اما مداخله موفق آمیز بانک مرکزی در بازار ارز نشان داد که دولت با ورود زودهنگام تر به ماجرا از مدت ها قبل می توانست روند افزایش دلار در کشور را کنترل کند.

با کاهش قیمت دلار، پس از مدت ها مردم با اخبار خوب اقتصادی روبه رو شدند و دیروز را می توان به عنوان روز شیرین اقصاد ایران در چند ماه گذشته نام گذاری کرد.

پس از گذشت روزهای متعدد دیروز بازار فردوسی تهران کسی دنبال خرید دلار نبود بلکه همه فروشنده شده بودند.

دیروز دلال ها به هم ریخته بودند، خریداران ارز که ضرر زیادی کردند، دولت را مقصر می دانند و البته مردم هم آنها را مقصر می دانند که طمع افزایش ثروت آنهم بی توجه به معیشت مردم کشورشان به این ضررها کشانده است. البته عدم تحرک دلالان این نوید را هم می دهند که آنها هم می دانند که دلار شرایط باثباتی نخواهد داشت و با احتمال کاهش ارزش دلار، خریدن دلار برایشان تماما ممکن است به ضرر تبدیل شود.

در کنار دلالان جریان ضدانقلاب خارج نشین نیز همزمان دچار تلاطم شد و پس از چند ساعت غافلگیری کانال خبری آمد نیوز که شب سخنرانی حسن روحانی در سازمان ملل که در حدود ساعت 9 تا 10 شب ایراد شد؛ اعلام می‌کرد نرخ ارز در حال افزایش است! پس از کاهش نرخ ارز اعلام کرد: «در کدام کشور بازار ارز ساعت 10 شب باز است؟ به رسانه‌های دروغگوی حاکمیت توجه نکنید و سرمایه خود را نبازید.»

جالب تر آنکه سقوط دلار در شهرهای دیگر ایران شدیدتر از تهران بوده و شهرهای مانند مشهد، اصفهان، تبریز، آبادان، و ... سقوط کم سابقه پول آمریکا در ایران را تجربه می کردند.

اما برخلاف روزهای گذشته برخی صرافی ها دلار نمی خریدند! دبیرکل کانون صرافان ایران درباره علت خرید نکردن صرافان از فروشندگان ارز گفته: از آنجا که هیچ دستورالعملی برای فروش ارز خریداری شده نداریم خریدی صورت نمی گیرد!

رضا ترکاشوند همچنین گفته: دستورالعمل های بانک مرکزی صرفا مربوط به 23 مورد ارز خدماتی است که میزان آن هم بسیار محدود است و در این فضا اگر صراف ارز خریداری کند روی دستش می ماند.

از سوی دیگر همزمان با سقوط دلاروطلابرخی بازارهای موازی همچون خودرو و موبایل هم متاثر از این مسئله با کاهش قیمت ها مواجه شد و قیمت ها به روی خریداران لبخند زد. بامزه تر آنکه حتی سیب زمینی نیز که در روزهای گذشته با افزایش غیرطبیعی روبه رو بود، با کاهش قیمت مواجه شده است.

بر اساس اظهار نظر مهدی محبی، رئیس اتحادیه دستگاه های مخابراتی و تلفن همراه بررسی ها نشان می دهد تا چند روز آینده آثار کاهش نرخ ارز بر بازار تلفن همراه بیشتر خواهد شد و شاهد ادامه افول قیمت ها در این بازار خواهیم بود.

همچنین رئیس اتحادیه صنف دارندگان نمایشگاه و فروشگاه خودروی تهران گفته است: به دنبال کاهش قیمت دلار خودروهای داخلی از 1.5 تا 12 میلیون تومان و خودروهای خارجی از 40 تا 50 میلیون تومان کاهش یافت. این وضعیت در حالی است که به گفته فعالان بازار خودرو در حال حاضر همه در این بازار فروشنده شده‌اند و هیچ خریداری در بازار وجود ندارد.

درباره بازار طلا نیز کارشناسان معتقدند: قیمت طلا ممکن است تا گرمی ۳۱۰ تا ۳۲۰ هزار تومان برسد. به اعتقاد این کارشناسان اگر قیمت منطقی دلار را هشت تا ۹ هزار تومان در نظر بگیریم، قیمت واقعی هر گرم طلا نیز ۲۳۰ تا ۲۴۰ هزار تومان خواهد بود.

چه کسی دلار را پایین آورد؟
برکسی پوشیده نیست که ورود بانک مرکزی به بازار ارز به بازگشت آرامش به بازار کمک شایانی کرد. یک مسئول ارشد اقتصادی نیز گفته است: در مصوبه جلسه سران قوا به بانک مرکزی اجازه داده شد برای مدیریت و کنترل نرخ ارز در بازار فعالانه وارد شود و با توجه به تقویت ذخایر بانک مرکزی این امکان فراهم بود. به گفته این مسئول ارشد اقتصادی، به تدریج و در صورت نیاز بانک مرکزی حضوری جدی‌تر داشته و حجم معاملات را افزایش خواهد داد و با ادامه این روند نرخ در بازار در سطح طبیعی خود که در تطابق با مولفه‌های تعیین کننده نرخ ارز است، قرار می‌گیرد.

اما مداخله موفق آمیز بانک مرکزی در بازار ارز نشان داد که دولت با ورود زودهنگام تر به ماجرا از مدت ها قبل می توانست روند افزایش دلار در کشور را کنترل کند. همچنانکه احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم گفت: اگر بانک مرکزی قادر به پایین آوردن نرخ ارز با استفاده از تدابیر خاص خود بود، چرا در عرض این چند ماه اقدامی نکرد، و از دیروز به فکر افتاد؟

دلار می تواند به زیر 4000 تومان هم برسد!
در همین حال حجت الله عبدالملکی از کارشناسان مشهور اقتصادی نیز طی توییتی نوشته است: بیش از 25 میلیارد دلار دست مردم است ( از ریز گرفته تا دانه درشت). اگر روند عرضه به همین ترتیب پیش برود امکان کاهش قیمت دلار به زیر 4000 تومان هم وجود دارد.

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار