دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک گفت: بر خلاف ادعای وزیر صنعت، گمرکات تنها در چند منطقه آزاد به صورت پایلوت مستقر شدند که همچنان به دلیل وجود مشکلات فنی قابل بهره‌برداری نیستند.

سعید جلالی قدیری، دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی دانشجو با اشاره به سیاست جدید تجاری دولت مبنی بر ممنوعیت واردات 1400 قلم کالا گفت: در این سیاست نامی از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مطرح نشده و اینگونه سیاستگذاری در تجارت کشور، ایجاد ابهام می‌کند.

قدیری در ادامه با اشاره به «ماده 31 آیین‌نامه اجرایی مقررات صادرات و واردات» و «ماده 138 آیین‌نامه امورگمرکی» خاطرنشان کرد: طبق این دو ماده قانونی، واردات کالای همراه مسافر از خارج یا از مناطق‌آزاد به سرزمین اصلی به شرط غیرتجاری بودن از معافیت برخوردار است.

*حضور باندهای سازمان‌یافته در مناطق آزاد

وی ادامه داد: کالای غیرتجاری یعنی اینکه فرد بر اساس نیاز شخصی خود تا سقف تعیین شده، می‌تواند کالا نهایی وارد کند اما سوال اینجاست که پایش و نظارت بر ورود کالای همراه مسافر به سرزمین اصلی به چه صورت انجام می‌گیرد و بر عهده کدام نهاد و سازمان است؟

قدیری در ادامه اظهار داشت: باندهای سازمان یافته در مناطق‌آزاد از معافیت 80 دلاری کالای مسافری استفاده کرده و با تجمیع آن‌ها، برای استفاده تجاری در سرزمین اصلی اقدام می‌کنند.

*رد ادعای وزیر صنعت

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی پوشاک با اشاره به اینکه اجناس از مناطق‌آزاد بدون هیچ نظارتی وارد سرزمین اصلی می‌شوند، گفت: بر خلاف ادعای وزیر صنعت، معدن و تجارت جز در 2 الی 3 منطقه‌آزاد آن هم به صورت پایلوت، گمرکی مستقر نیست تا ورود و خروج کالاها را کنترل کند؛ البته تا به این لحظه نیز همین گمرکات مستقر به صورت پایلوت در مبادی ورودی مناطق آزاد به دلیل وجود مشکلات فنی قابل بهره‌برداری نیست.

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه با واردات اجناس از سایر کشورها به مناطق‌آزاد، دولت، مردم و تولیدکننده متضرر می‌شوند، خاطرنشان کرد: متاسفانه سودجویان از سایر کشورها اجناس استوک را از طریق مناطق آزاد وارد می‌کنند که لزوما برند نیستند و پس از درج مارک برند بر روی کالا، آن را به دست مصرف‌کننده نهایی در داخل کشور می‌رسانند.

*چرا آمار شفافی از میزان واردات پوشاک در مناطق آزاد ارائه نمی‌شود

وی افزود: هم‌اکنون مناطق‌آزاد از میزان واردات پوشاک خود آمار و ارقام شفافی ارائه نمی‌کنند و به کسی حساب پس نمی‌دهند.

قدیری با اشاره به لایحه افزایش مناطق‌آزاد گفت: ابتدا باید عملکرد مناطق فعلی پایش شود، چنانچه ارزیابی مثبت بود بر افزایش این مناطق اصرار شود.

*هزینه ایجاد شغل در صنعت پوشاک چقدر است؟

وی در پایان با اشاره به ظرفیت 50 الی 60 درصدی خالی کارخانجات فعلی صنعت پوشاک عنوان کرد: هزینه ایجاد شغل در صنعت پوشاک بین 25 تا 30میلیون تومان بوده که در واقع یک چهارم متوسط صنایع پایین‌دستی است.

به گزارش دانشجو، اخیراً محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به پرسشی مبنی بر آنکه دولت چه برنامه‌ای برای جلوگیری از رانت واردات 1400 کالای ممنوعه از طریق مناطق آزاد کشور دارد، گفته است: «در حال حاضر برای جلوگیری از این مسئله گمرکات در مناطق آزاد مستقر شده‌اند و تمام کالاهای ورودی و خروجی را کنترل خواهند کرد که پیش از این گمرک در مناطق آزاد مستقر نبوده است».

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار