سه نفر را مشغول به کار کرد.

دوست‌محمدی در پاسخ به این سؤال که چرا عده‌ای مطرح می‌کنند بازار پوشاک کشور اشباع شده است، بیان کرد: در عرصه تولید پوشاک ظرفیت و پتانسیل خوبی در کشور وجود دارد اما پیشرفت در این حوزه در گرو حمایت دولت و جلوگیری از واردات پوشاک از کشورهایی مانند ترکیه و چین است طی این سال‌ها بسیاری از تولیدکنندگان به دلیل ورود اجناس خارجی متضرر شده و با ورشکستگی از بازار خارج شدند؛ به نظر می‌رسد دولت باید جلوی واردات را بگیرد تا در داخل کشور شاهد رونق بازار پوشاک باشیم.

این مصاحبه در راستای اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی و معرفی پیشرانان توانمند استان صورت پذیرفت. کارفرمای این طرح ملی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده و جهاددانشگاهی مجری این طرح است؛ علاقه‌مندان می‌توانند جهت ثبت‌نام و کسب اطلاعات تکمیلی به سایت www.inhb.ir مراجعه کنند.

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار