معیشت مردم ضربه مهلکی خورده اما از سوی دیگر سیاست‌های دولت در کنترل بازار نیز اثری نداشته است و هر روز شاهد افزایش قیمت کالاهای مختلف هستیم.

با وجوداینکه مسئولان دولتی پیشتر با بسته ارزی جدید قول داده بودند که ثبات را به بازار ارز و دلار و متعاقب آن وضعیت اقتصادی کشور بیاورند هنوز شاهد تغیرات چشمگیری در این زمینه نیستیم. حتی روزنامه‌های نزدیک به دولت نیز نسبت به عدم تغییر در روند اقتصادی کشور گلایه‌مندند و این وضعیت بد اقتصادی را به سبب تصمیم اشتباهی اعلام ارز دولتی 4200 تومانی مطرح می‌کنند که سبب ایجاد رانت دولتی و فساد در بازار شد.

در همین باب روزنامه همشهری می‌نویسد: «از روزی که دولت اعلام کرد ارز را برمبنای دلار 4200 تومانی قیمت‌گذاری می‌کند و همه تقاضاهای ارزی را با همین نرخ تامین خواهد کرد، بسیاری از کارشناسان، فعالان اقتصادی و اصحاب رسانه فریاد وامصیبتا سر دادند و دولت را از انجام این کار برحذر داشتند اما دولت این طرح را، که از بد روزگار به نام اسحاق جهانگیری تمام شد، اجرایی کرد و در ادامه گام به گام از مواضع خود عقب‌نشینی کرد. آن‌قدر فسادزایی بسته اول ارزی بالا بود که حتی منتشر نکردن اسامی دریافت‌کنندگان ارز نیز نتوانست از آشکار شدن فساد و رانت آن ممانعت کند اما عاقبت با بسته جدید ارزی دولت، تا حد زیادی راه بر این رانت و فساد بسته شد تا دولتمردان بتوانند با خیال راحت از دستاورد خود تعریف و تمجید کنند.البته با بسته جدید ارزی بخشی از فعالان اقتصادی راستین کشور که با ارز دولتی مواد اولیه وارد کرده‌اند، حالا مکلف به پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز دولتی و آزاد شده‌اند و در چنان تنگنایی  قرار گرفته‌اند که شاید تنها راهشان خانه‌نشینی و ترک کار باشد.»

حالا حتی روزنامه همشهری که به دست اصلاح طلبان افتاده است از اینکه کسی از دولتمردان درباره سیاست ارزی دلار جهانگیری و رانت و فسادی که این مسئله ایجاد کرد از مردم غذرخواهی نمی‌کند، شکایت می کند. موضوعی که رهبر معظم انقلاب درباره آن فرمودند: «در قضیه ارز و سکه بر اثر بی‌تدبیری، ارز به دست کسانی رسید که از آن سواستفاده کردند.»

حالا هر روز شاهد اخباری در حوزه‌های مختلف اقتصادی هستیم که حرف از گرانی و ایجاد استرس و اضطراب در مردم می‌کند.افزایش بی محابای قیمت بلیط پروازهای داخلی هواپیماهای داخلی یکی از این موارد است. از سوی دیگر خبر می رسد که ایرلاین‌های خارجی هم در حال ترک کشور هستند. معاون سابق سازمان هواپیمایی می‌گوید خروج ایرلاین‌های خارجی از ایران به افزایش بهای ارز و کاهش قدرت خرید مردم ربط دارد. سقوط شدید ارزش ریال در ماه‌های گذشته به افزایش شدید قیمت بلیط پروازهای داخلی نیز منجر شده است.

از سوی دیگر از یک سو بازار با کمبود تقاضا به سبب گرانی‌ها و کوچک شدن سفره خانوارها روبرو شده است و از سوی دیگر محتکران دست به کار شده و احتکار می کنند و همچنین با گرانی‌های اخیر کمر تولید شکسته شده و از این روز کمبود کالا در بازار دیده می‌شود. حتی برخی فرصت طلبان هم به دنبال عرضه کالاهای بنجل خود به مردم با قیمت گزاف هستند.

لبنیات، تخم مرغ، برنج، حبوبات، میوه، سبزی، گوشت، مرغ، قند و شکر، چای و روغن در هفته گذشته گران شدند. اما با این حال آمارهای دولتی نیز در حوزه تورم بسیار جالب توجه است. مرکز آمار می‌گوید نرخ تورم دوازده ماه منتهی به مرداد 97، تنها یک درصد افزایش داشته و به 9/7 درصد رسیده است.

حالا مسئولان با بی خیالی از اجازه افزایش قیمت خودروها توسط شورای رقابت سخن می گویند. بازار خودرویی که تا به امروز با توجه به افزایش قیمت ارز به طور فزاینده با افزایش قیمت روبرو شده است حالا توسط مسئولان با بهانه یکسان سازی قیمت کارخانه و بازار و کم کردن دلالی در صدد افزایش قیمت خودروهای داخلی است. این در شرایطی است که موضوع دلالی در بازار خودرو که سود کلانی را به جیب بسیاری وارد کرده بسیار مرموز است. زیرا افراد عادی برای خرید خودرو از طریق سامانه ثبت شرکتهای داخلی به سختی و می توانند خرید کنند و سایت زود بسته می شود اما دیده می شود عده‌ای به راحتی تعداد زیادی خودرو می خرند.

محمد امامی امین معاون امور هماهنگی اقتصادی استانداری تهران، در رابطه با احتمال افزایش قیمت خودروهای داخلی از هفته آینده اظهار کرد: «دلیل افزایش قیمت خودرو از سوی شورای رقابت این است که هم اکنون قیمت کالاها در کارخانه با قیمت کالا در بازار متفاوت است که سود این تفاوت به جیب دلالان می رود.»

وی با بیان اینکه خود موافق افزایش قیمت خودرو نیست بیان کرد: «بنده به عنوان معاون استاندار موافق افزایش قیمت هیچ کالایی نیستم؛ اما در موضوع افزایش قیمت خودرو بنده تصمیم گیرنده نیستم. ما باید مراقب هزینه های زندگی مردم باشیم به همین دلیل با افزایش قیمت ها مخالفت می کنیم.»

اما به نظر می‌رسد افزایش بی سر صدای کالاهای مختلف در کنار سکوت مسئولان در حال عادی شدن است. درواقع نوعی عادی سازی در روند افزایش و تورم کالاها در حال اتفاق افتادن است که دولتمردان در باره آن پاسخگو نیستند و این موضوع با سرنوشت و روان مردم در این برهه زمانی به شدت بازی می کند.

 معیشت مردم ضربه مهلکی خورده اما از سوی دیگر سیاست‌های دولت در کنترل بازار نیز اثری نداشته است و هر روز شاهد افزایش قیمت کالاهای مختلف هستیم. ظاهرا این قیمت‌ها هم در حال تثبیت شدن در بازار است و به بهانه بالارفتن نرخ دلار و سکه بیشتر افزایش می یابد. به هر جهت این مسئله اگرچه در فضای اقتصادی در حال عادی شدن است اما برای مردمی که معیشت آنان تنگ شده، عادی ناپذیر است.

البته این مسئله در بعد کلی هم به مردم و هم به اقتصاد کشور ضربه وارد می‌کند و نه بازار و تولید کنندگان و نه مردم می توانند چنین قیمت‌هایی که از سوی مسئولان همواره مطرح می شود که حباب هستند را قبول کنند. در اینجا نه تقاضا به طور معمول شکل می گیرد و نه تولید کننده با توجه به گرانی کالاهای خام برای تولید کار خود توان تولید دارد و اگر تولید هم کند با توجه به گرانی زیاد مشتری خود را نمی یابد. بنابراین عادی سازی افزایش قیمت‌ها و سقوط ارزش پول ملی ضربه مهلکی را به کشور وارد می کند که مسئولان باید هر چه زودتر برای آن چاره‌ای بیندیشند.

ارسال نظرات

آخرین اخبار