کدخبر: 4205

یک کارآفرین گفت: سوهان قم و گز اصفهان به دنیا معرفی شده است ولی در قزوین توجهی به ظرفیت شیرینی‌های سنتی به‌ویژه باقلوا نشده است. از ابتدای سال ۱۴۰۰ برنامه‌ای پنج ساله برای ورود به بازارهای جهانی ترسیم کرده‌ایم و تلاش داریم باقلوای قزوین را در بازارهای جهانی عرضه کنیم.

به گزارش قزوین خبر؛سید احمد نیک‌عهد  با بیان اینکه از سال ۱۳۵۰ در صنعت و در عرصه مدیریت و کارآفرینی فعالیت دارد، اظهار کرد: از سال ۹۱ تصمیم گرفتم در زمینه تولید باقلوا فعالیت کنم، به همین منظور ۱۸ ماه مطالعه، تحقیق، بررسی، کار آزمایشی و نظرسنجی از صاحبان با تجربه این حرفه را در دستور کار قرار دادم.

وی ادامه داد: سال ۹۳ مجوز کسب و کار خانگی این حرفه را گرفتیم اما قبل از اینکه رسماً وارد بازار شویم مجوز بهداشتی و سیب سلامت را اخذ کرده و از ابتدای سال ۹۴ رسماً وارد بازار شدیم علت دریافت علامت سیب سبز برای این بود تا جامعه اطمینان بیشتری نسبت به محصول پیدا کند.

این کارآفرین بیان کرد: در حال حاضر ۱۶ نفر در کارگاه تولیدی باقلوا فعالیت دارند که عمدتاً اعضای خانواده من شامل پسران، دختران، عروس‌ها و دامادهایم هستند و به غیر از آنان هفت نفر نیروی فعال دیگر داریم.

باقوای قزوین منحصر به فرد است

وی خاطرنشان کرد: باقلوا و شیرینی سنتی میراث مردم قزوین است و باقلوا را نمی‌توانیم با هیچ شیرینی دیگری مقایسه کنیم؛ وقتی باقلوا را برای کشورهای مختلف دنیا ارسال می‌کردیم مجدداً درخواست ارسال داشتند چون کیفیت باعث درخواست مجدد می‌شود.

نیک‌عهد تصریح کرد: باقلوای قزوین شیرینی بسیار خاصی است که برای سلامتی مفید است؛ روغن جامد استفاده شده در این شیرینی بسیار اندک بوده و به‌دلیل استفاده از مغزها مانند بادام و پسته چربی غیراشباع دارد.

وی بیان کرد: سوهان قم و گز اصفهان به دنیا معرفی شده است ولی در قزوین توجهی به ظرفیت شیرینی‌های سنتی به‌ویژه باقلوا نشده است. از ابتدای سال ۱۴۰۰ برنامه‌ای پنج ساله برای ورود به بازارهای جهانی ترسیم کرده‌ایم و تلاش داریم فعالیت خود را به‌صورت رسمی در بازارهای جهانی آغاز کنیم.

این کارآفرین تشریح کرد: از همراهی مسئولین تشکر می‌کنم و طی این مدت چندین نفر را برای فعالیت در عرصه مشاغل خانگی تشویق کردم؛ در قزوین زمینه فعالیت در عرصه شیرینی‌های سنتی وجود دارد و این بخش می‌تواند اشتغال‌زایی خوبی را به همراه داشته باشد، اگر مسئولین استانی و ملی کمک کنند با حمایت از این رشته هزاران خانواده مشغول به کار خواهند شد که طرح ملی توسعه مشاغل خانگی می‌تواند به این امر کمک کند.

وی اظهار کرد: به‌جای حرف باید در عمل به تولید توجه داشته باشیم؛ در کشور ما بروکراسی اداری یکی از موانع تولید به شمار می‌رود و این در حالی است که در کشورهای پیشرفته، کارآفرین کفش آهنین بر پا نمی‌کند بلکه خدمات اداری در محل کار به کارآفرینان ارائه می‌شود.

ایجاد اشتغال «جهاد» است

نیک‌عهد با بیان اینکه امروزه ایجاد اشتغال یک «جهاد» است، بیان کرد: در سال‌های نخست پیروزی انقلاب اسلامی و در جنگ تحمیلی مقابل دشمنان ایستادگی کردیم؛ امروز نیز ایجاد شغل به‌منزله دفاع در خاکریزهای اقتصادی است و کارآفرینان می‌توانند نقش‌آفرینی خوبی در این عرصه داشته باشند تا اثر تحریم را خنثی کنند.

وی در خصوص فروش محصول خود بیان کرد: یک تولیدکننده وقتی کالای باکیفیت تولید کند مسلماً برای فروش نیز مشکل نخواهد داشت امروزه کیفیت به این معناست که مشتری از خرید خود لذت ببرد و این امر با کالای با کیفیت، بسته‌بندی مناسب، قیمت مناسب و فروتنی فروشنده محقق خواهد شد.

این کارآفرین در پایان گفت: اگر تولیدکننده به این نتیجه برسد که مشتری مانند اکسیژن است و حیاتش در گرو اوست در برخورد خود با مشتری تجدیدنظر خواهد کرد.

 این مصاحبه در راستای اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی و معرفی پیشرانان توانمند استان صورت پذیرفت. کارفرمای این طرح ملی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده و جهاددانشگاهی مجری این طرح است؛ علاقه‌مندان می‌توانند جهت ثبت‌نام و کسب اطلاعات تکمیلی به سایت www.inhb.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام

ارسال نظرات

آخرین اخبار