رئیس حوزه علمیه ی استان قزوین با بیان اینکه احتکار جزیی و کلی کالا حرام است، گفت: با افزایش قیمت کالا و کمبود آن در بازار قدرت خرید مردم کاهش می یابد.

حجت الاسلام والمسلمین علی عباسی رئیس حوزه علمیه استان قزوین در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی قزوین خبر؛ اظهار کرد: احتکار کالا یک حرکت شیطانی است و کسانی که این کار را انجام میدهند دشمنان داخلی هستند که باید از آنها باید با عنوان دشمنان اسلام یاد کرد .

وی بیان کرد : برخی از افراد با حرص و ولع کالاها را تهیه میکنند که این دلیل بر عدم تربیت دینی آنهاست .کسانی که احتکار میکنند نه تنها دشمنان داخلی و نظام هستند بلکه دشمن انسانیت و آزادی و آزادگی هستند که بااین کار بی فرهنگی خود را به جامعه نشان می دهند .

عباسی تصریح کرد: با احتکار کالاهای مورد نیاز جامعه که این کار شرعأ حرام است کسانی که چه به صورت کلی و چه به صورت جزئی دست به این اقدام بزنند هم در قیامت مورد بازخواست قرار میگیرند و هم آثار مخرب فراوانی در این دنیا برای خود به وجود می آورند .

وی عنوان کرد: با افزایش قیمت کالا و کمبود آن در بازار قدرت خرید مردم کاهش می یابد که این کار باعث اختلالات روحی و روانی میشود و هم از لحاظ اجتماعی آثار مخرب بسیاری را در پی دارد.

رئیس حوزه علمیه قزوین افزود: اگر مردم مضطرب گردند و امنیت اقتصادی خود را از دست بدهند فرهنگ جامعه مورد حمله قرار میگیرد و طبقات ضعیف و فقیر جامعه با وضع اقتصادی بد خود مجبور به تحمل شرایط سخت میشوند .

وی تصریح کرد: این رفتار مردم چیزی جز حرص و طمع در آنها نیست.اگر چنین افرادی خوب تربیت دینی میشدند هیچ وقت دست به چنین کاری نمیکردند.اگر این افراد کمی فکر کنند که این کالاها یا خریداری نشود و یا حداقل نیاز خود را تهیه کنند قیمت ها در بازار کاهش می یابد .

عباسی اشاره کرد : کسانی که احتکار میکنند به جای اینکه به فکر دیگر افراد جامعه باشند فقط به خودشان فکر میکنند و خودخواه هستند.باید در جامعه طوری زندگی کرد که اگر کمبودی در بازار  صورت گرفت برای همه باشد و اگر فراوانی بود برای همه ی جامعه باشد .

این مسئول یکی از راه های آگاه کردن مردم را روحانیت دانست و افزود : از وظایف روحانیت میشود به آگاه سازی جامعه اشاره کرد که روحانیون در سخنرانی های خود مردم را از امور آگاه سازند و راه دیگر آگاه سازی مردم حضور کارشناسان امر در رسانه ها است که این مطالب را موضوع بحث های خود قرار دهند .

وی یادآور شد : باید به دنبال این مطلب بود که چه عوامل روحی و روانی باعث این احتکار میشود و بزرگان جامعه مسئول هستند که این مسئولیت را در بین خود تقسیم کنند و این موضوع را فرهنگ سازی کنند که این حرص و طمع و ولع یک کار شیطانی است و جامعه را دچار مشکل میکند .

حجت الاسلام عباسی در مورد جنگ روانی دشمنان بیان کرد : دشمنان ما در جنگ روانی ایجاد شده نقش زیادی داشتند .هم چنین محتکران با فرهنگ پایین خود چون مادی گرا هستند این جنگ روانی روی آنها تاثیر زیادی گذاشته اما این جنگ روانی در افراد فرهیخته ی جامعه ما رسوخ نکرد و باید بدانیم که دشمن با این جنگ تبلیغاتی به دنبال همین اتفاقات است پس بااین کار همراه دشمن نباشیم .

وی یادآور شد: محتکران نسبت به هم نوعان خود دلسوز نیستند و این مسئله برایشان اصلا اهمیتی ندارد .این مسائل باید در رسانه ها مخصوصا در صدا و سیما مطرح گردد چون تاثیر زیادی بر روی بینندگان و خوانندگان دارد .هم چنین نقش روحانیت هم در مساجد و هم در حسینیه ها و نماز جمعه انکار ناپذیر است اما مهمترین و بیشترین تاثیر بر دوش رسانه ی ملی است .

عباسی در آخر خاطر نشان کرد : باید به مسئله هماهنگی بین روحانیون و اقتصاد دانان پرداخت که این هماهنگی باید از طریق نظام و ائمه جماعت  صورت گیرد که این موضوع سازماندهی نشده است و اقدام موثری در این زمینه برداشته نشده است .

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار