کدخبر: 4212

یک بانوی کارآفرین با اشاره به اینکه برق مشاغل خانگی صنعتی محسوب می‌شود، گفت: کار ما با سوزن چاه کندن است، از دوخت یک پالتو و یا مانتو دستمزد کمی می‌گیریم و با کسر هزینه‌ها نهایتاً از یک پالتوی ۳۰ هزار تومانی سه تا چهار هزار تومان سود می‌کنیم.

به گزارش قزوین خبر؛اعظم ساوجی  اظهار کرد: فعالیت خود را از سال ۹۳ از زیرصفر شروع کردم در ابتدا در منزل پارچه برش می‌دادم و بابت برش‌ها هزینه دریافت می‌کردم. بعد از مدتی مکانی را اجاره کردم و ۲ چرخ‌خیاطی گرفتم و به کمک دوستانم سفارش دوخت لباس مدرسه گرفتیم. به‌مرور نیروی بیشتری جذب کردیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۹ نفر به‌صورت مستقیم در این کارگاه فعالیت دارند و به‌صورت مستمر پارچه برش خورده تحویل می‌گیریم و می‌دوزیم.

این بانوی کارآفرین بیان کرد: در خصوص قوانین مشاغل خانگی باید بگویم که جواز کسب‌وکار ما با عنوان مشاغل خانگی است ولی هزینه برق ما صنعتی محسوب می‌شود. اکنون ماهانه ۱۵۰ هزار تومان هزینه برق پرداخت می‌کنیم. از یک پالتو و یا مانتو دستمزد کمی می‌گیریم و با کسر هزینه دستمزد چرخ‌کاران، نخ، اتوکار، برق و حتی استهلاک چرخ مبلغ ناچیز و اندکی باقی می‌ماند. نهایتاً از یک پالتوی ۳۰ هزار تومانی سه تا چهار هزار تومان سود می‌کنیم. درباره مالیات هم باید بگویم مجوز مشاغل خانگی را اخیراً گرفتیم و اظهارنامه مالیاتی هم پر کردیم و منتظر هستیم ببینیم مالیات چقدر احتساب می‌کنند.

ساوجی بابیان اینکه کار ما با سوزن چاه کندن است، خاطرنشان کرد: با مضاعف شدن هزینه برق چیزی برای ما نمی‌ماند برای همین به استانداری، فرمانداری، اداره کار نامه زدیم و درنهایت اداره برق گفت که جواز شما توافقی بین شما و اداره کار است و ربطی به ما ندارد چون از برق خانگی برای فروش استفاده می‌کنید برق شما صنعتی محسوب می‌شود و این در حالی است که ما مجوز مشاغل خانگی داریم.

وی عنوان کرد: برای تسهیلات نیز مقررات سفت‌وسخت می‌گذارند؛ از من می‌خواهند سه کارمند برای ضمانت معرفی کنم؛ چرا چنین انتظاری دارند، من نهایتاً یک کارمند بتوانم معرفی کنم.

این بانوی کارآفرین اشاره کرد: در بازار مزد هیچ تمرکز و هدایتی وجود ندارد به همین جهت پیشنهاد می‌کنم این بازار توسط یک مرکز کنترل شود تا از افسارگسیختگی این بازار جلوگیری کند.

وی گفت: ازلحاظ بیمه‌ای باید راه‌حلی ارائه شود تا دوزندگان نیز مانند قالی‌بافان از بیمه برخوردار شوند، دوزندگان مانند قالی‌بافان از صبح تا شب کار می‌کنند و بدنشان فرسوده می‌شود و درآمد آنان هم اندک است.

ساوجی با اشاره به اینکه ازنظر من این بازار کشش ورود متقاضیان جدید را دارد و هنوز اشباع ‌نشده است، عنوان کرد: به افرادی که تازه می‌خواهند وارد این بازار شوند توصیه می‌کنم مدتی در یک کارگاه کار کنند و مطمئن شوند که می‌توانند در این بازار فعالیت داشته باشند، پس‌ازآن سفارش دریافت کنند تا درست تحویل دادن را بیاموزند و بعد مستقل شوند.

این بانوی کارآفرین مذکر شد: بنده بعد از گذشت چند سال هنوز جرئت نمی‌کنم در این بازار، مانتو یا پالتو تولید کنم و تنها به سفارش از ادارات و دریافت کار برش خورده اکتفا می‌کنم.

انتهای پیام

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار