دولتی ها در علت گرانی احتمالی بنزین گفتند این گران شدن به دلیل این است که در کشور شغل ایجاد شود، اما آیا منابع مالی دیگر در کشور اجازه ایجاد شغل را نمی داد که از محل گران شدن بنزین باید تامین شود.

گران شدن احتمالی بنزین به قیمت 1500 تومان این روزها دغدغه هر ایرانی است، زیرا به نظر می رسد با گران شدن بنزین موج گرانی به دیگر اقلام و کالاهای معیشتی وارد شود همانطور که در روزهای گذشته هنوز اقیمتبنزین تصویب نشده بسیاری از اقلام و کالاهای معیشتی مردم گران شد.

دولتی ها اصرار دارند بنزین گران شود تا از محل درآمد آن بتوانند برای جوانان شغل ایجاد کنند، این در حالی است که محمد حسینی عضو کمیسیون تلفیق بودجه 97 در این خصوص می گوید: افزایش یکباره قیمت بنزین تأثیر بدی روی زندگی مردم دارد، به دنبال این هستیم که از روش‌های جدید برای اشتغالزایی استفاده کنیم تا افزایش قیمت‌ها باعث رونق تولید شود. 

وی  درباره برنامه دولت در بودجه 97 گفت: حکمی در تبصره 18 لایحه بودجه سال 97 اعلام شده است تا دولت بتواند  منابعی را در حوزه اشتغال نه به صورت مستقیم بلکه به صورت یارانه سود تسهیلات، یارانه خرید تضمینی بعضی از محصولات و... کسب کند. تلاش دولت این است که رکود را در کشور حل کند، اما افزایش قیمتبنزین به بهانه اشتغال روش مناسبی نیست.

این نماینده مجلس  با بیان اینکه بنگاه‌ها برای خروج از رکود و ایجاد رونق نیازمند جذب نیروی کار هستند، گفت: پیشنهاد دولت برای ایجاد اشتغال از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی است. با توجه به اینکه بنزین یک کالای استراتژیک در کشور است، افزایش قیمت بنزین در تمام کالاهای مصرفی بویژه خانوارهای کم‌درآمد تأثیر مستقیم دارد، باید  از روش‌های دیگر استفاده شود یا از ایده‌های جدید‌تر بهره بگیریم که این افزایش قیمت‌ها مستقیماً بر تولید اثر بگذارند و آثار قیمتی این افزایش بر سفره مردم اثرات منفی نداشته باشد. ما به دنبال این هستیم که در تبصره 15 نسبت به فقر مطلق اقدام موثری را انجام دهیم. حسینی بیان کرد: هدف دولت در حذف یارانه‌ها این است که مبلغی را از یارانه ثروتمندان حذف و به یارانه فقیران پرداخت کند تا شاهد ریشه‌کنی فقر باشیم. افزایش قیمت بنزین و سایر حامل‌های انرژی تأثیر مستقیم بر زندگی مردم دارد. هنوز این بحث در مجلس و کمیسیون برنامه و بودجه مطرح نشده است و نظر کارشناسی دولت و سایر همکاران را نداریم. به نظرم برای ایجاد اشتغال باید راهکار دیگری جز افزایش قیمت حامل‌های انرژی در نظر گرفته شود چرا که افزایش یکباره قیمت بنزین در حدود 50 درصد به صلاح کشور نیست، چرا که هنوز یک فضای رکودی در کشور داریم و از سوی دیگر فضای ایجاد اشتغال در راستای طرح‌های دولت در کشور ملموس نیست.

 عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی  ادامه داد: طرح حذف یارانه‌ها هنوز در هیچ کمیسیونی بررسی نشده است و افراد نظرات متفاوتی دارند.

از سوی دیگر غلامرضا شرفی عضو کمیسیون انرژی مجلس اکثریت نمایندگان مجلس نسبت به افزایش قیمت حامل‌های انرژی روی خوشی نداشته و موافق این اقدام نیستند.

به نظر می رسد مجلس با قیمت پیشنهادی دولت برای گران کردن بنزین مخالفت کند و باید منتظر ماند و دید سرانجام بودجه 97 چه خواهد شد.

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار