اشرافیت دولتمردان، درد مضاعف مردم است

کدخبر: 2865

وقتی مردم در اوج فشارهای ناشی از بیکاری، گرانی یا رکود برای خودشان موضوعاتی از زندگی مسئولان دولتی رده بالا را اعم از ثروت های نجومی، حقوق های نجومی و... مرور می کنند، نسبت به مشکلات مشابه در زمان دولت دهم بیشتر برآشفته می شوند.

مجتبی شیخ زاده: سال 92 بود، نتایج انتخابات مشخص شده بود، حسن روحانی پیروز رقابت با 50.7% بود. در جمعی که نگارنده حضور داشت، یکی از خطبای قدیمی و خوش بیان تهران نکته ای را اشاره کرد که شاید طرح آن در این زمان که صدای اعتراض مردم را بلند کرده است و متاسفانه ضدانقلاب سوار این مطالبات به حق شد، مفید باشد.

وضع نامناسب اقتصادی در سال پایانی دولت دهم و حاشیه سازی های محمود احمدی نژاد در آن روزها همه را به یک روزشماری برای پایان دولت رسانده بود. نکته ای که پس از پیروزی حسن روحانی در آن جمع خصوصی طرح شد این بود که خواهید دید مشکلات اقتصادی برای مردم در دولت آقای روحانی بسیار گران تر خواهد آمد و آستانه صبر مردم در دولت شیخ اعتدال بسیار پایین تر می آید. چرا که هرچند مردم در دولت دوم احمدی نژاد و خصوصا در سال پایان با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم کردند اما واقعیت ساده زیستی رئیس جمهور (در آن زمان) و وزرای او اعم از محل سکونت، نحوه پوشش، میزان درآمد و...  خود برای مردم آرامش بخش است چرا که حداقل مسئولان را بیگانه از دردهای خود نمی دانستند.

با گذشت حدود چهارسال و نیم از استقرار دولت های حسن روحانی به خوبی این موضوع قابل لمس است. وقتی مردم در اوج فشارهای ناشی از بیکاری، گرانی، رکود، ورشکستگی کارخانه ها، واردات بی رویه و... برای خودشان موضوعاتی از زندگی مسئولان دولتی رده بالا را اعم از ثروت های نجومی، حقوق های نجومی، خودروهای لوکس، منازل اشرافی، برخی رانت ها و یا حتی قاچاق -گفته اخیر دادستان کل کشور- را برای خود مرور می کنند، نسبت به زمان دولت دهم بیشتر برآشفته می شوند چرا که جدای از مشکلات اقتصادی این موضوع اختلاف شدید طبقاتی بین مسئولان تصمیم گیر با مردم را حس می کنند.

حال اگر به این موضوعات بعضا بی اعتنایی نسبت به معضلات یا تبعیض یا کم کاری یا خوش خیالی یا منت گذاری هم اضافه کنید، این درد بر سینه مردم دوچندان می شود.

روحیه اشرافی و اشرافیت مسئولان که بارها مورد نهی امام راحل و رهبری انقلاب قرار گرفته در دو مقطع ابتدای دهه هفتاد با دولت های مرحوم هاشمی و در مقطع کنونی یعنی حاکمیت دولتمردان اعتدالی خود به تنهایی بخشی از فشار روانی بر مردم یا شاید مضاعف کننده مشکلات مردم بوده و باشد.

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار