کدخبر: 4200

یک کارآفرین حوزه فرش به عدم استقبال بانوان برای ورود به این حوزه، اشاره کرد و گفت: بانوان به علت قطع شدن بیمه بافندگان رغبتی برای بافت فرش ندارند؛ در تاکستان ۲۰۰۰ بانوی بیمه شده فرش داشتیم که به انگیزه قرار گرفتن تحت پوشش بیمه، فرش می‌بافتند. اگر بافندگان دوباره بیمه شوند فعالیت جدیدی را شروع کرده و این حوزه رونق بیشتری می‌گیرد.

به گزارش قزوین خبر؛خدیجه عابدی یکی از کارآفرینان حوزه فرش در تاکستان  اظهار کرد: خواهر و مادرم فرش می‌بافتند و حتی پشم‌ها را خودمان می‌ریسیدیم و رنگ می‌کردیم. بعد از ازدواج در کلاس‌های آموزش بافندگی بسیج شرکت کردم؛ چون به این نتیجه رسیدم در دنیای امروز که به سمت مدرنیته پیش می‌رود باید به صنایع دستی و یا کشاورزی بازگردیم به همین دلیل فعالیت در حوزه فرش را شروع کردم.

وی در خصوص تأمین مواد اولیه اشاره کرد: مواد اولیه خود را از قم، زنجان و تبریز خریداری می‌کنیم و هیچ مشکلی در خرید نداریم. قبلاً تابلوفرش چهار میلیون تومان بود و الان ۱۲ میلیون تومان شده به همین دلیل قدرت خرید برای تأمین مواد اولیه نیز کم شده است.

عابدی که در حوزه آموزش مشاغل خانگی هم فعالیت دارد، مطرح کرد: همیشه به شاگردانم می ‌گویم باید همت کنند؛ الان حدود ۱۰۰ نفر با ما مشغول به کار هستند؛ در آبگرم مربی هستم و شاگردانم مشغول بافت هستند و اگر اطرافیان آن‌ها هم تقاضا داشته باشند سفارش می‌دهیم و می‌بافند.

وی با بیان اینکه سفارشات را از قم، تبریز و زنجان قبول می‌کنیم و فروش نیز به‌صورت عمده و تکی است، بیان کرد: قبلاً حضور نمایشگاه‌ها به فروش ما کمک می‌کرد ولی الان به خاطر کرونا تعطیل شده است با این حال بازرگان‌هایی را پیدا می‌کنیم و با واسطه محصول را به آنان می‌فروشیم و البته مواد اولیه را نیز بدین طریق تأمین می‌کنیم.

این پیشران حوزه فرش ادامه داد: همیشه در کارگاه می‌گویم اگر شما نان داشته باشید، اگر یک نفر بخواهد به شما نان بفروشد نمی‌خرید اما اگر ویژگی جدیدی داشته باشد حتما خرید خواهید کرد، با این مثال نیازسنجی بازار را برای آنان تشریح می‌کنم.

وی خاطرنشان کرد: الان در همه خانه‌ها فرش موجود است اما اگر نیازسنجی انجام شود قطعاً تولیدات جدید خواهیم داشت و هیچ‌گاه ضرر نخواهیم کرد. باید رنگ مورد پسند بازار را در تولید نیز دخیل کرد برای همین امر ما نمودارها و رنگ سال را تحلیل پس از آن برای تولید اقدام می‌کنیم.

عابدی به عدم استقبال بانوان در این سال‌ها اشاره و عنوان کرد: الان بانوان رغبتی برای بافت فرش ندارند و علت آن قطع شدن بیمه بافندگان فرش است؛ اگر بیمه مجدداً برقرار شود زنان بسیاری وارد عرصه فرش خواهند شد. در تاکستان ۲۰۰۰ بیمه شده فرش داشتیم که با قطع شدن بیمه بافندگان فرش، همه بانوان فرش‌های نیمه‌کاره خود را با قیمت ارزان فروختند، بانوان به انگیزه قرار گرفتن تحت پوشش بیمه، فرش می‌بافتند. اگر بافندگان بیمه شوند فعالیت جدیدی را شروع کرده و این حوزه رونق بیشتری پیدا خواهد کرد.

وی تصریح کرد: بسیاری از بانوان روستایی شغل خاصی ندارند و اغلب پشم‌ها نیز دور ریخته می‌شود، برای حوزه مشاغل خانگی ایده‌ای دارم که بانوان روستایی پشم‌ها را دور نریزند بلکه آن را بریسند و به نخ تبدیل کنند و از آن فرش ارزان قیمت و پادری تولید کنند.

این پیشران متذکر شد: در ایران فرش گران نمی‌خرند بنابراین باید فرش‌هایی تولید کنیم که خانوارهای ایرانی توان خرید آن را داشته باشند؛ با اجرایی شدن این ایده پشم‌هایی که توسط بانوان روستایی به نخ تبدیل شده‌اند را می‌توانیم به‌عنوان مواد اولیه در این صنعت استفاده کنیم تا برای بانوان روستایی یک شغل خانگی ایجاد شود.

عابدی در پایان سخنانش یادآور شد: در طرح توسعه مشاغل خانگی ظرفیت بالایی در حوزه فرش بافی وجود دارد برای همین امر برای جذب نیرو مشکلی وجود ندارد و با آموزش آنان می‌توان حوزه فرش استان قزوین را بیش از گذشته رونق داد.

 این مصاحبه در راستای اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی و معرفی پیشرانان توانمند استان صورت پذیرفت. کارفرمای این طرح ملی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده و جهاددانشگاهی مجری این طرح است؛ علاقه‌مندان می‌توانند جهت ثبت‌نام و کسب اطلاعات تکمیلی به سایت www.inhb.ir مراجعه کنند.

ارسال نظرات

آخرین اخبار