حجت‌الاسلام محمود زاده گفت: خروج از اخلاق محوری باعث واردات بی‌رویه محصولاتی بشود که باید صادر کننده‌ی آن محصولات باشیم. باعث بی اعتمادی کشاورزان شده که به وزارت کشاورزی به عنوان خادم نگاه نمی‌کنند بلکه به عنوان خائن و مانع نگاه می‌کنند.

به گزارش سرویس اقتصادی قزوین‌خبر؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محمود زاده، مدیر مرکز تحقیقات کشاورزی اسلامی کشور در «همایش مدیریت کشاورزی در اسلام» که در تاکستان برگزار شد، گفت: حوزه کشاورزی بسیار وسیع ارزیابی است، از آسمان‌ها، زمین، ابر، باد، جنگل، مرتع، منابع طبیعی، کشاورز، کشاورزی ، صنعت کشاورزی، حیوانات و... رشته‌ها و میان رشته‌های بسیار زیادی مربوط به این حوزه است که امروزه بیش از سی مورد رشته در دانشگاه‌های دنیا در حوزه‌ی کلی کشاورزی فعالیت می‌کنند.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: در اغلب این رشته‌های کشاورزی در حوزه‌ی دین اسلام مطالب بسیار بی نظیر وجود دارد؛ ولی متاسفانه به صورت تخصصی رشته‌ای خاص استخراج نشده و در لابه‌لای دیگر علوم همچنان مانده است درحالیکه اگر باتوجه به رشته‌های کشاورزی در دانشگاه‌ها این مطالب علمیِ دینی نیز استخراج شود می‌توان هم کمک بسیاری به آن علم نمود و هم به پویایی اسلام و مکتب تشیع پی‌ برد.

IMG_0796

حجت‌الاسلام محمودزاده سپس به پیشرفت علوم بشری اشاره کرده و گفت: متاسفانه هرچه علوم پیشرفت کرد به نوعی دست خیانت به بشریت، محیط زیست، حیوانات و آبزیان بیشتر شد؛  زیرا با پیشرفت علوم سال‌های سال محصولات کشاورزی آلوده به سموم وارد خوراک ملت‌ها شد.

وی گفت: با پیشرفت علوم سلاح‌های کشتار جمعی در آب‌ها و بیابان‌ها و حتی بر سر ملت‌ها تجربه شد و میلیاردها انسان و حیوان و گیاه از بین رفته و یا آلوده شد.

 

با پیشرفت علوم  داروهای گیاهی جای خود را به داروهای شیمیایی داد

مدیر مرکز تحقیقات کشاورزی اسلامی بیان کرد: پیشرفت علومی که پایه‌های آن خدا محوری و اخلاق محوری و عدالت محوری نباشد بجای خدمت به مردم و محیط زیست، خیانت به مردم خواهد شد. به این جهت است که باید علوم حقیقی درخدمت منافع حقیقی ملت‌ها باشد؛ نه اینکه علوم در خدمت منافع حاکمان سیاسی و کمپانی های مالی قرار گیرد.

حجت‌الاسلام محمودزاده گفت: اگر بخواهیم یک نسخه شفابخش برای کشاورزی در همه‌ی حوزه‌های آن  بیان کنیم باید آن نسخه بخش هایی داشته باشد که: 1- قابل پیشرفت باشد 2- همه حوزه‌های کشاورزی و در تمام موضوعات مرتبطبه آن قابل صدق باشد 3- مشعل هدایتی برای همه ملت‌ها و زمان‌ها و مکان‌ها باشد. 4- قابل پذیرش برای توده ملت‌ها و فرهنگ‌ها باشد. 5- غیرقابل خدشه و مسلم باشد. 6- حقوق همه موجودات در آن حفظ وعدالت محقق گردد.

IMG_0763

وی باطرح این سوال که چه نسخه‌ای می‌توان پیچید و چه راهی می‌توان پیش گرفت و چه مقدمات و کارهایی باید انجام داد؟ گفت: ما فکر می‌کنیم که آن نسخه شفا بخش می‌تواند برگشت به اخلاق محوری باشد.

محمودزاده تشریح کرد: اخلاق، جمع خلق و به معنای خوی، طبع، سجیه، عادات و فرهنگ است که البته هم می‌تواند در فضایل باشد و هم در رذایل. و نسخه شفا بخش مورد نظرما بی‌شک اخلاق و عاداتی است که فضایل در آن باشد نه رذایل.

وی در ادامه همایش به بیان مشکلی در این قسمت پرداخت که چه کسانی می‌خواهند تمییز دهنده افعال فضایل از رذایل باشند؟ آیا سیاسیون، کمپانی‌ها و حاکمانی که در عالم هیچ عقیده‌ای به خدا و مقدسات ندارند؟!

مدیر مرکز تحقیقات کشاورزی اسلامی تاکید کرد: باید فضایل را از وحی بدون خدشه گرفت تا قابل استفاده برای همه و در برگیرنده منافع حقیقی همگان باشد، به این خاطر ما معیار تمییز فضایل از رذایل را «دین» و «عقل سلیم» بی غرض می‌دانیم تا منفعت همه موجودات را در نظر بگیرد نه منفعت حاکمان سیاسی و کمپانی های قدرتمند. چراکه منافع کمپانی‌ها و سیاسیون موجب آزمایش موشک‌های شیمیایی درون آبها و بیابان‌ها شده است.

محمودزاده  در دفاع از نسخه‌ی پیشنهادی خود «اخلاق محوری در حوزه کشاورزی» برای بشریت افزود: امروزه خروج از اخلاق محوری و جایگزین شدن منفعت محوری افراد و احزاب باعث شده کشاورزی در داخل کشور برای کشاورز ضررده باشد.

IMG_0768

وی تصریح کرد: خروج از اخلاق محوری باعث واردات بی‌رویه محصولاتی بشود که باید صادر کننده‌ی آن محصولات باشیم. باعث بی اعتمادی کشاورزان شده که به وزارت کشاورزی به عنوان خادم نگاه نمی‌کنند بلکه به عنوان خائن و مانع نگاه می‌کنند.

مدیر مرکز تحقیقات کشاورزی اسلامی افزود: خروج از عدالت محوری باعث شده خبردار شدن از طرح های توسعه‌ای توسط مسوولان خاص و غفلت مردم باعث شود تا مسوولان همانند گرگ به دریدن جان و مال و زمین و باغ و خانه‌ی  کشاورزان مشغول شوند!

محمود زاده خروج از اخلاق محوری را باعث بی سروسامانی در برداشت محصولات برشمرد و گفت: محصولاتی  که یکسال کم می‌شود و قیمت سر به فلک می‌کشد و یکسال هم محصول دفن می‌شود. چرا که بی مدیریتی در ایران جزو لاینفک مسئولان کشور شده و آقایان به هیچ وجه به فکر منافع ملت مظلوم نیستند و به چپاول اشخاص و اطراف و احزاب مشغولند.

IMG_0766

وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: جای ابواب فقهی خاصِ محیط زیست، ابواب خاص فقه  حیوانات، فقه جنگل‎ها، فقه آب‌ها، فقه آبزیان و... خالی است و البته به صورت پراکنده و کلی بعضا ابوابی بوده و هست ولی تخصصی و اجتهادی باب‌های  زیادی در فقه باید گشوده و بحث شود  ازجمله در موضوع مالکیت آب ها و مالکیت زمین  باید اجتهادی و اساسی بحث شود که آیا آب و زمین اساسا مالک دارد؟

مدیر مرکز تحقیقات کشاورزی اسلامی افزود: چرا که زمین خواران و خنّاسان بسیاری به تصاحب آب‌ها و زمین‌ها پرداخته‌اند؛ ولی بی‌شک قصد کشاورزی و خدمت ندارند و فقط بدنبال منافع زمین‌خواری و خونخواری از کشاورزان و مردم مشغولند. این اتفاق درحالی رخ داده که در آموزه‌های دینی مستندات بسیار داریم که آب و زمین مالک اینگونه ندارد.

محمودزاده در پایان بیان داشت: چنانچه در فقه به شکل مبسوط این موضوع اجتهاد شده و مبنای وضع قوانینی خاص در مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام گردد می‌تواند منشاء تحولی عظیم در کشور شده و ده‌ها مشکل کشاورزی را حل کند. به همین جهت خواستار راه‌اندازی کرسی‌های مهم حوزه‌های علمیه در فقه کشاورزی ومحیط زیست هستیم.

 

انتهای پیام/ کانون بسیج مهندسین تاکستان

ارسال نظرات

آخرین اخبار