کدخبر: 2866

هنوز خبری از سود سهام عدالت و آزادسازی این سهام نیست، سودی که قرار بود مهرماه به مردم پرداخت شود اما همچنان در بلاتکلیفی به سر می برد.

این در حالی است که محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره موضوع آزادسازی سهام عدالت می گوید: ضرورت آزادسازی سهام عدالت در جلسه روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس با رئیس جمهور مطرح شد، با این مفهوم که باید مالکیت سهام عدالت بعد از 11 سال بطور واقعی به مردم ارائه شود.

وی افزود: رئیس جمهور درباره آزادسازی سهام عدالت نظر بسیار موافق داشتند و فکر می‌کنم بر اساس دستور آقای روحانی به معاونانشان و اقداماتی که انجام می‌شود ظرف دو هفته آینده لایحه آزادسازی سهام عدالت توسط دولت به مجلس ارائه شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: تاخیر در ارائه لایحه مربوط به آزادسازی سهام عدالت باعث شد کار جدی در این بخش صورت نگیرد.

پورابراهیمی افزود: در صورت ارائه لایحه آزادسازی سهام عدالت به مجلس این لایحه با فوریت از سوی نمایندگان مجلس و کمیسیون اقتصادی مورد رسیدگی قرار می گیرد. البته پس از تاکیدات رئیس جمهور در خصوص ارائه لایحه، پیش‌نویس لایحه آزادسازی سهام عدالت به صورت غیررسمی به کمیسیون اقتصادی مجلس ارسال شده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است: آزادسازی سهام عدالت نیازمند توجه به حوزه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در بازار سرمایه و استفاده از روش‌های صحیح است تا بیشترین انتفاع به مردم برسد و تلاش خواهد شد ظرف 10 روز آینده پس از لحاظ نظر متخصصان و کارشناسان اقتصادی در کمیسیون اقتصادی جمع‌بندی‌های کمیسیون نیز انجام شود.

وی صریح کرد: پیش‌بینی می‌شود ارزش هر برگه سهام عدالت بعد از آزادسازی سهام عدالت حدودا بین یک تا یک و نیم میلیون تومان است که بر این اساس ارزش سهام عدالت یک خانواده پنج نفره حدودا بین 5 تا 7.5 میلیون تومان می شود.

از سوی دیگر سیدناصر موسوی‌لارگانی عضو دیگر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دولت به این جهت آزادسازی سهام‌عدالت را به تاخیر انداخت که میزان پرداخت بدهی مردم به سیستم دولتی افزایش یابد.

وی ادامه داد: در بحث سهام‌عدالت مقرر شده بود به اقشار آسیب‌پذیر جامعه یعنی کارمندان، کارگران و تعدادی از روستاییان سهامی تعلق گیرد که در آینده برای آنها درآمد جزئی ایجاد شود، در موقعیتی سهام‌عدالت از نظر ارزش ریالی سود نسبی پیدا کرد اما با رکودی که در کشور با آن مواجه هستیم، قدر و قیمت سهام‌عدالت کاهش پیدا کرد.

این نماینده مجلس با اشاره به طرح آزادسازی سهام عدالت، بیان داشت: رکود اقتصادی در کشور باعث شد به سمت آزادسازی سهام‌عدالت برویم تا خانواده‌هایی که از طبقه ضعیف جامعه هستند بتوانند با فروش سهام‌شان نیاز معیشتی خود را تامین کنند. خریداران سهام‌عدالت قطعا ثروتمندان هستند و این نگرانی وجود دارد که خانواده‌های ضعیف برای تامین تنها 2 تا 3 میلیون تومان به سمت سهام‌فروشی بروند. در حال حاضر شاهد هستیم برخی افراد برای دریافت وام 2 میلیونی به بانک‌ها مراجعه می‌کنند و با آزادسازی سهام عدالت، قطعا با فروش سهام‌شان می‌توانند این نیاز را برطرف کنند. 

لارگانی بیان داشت:  با توجه به شرایط اقتصادی برخی خانواده‌ها در کشور، باید به سمت آزادسازی سهام‌عدالت برویم اما در عین حال باید برنامه‌ریزی شود که این سهام برای قشر ضعیف باقی بماند و فروشنده نباشند.

وی  در ادامه درباره علت تاخیر دولت در ارائه لایحه آزادسازی سهام عدالت توضیح داد: در ابتدا قرار بود مردم مابه‌التفاوت سهام‌عدالت را به دولت پرداخت کنند، یعنی دولت یک میلیون تومان به مردم سهام‌عدالت داد و باید مردم حدود 500 هزارتومان از این سهام را به دولت پرداخت می‌کردند. وی ادامه داد: در مدت زمان 10 سال گذشته تعداد کمی نسبت به پرداخت بدهی یا همان مابه‌التفاوت اقدام کردند اما دولت با به تاخیر انداختن آزادسازی سهام‌عدالت به دنبال آن بود که افراد بیشتری بدهی خود را پرداخت کنند تا مالک کامل سهام شوند اما از این موضوع استقبال نشد.

 موسوی‌لارگانی با بیان اینکه ارائه سهام‌عدالت بارقه امیدی در دل مردم ایجاد کرده است، گفت: با وجود اینکه سهامداران عدالت مالک کامل سهام‌شان نیستند اما باید این اجازه داده شود مردم حداقل به میزان 500 هزارتومان مالک سهام‌شان باشند و مابقی را بفروشند؛ با این کار سهام‌شان گرفته نمی‌شود. وی اظهار داشت: بسیاری از مردم توان پرداخت 500 هزارتومان را ندارد تا کامل مالک سهام‌شان شوند، بنابراین نباید با این نگاه و سیستم مردم را از داشتن سهام‌عدالت محروم کرد.

باید منتظر ماند و دید آیا به زودی آزادسازی سهام عدالت صورت می گیرد یا نه و سرنوشت این طرح چه می شود.

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار