عضو هیئت‌مدیره کانون عالی کار فریان کشور در کشور گفت: اقتصاد و فرهنگ خود را سیاسی کردیم و بجای اینکه سیاست در خدمت اقتصاد باشد عکس آن را شاهد هستیم باید در وزارت خارجه معاونت اقتصادی و رایزن اقتصادی داشته باشیم و با حرکات سیاسی نمی‌توانیم به نقطه پایدار و منطقی برسیم.

اصغر آهنی‌ها در گفت‌وگو با پایگاه خبری قزوین خبر با اشاره به خبر  برخی از مسئولین نسبت به 22 هزار شغل در استان اظهار کرد: ممکن است شغلی‌هایی ایجادشده باشد ولی قطعاً شغل‌هایی هم از بین رفته باید شرایطی را ایجاد کنیم تا بتوانیم آمار دقیقی داشته باشیم اگر آمار دقیق ارائه شود قطعاً می‌توانیم در تصمیم‌گیری و اعلام نظرات، نظر منطقی ارائه دهیم.

قعع به یقین این آمار شفاف و در دسترس همگان داده می‌شود نمی‌توانیم اعلام نظر قطعی داشته باشیم.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط سخت صنایع کشور و استان، تعطیلی و نیمه تعطیل بودن واحدهای تولیدی وضعیت مناسبی در اشتغال نداریم.

عضو هیئت‌مدیره کانون عالی کار فریان کشور با اشاره به اینکه باید آمار شغل‌های ایجادشده شفاف باشد و در اختیار خبرگزاری‌ها قرار گیرد، خاطرنشان کرد: روند بیکاری در استان کاهش محسوسی نداشته است و این آمارها جای بحث تأمل دارد و لازمه آن این است اطلاعات دقیق و همه‌جانبه داشته باشیم امکان دارد جایی 100 نفر نیرو افزوده و جای دیگر 150 نفر نیرو کاسته شده باشد باید در اشتغال باید بگوییم نسبت به گذشته چه تعداد افزایش اشتغال داشتیم و نباید در یک بُعد آمار دهیم.

وی ابراز کرد: بر اساس تعاریف بین‌المللی هر فرد اگر در هفته 2 ساعت کار کند شاغل محسوب می‌شود و بر همین مبنا تعاریف کار در سال گذشته تغییر کرد، به همین دلیل بسیاری از آمارها دچار تغییر شد.

آهنی‌ها تأکید کرد: یک فرد شاغل با دو ساعت کار در هفته نمی‌تواند گذران زندگی داشته باشد و این تعریف منطقی نیست و این روش برای اینکه آمار واقعی بیکاری نشان داده نشود تا بتوانیم چاره‌ای اندیشید ایجاد شد. اگر از این وضعیت دست برنداریم و بخواهیم با آمار هم سیاسی برخورد کنیم ما همه چیز را فدا کردیم.

وی پیشنهاد کرد: در کشور اقتصاد و فرهنگ خود را سیاسی کردیم و بجای اینکه سیاست در خدمت اقتصاد باشد عکس آن را شاهد هستیم. باید در وزارت خارجه معاونت اقتصادی و رایزن اقتصادی داشته باشیم چرا که باید حداقل 70 تا 80 درصد وظایف سفارتخانه‌های ما بجای فعالیت سیاسی و فرهنگی، کار اقتصادی باشد و زیرساخت‌ها را برای تجار فراهم کند و با حرکات سیاسی نمی‌توانیم به نقطه پایدار و منطقی برسیم.

این مسئول تصریح کرد: متأسفانه در گزارش‌هایی که می‌بینیم گاهی عنوان می‌شود که به واحدهایی تولیدی وام دادیم که تعدادی شغل ایجادشده است درحالی‌که بسیاری از وام‌ها وام‌های گذشته واحدها بوده و تمدید شده است.

وی با بیان اینکه اگر آمارها جامع نباشد تصمیم گیران را دچار انحراف می‌کند، اضافه کرد: آمارهای موجود در خصوص ایجاد شغل گزینشی و یک بُعدی است و به همین دلیل ما نمی‌توانیم تکیه‌ای بر این موضوعات داشته باشیم.

نایب‌رئیس کانون کارفرمایان استان با اشاره به اینکه رکود اقتصادی مهم‌ترین مشکل کشور است، افزود: در رکود و عرضه و تقاضا پاسخ نمی‌دهد و واحدها یا نیمه‌کاره فعالیت دارند و یا تعطیل می‌شوند و که این موضع در شهرک‌های صنعتی قزوین وضعیت واحدهای صنعتی کام لا مشهود است.

وی اضافه کرد: منابع مالی گران‌قیمت که به تولید می‌دهند چرا که برای یک وام حدود 20 تا 30 درصد آن را در بانک ذخیره‌سازی می‌کنند و عملاً ارزش و قیمت وام دریافتی بالاتر از قیمتی است که گفته می‌شود.

آهنی‌ها توضیح داد: قانون ارزش افزوده یکی از موانع دست و پا گیر برای تولیدکنندگان است به طور مثال ارزش افزوده در قانون ارزش افزوده باید طی 3 ماه این هزینه را واریز کرد و در طی این قانون توجهی نشده است که کارفرما و فروشنده کالای مورد نظر را طی 6 ماه به فروش برساند و اگر فروشنده ارزش افزوده را طی 3 ماه واریز نکند مشمول جریمه خواهد شد.

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار