افزایش قیمت حامل های انرژی باعث افزایش هزینه تولید میشود، چراکه بسیاری از فعالیت های اقتصادی وابسته به انرژی است؛ به طور مثال در بخش کشاورزی موتورهای پمپاژ آب و ادوات و دستگاه‌های مورد استفاده همگی با سوخت کار میکنند و در نتیجه افزایش قیمت سوخت باعث افزایش هزینه تمام شده در این بخش می‌شود.

دکترحجت‌الله عبدالملکی اقتصاددان، استاد دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه 598 در رابطه با سخن اخیر محمدباقر نوبخت مبنی بر اینکه هدف دولت از افزایش قیمت بنزین و گازوئیل ایجاد اشتغال است، گفت: این ادعا که افزایش قیمت حامل‌های انرژی باعث اشتغال‌زایی می‌شود ادعایی غیرعلمی و عجیب است و از کسی که سواد اقتصادی داشته باشد چنین اظهارنظری دور از انتظار است.

 

عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق (ع) گفت: افزایش قیمت حامل‌های انرژی باعث افزایش هزینه تولید می‌شود، چراکه بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی وابسته به انرژی است؛ به‌طور مثال در بخش کشاورزی موتورهای پمپاژ آب و ادوات و دستگاه‌های مورداستفاده همگی با سوخت کار می‌کنند و درنتیجه افزایش قیمت سوخت باعث افزایش هزینه تمام‌شده در این بخش می‌شود.

وی افزود: در بخش صنعت و خدمات نیز "انرژی" عامل مهمی به شمار می‌رود؛ از طرفی افزایش هزینه تولید در یک بخش از اقتصاد تأثیر فزاینده‌ای بر بخش‌های دیگر خواهد داشت.

این استاد دانشگاه ادامه داد: وقتی هزینه تولید افزایش پیدا می‌کند تولید کنند در صورتی می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد که قیمت کالا و خدمات را افزایش دهد که در این صورت دو حالت را می‌توان متصور بود؛

 

1 - اگر اقتصاد کشش قیمت‌های بالاتر را داشته باشد، با "تورم" مواجه خواهیم شد.

 

  -2 اگر شرایط اقتصادی به‌گونه‌ای باشد که کشش قیمت‌های بالاتر وجود نداشته باشد [مثل الآن که در دوران رکود به سر می‌بریم] در این صورت شاهد سیر نزولی فعالیت‌های اقتصادی و تعطیلی کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی خواهیم بود.

عبدالملکی افزود: با افزایش قیمت حامل‌های انرژی در خوش‌بینانه‌ترین حالت ما بدون اینکه اشتغال جدیدی ایجاد کنیم شاهد تورم خواهیم بود و در حالت واقع‌بینانه با تعطیلی بخش‌هایی از اقتصاد و از بین رفتن فرصت‌های شغلی روبرو می‌شویم.

وی در پایان ضمن اشاره به کاهش بودجه هدفمندی یارانه‌ها در لایحه بودجه سال 97 گفت: دولت درزمینهٔ هدفمندی یارانه‌ها باید شفاف‌سازی کند چراکه با افزایش قیمت حامل‌های انرژی درآمد طرح هدفمندی یارانه‌ها افزایش می‌یابد حال‌آنکه در لایحه بودجه سال 97 علیرغم افزایش قیمت سوخت، بودجه هدفمندی کاهش پیداکرده است.

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار