پیش فروش خودروهای داخلی موجب التهاب شدید خریداران برای خرید خودرو شد. سئوال اینجاست که این سیاست به کاهش قیمت خودرو کمک می کند یا به دلالی؟

سال 94 بود که پویش مردمی برای عدم خرید خودرو بی کیفیت داخلی راه اندازی شد. این پویش به منظور اعتراض به قیمت‌های سرسام‌آور خودروهای داخلی در عین کیفیت نازلشان به وجود آمد. تولید ایران‌خودرو و سایپا در شهریور ۱۳۹۴ به کمتر از نصف شهریور پارسال کاهش یافت. تولید روزانه ایران‌خودرو در مهرماه ۱۳۹۴ به حدود ۹۱۰ دستگاه رسید که این رقم نشان از رکود جدی بازار خودرو داشت. دولت سعی کرد با ارائه تسهیلاتی از جمله اعطای وام این کمپین را خنثی کند اما درست سه سال پس از این کمپین در کنار افزایش سرسام‌آور قیمت خودرو داخلی که در آن خودرو پراید که بسیاری نسبت به  کیفیت آن نقدهای جدی دارند به بالاتر از 40 میلیون تومان در بازار آزاد رسیده است، شرکت‌های داخلی اقدام به پیش فروش خودرو البته با افزایش 25 درصدی قیمت کرده اند.
 

براساس اعلام شرکت سایپا طرح فروش خودروهای پراید 131، پراید 132، پرایدوانت (سایپا 151)، تیبا بنزینی، تیبا 2 هاچ بک، ساینا، وانت نیسان تک سوز و وانت نیسان دوگانه سوز از 10 صبح دیروز (14 شهریور) آغاز شده است. البته تجربه فروش‌های اینترنتی شرکت‌های خودروساز نشان می‌دهد شانس مردم در این خرید کم بوده و مشتریان به سختی می‌توانند محصول مورد نظر خود را خریداری کنند. ۴۰ هزار نفر در سایت سایپا تا ساعت ۷ صبح روز پنج شنبه ثبت نام کردند. گفته شده که هر فرد 30 ثانیه فرصت داشته تا خودرو مورد علاقه اش را خریداری کند.
 فقط ۱ دقیقه بعد از شروع ثبت نام٬ بدون باز شدن سایت در دو مرحله این پیام روی سایت سایپا قرار می گیرد
این درحالی است که پیش فروش خودرو با افزایش 25 درصدی نسبت به گذشته انجام می شود و مثلا خریداران بایستی خودرو پراید را 30 میلیون خریداری کند که این موضوع قطعا پول کلانی روانه جیب خودروسازان داخلی می‌کند.
 

در این راستا «رضا رشیدپور»، مجری معروف تلویزیون در صفحه شخصی خود در توییتر درباره پیش فروش خودروهای سایپا نوشت: «صبح امروز تلاش برای نابودی اقتصاد مملکت به هفتصد هزار نفر بر ثانیه رسید.»

اینکه چطور در زمانی مردم نسبت به خرید خودرو داخلی امتناع می ورزیدند و حالا به قول مسئولان شرکت های داخلی برای پیش فروش خودرو هفتصد هزار نفر در ثانیه در سایت این شرکت ها تجمع می کنند، دقیقا بر می گردد به بحث سوداگری و دلالی در بازار ایران.

افزایش چشمگیری قیمت خودروهای داخلی و تفاوت چندین میلیونی آن با بازار آزاد بسیاری را برای کسب سود به روش دلالی ترغیب کرده است تا به سایت شرکت های داخلی هجوم بیاورند و برای پیش خرید خودرویی که از سوی شرکت ها هم گران شده است، ثبت نام کنند.



درواقع با این کار به نوعی خود دولت و خودروسازان سوداگری و دلالی را افزایش داده‌اند. البته مشخص نیست با ورود این میزان خودرو به جاده‌ها نتیجه ای هم در کاهش قیمت حبابی خودرو در کشور حاصل می شود یا خیر؟ اصلا آیا چنین سیاستی می تواند قیمت خودرو را کاهش دهد. فعلا که این امر به دلال بازی در بازار خودرو انجامیده است.

سیاست های دولت پس از گرانی نرخ دلار که حالا هر لحظه افزایش می یابد، به گونه ای بوده که بعضا باعث مشکلاتی در بازار داخلی کشور شده است. بسیاری بر این اعتقادند که اعلام دلار 4200 تومانی که به دلار جهانگیری معروف شد، ضربه مهلکی به اقتصاد کشور وارد کرد.



در این میان حتی اقتصاددانان طرفدار دولت از جمله «سعید لیلاز» هم با انتقاد شدید پس از اینکه دلار قیمت 14 هزار تومان را هم رد کرد عنوان کرد که چوب خشک هم بهتر از مسئولان اوضاع را اداره می کند. با این حال شاهد بهم ریختگی بازار مختلف کشور هستیم و سیاست های دولت از جمله همین پیش فروش خودرو به بهم ریختگی و دلال بازی بیشتر در بازار کمک می کند. 

پیش فروش خودرو با قیمت پایین تر از بازار آزاد هر نقصی که نداشته باشد با هجوم شش میلیون نفر برای خرید یکباره خودرو التهابات بازار را افزایش داده است. این درحالی است که برخی از رسانه‌ها پیش از این شواهدی دال بر احتکار خودروهای داخلی ارائه کرده بودند. اما با این حال سئوال اساسی اینجاست سیاست های اقتصادی دولت برای کنترل بازار است یا پر کردن جیب عده‌ای از افراد؟

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار