/گزارش/

کدخبر: 2152

شاید آنچه در اقتصاد مقاومتی دیده نشد، اقتصاد مردم پایه و حضور مردم و تکنولوژی و دانش است. اقتصاد مقاومتی، اقتصادی دانش بینان و مهمتر از همه اقتصادی بر پایه اندیشه و علم است. وجود متخصصان مختلف کشور و رشد

به گزارش سرویس‌اقتصادی قزوین‌خبر؛ شاید آنچه در اقتصاد مقاومتی دیده نشد، اقتصاد مردم پایه و حضور مردم و تکنولوژی و دانش است. اقتصاد مقاومتی، اقتصادی دانش بینان و مهمتر از همه اقتصادی بر پایه اندیشه و علم است. وجود متخصصان مختلف کشور و رشد بالای علمی در ابتدای تنظیم سیاست های اقتصادی مقاومتی و حضور ایران در فناوری های نوینی چون نانو، پزشکی، هوافضا و غیره موجب شد تا این سیاست به عنوان یکی از مترقی ترین سیاست های کشور در حوزه اقصتاد شناخته شود. اما دولت یازدهم با فراز و نشیب های مختلف و پس از چها سال هنوز نتوانست در این حوزه ورود و برنامه اجرایی مشخصی را دنبال کند.

پس ازآنکه چرخیدن اقتصاد در گرو چرخیدن فناوری هسته ای شد و بهتر است گفت ؛ صنعتِ اقتصادی با گره های سیاسی در هم تنیده شد ، شاهد هستیم پس از سه سال و اجرایی شدن یک ساله برجام هنوز گشایش اقتصادی در متن اقتصادِ مردم به وجود نیامد و جز ورود هواپیما هنوز گره ای از مشکلات مردم برداشته نشد.

 سن بالا و سیاست های تکرار شده و از همه مهمتر اعتماد به طرف مقابل سبب شد تا کشور در این رکود هزینه بردار قرار گیرد و به زعم بسیاری از تحلیل گران سال ۹۵، سال سخت برای مردم ایران باشد.

سال گذشته مقام معظم رهبری سعی کردند با شعار سال نیروهای کشور را در مسیری واحد برای حل اقتصاد و معیشت اجتماعی هم دل و هم زبان کنند و در سال ۹۵ با نام گذاری سال به عنوان سال اقدام و عمل نتیجه آن را در وضعیت معیشت مردم شاهد باشند. اما سیاست نگری و حمله به منتقدان از سوی دولت و رفتارهای گاهی تعصبی از سوی منتقدان موجب عدم شکوفایی اقتصادی و تعطیلی کارخانه هایی چون ارج و بسیاری از کارخانه های نام آشنای کشور شود. وضعیت کشور حال خوبی ندارد و این حال خوب هنوز برای مسئولان قابل پذیرش نیست. تا جایی که می بینیم وضع مردم و معیشت مردم و نرخ بیکاری افزایش یافته اما دولت از رشد اقتصادی بالای ۶ درصد سخن می گوید.

مشکلات اقتصادی به همین جا هم محدود نمی شود تصور آنکه آمریکایی ها بگذارند آب خوش از گلوی ملت پایین رود و باز تولید حل همه مشکلات حتی آب خوردن مردم با برجام موجب جری شدن طرف مقابل و دبه در آوردن های گوناگون شد. به طوری که شاهد بودیم در چندین نوبت پول ها و سرمایه های ملی را بلوکه کردند. هرچند در برجام منافعی بود اما گره زدن همه مشکلات کشور به برجام سبب گردید آنها از تمامی داشته های خود سواستفاده کند و کشور را در معرض یک جنگ تمام عیار اقتصادی قرار دهد. هدف طرف مقابل خسته کردن مردم از نظام اسلامی و کشاندن آنها به خیابان ها و ایجاد اغتشاش و درگیری در داخل کشور است.

مسئولان بایستی بدانند تنها راه علاج درمان اقتصاد بر اساس ظرفیت ها و توان داخلی است. چگونه امکان دارد در صنعت هوایی و فضایی کشور ما به آخرین تکنولوژی جهان  و در صنعت موشکی و بسیاری از صنایع علمی دنیا به خودکفایی برسیم اما هنوز نتوانیم یک خودرو مناسب تولید کنیم. آیا فناوری یک خودرو و کیفیت یک موتور بیشتر است یا ساخت موتور موشک های ماهواره بر یا نانو فناوری. باید باور کنیم در مدیریت کلان و در مدیریت صحنه یک تحول نیاز است و با این سیاست گذاری های موجود در دولت یازدهم قادر نیستیم به دست آوریم. سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل برآن بود تا با ایجاد خواست اجتماعی و دغدغه در مردم از دولت ها بخواهد مسیر اقتصادی را به گونه ای عمل کنند که وضعیت مشخص و قابل ارزیابی باشد.

انتهای پیام/ البرزبان

ارسال نظرات

آخرین اخبار