معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین با اعلام اینکه لاستیک‌های وارداتی به زودی در استان توزیع می‌شود، گفت: در خصوص قطعات و لوازم‌یدکی خودروهای سنگین اقدام خاصی از سوی وزارتخانه صورت نگرفته و ابلاغی به استان‌ها نشده است و بایستی با تدابیر لازم لوازم‌یدکی ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور تأمین شود.

علی‌اکبر کبیری معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی قزوین خبر، تصریح کرد: از 25 تیرماه توزیع لاستیک در ناوگان حمل‌ونقل عمومی در بین رانندگانی که در امر باربری و مسافری فعالیت دارند آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه در استان حدود 9 هزار و 500 دستگاه حمل‌ونقل باری فعالیت دارند و اگر به ازای هر دستگاه 8 حلقه لاستیک در نظر گرفته شود 76 هزار حلقه نیاز یک‌ساله استان است، اضافه کرد: از تیرماه تاکنون 6 هزار و 77 حلقه لاستیک به استان تخصیص پیدا کرد که 3 هزار و 516 لاستیک سنگین باری، 334 لاستیک اتوبوس و 2 هزار و 227 حلقه لاستیک سواری به استان واصل و توسط اداره راهداری و حمل‌ونقل توزیع شد.

به گفته‌ی معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین، برای تأمین لاستیک خودروهای سواری مشکلی وجود ندارد چراکه نیاز رانندگان توسط اتحادیه لاستیک‌فروشان تأمین می‌شود؛عمده مشکل در تخصیص لاستیک وسایل نقلیه سنگین باری و مسافربری است که در این بخش کمبودهایی در استان وجود دارد.

کبیری تشریح کرد: کارگروهی برای نحوه توزیع لاستیک‌های وارداتی در استان تشکیل شد که شرکت‌های حمل‌ونقل بار، راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، سازمان صنعت و انجمن صنفی رانندگان نیز در آن حضور داشتند و مقرر شد توزیع لاستیک بر اساس اولویت ثبت‌نام در بین افراد باشد.

وی عنوان کرد: تعداد لاستیک موردنیاز استان به تهران اعلام شده است و استاندار قزوین نیز در این راستا نامه‌هایی به وزارتخانه‌های مربوطه ارسال کرده‌اند تا در آینده نزدیک بتوانیم سهمیه استان را جذب کنیم.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین تصریح کرد: قیمت لاستیک‌ها با توجه به سایز خودروهای سنگین از یک‌میلیون و 456 هزار تومان آغاز و تا 4 میلیون و 500 هزار تومان عرضه خواهد شد که به لاستیک‌های وارداتی نیز ارز دولتی تخصیص‌یافته است.

وی با اشاره به اینکه 3 شرکت تولیدکننده لاستیک خودرو از جمله پیروز، بارز و تایر در کشور مشغول به تولید هستند، توضیح داد: طبق بررسی‌های انجام‌شده نیاز سالانه کشور 5 میلیون حلقه لاستیک است که یک‌میلیون حلقه آن توسط شرکت‌های تولیدکننده داخلی، 500 هزار حلقه از طریق واردات رسمی و 3 میلیون و 500 هزار حلقه لاستیک از مبادی غیررسمی وارد کشور می‌شدند و با توجه به افزایش قیمت دلار لاستیک‌های قاچاق وارد بازار نشده و به همین علت کمبود وجود دارد.

به گفته کبیری، شرکت‌های داخلی تولیدکننده تایر خودروهای سنگین با تمام ظرفیت مشغول به تولید هستند تا چرخ خودروهای سنگین با بهره از چرخش چرخ صنعت بچرخد.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین در پایان سخنان خود یادآور شد: در خصوص قطعات و لوازم‌یدکی خودروهای سنگین اقدام خاصی از سوی وزارتخانه صورت نگرفته و ابلاغی به استان‌ها نشده است و بایستی با تدابیر لازم لوازم‌یدکی ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور تأمین شود.

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار