یک فعال بخش اقتصادی:

کدخبر: 1711

محمد نیکان: اینکه حتی رفع مشکلات محیط زیست و آب کشور را منتهی به توافقات هسته ای و برجام کرد، فکر و تدبیر درستی نیست.

به گزارش سرویس اقتصادی قزوین خبر،  محمد نیکان دانش آموخته مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی اصفهان است.وی بیش از سی سال فعالیت و مدیریت در مجموعه های بزرگ تولیدی کشور از جمله شرکت سیم نور، شرکت آوند پلاستیک، شرکت پارس مقره و متبا - مهندسی تجهیزات برقی ایران-را در کارنامه خود دارد.حضور وی در قزوین بهانه ای شد تا با وی گفتگویی داشته باشیم که در ادامه می خوانید:

محمد نیکان با اشاره به ساختار اقتصاد ایران ابراز داشت: این ساختار به گونه ای است که عملکرد بخش خصوصی کاملاً به میزان تحرک دولت بستگی دارد. یعنی اگر دولت پروژه ها را فعال نکند و تأمین مالی مناسبی نداشته باشد بخش خصوصی به خودی خود نمیتواند فعالیت اقتصادی داشته باشد.

وی در ادامه افزود: واقعیت این است که ما کمتر کارفرمای بخش خصوصی داریم و عمده شرکت‌های بخش خصوصی به عنوان پیمانکار یا مشاور فعالیت دارند. سرمایه گذاری ها عمدتاً دولتی است.

عضو هیئت مدیره ی شرکت پارس مقره خاطر نشان کرد:  شاید بدبینانه بنظر بیاید ولی معتقدم بخش خصوصی عملاً شرکتی است که از دولت حقوق میگیرد، با این تفاوت که کارمندان عادی دولت حتماً پول خود را در زمان مقرر دریافت میکنند ولی این مزیت برای شرکت های بخش خصوصی طرف حساب دولت دیده نمی شود!

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار قزوین خبر " برای توانمند کردن شرکت‌های داخلی، دولت، چه راهکارهایی را باید مدنظر قرار گیرد" تاکید کرد: فضای کسب وکار باید مهیا شود و این امر فقط به مفهوم تزریق پول و اعطای انواع تسهیلات با سود های کلان از سوی بانک ها نیست، بلکه باید قوانین ساده و یک دست شوند.

این کارشناس تولید با انتقاد از اینکه استقلال بودجه از درآمدهای نفتی از تاکیدات برنامه پنجم کشور بود، یادآور شد: اما این امر محقق نشد که دلایل فراوانی دارد، وجود تحریم‌ها در این زمینه بی‌تاثیر نبود اما نقد ما روی عزم داخلی و عملکرد مدیران کشور است.

وی اضافه کرد: اگر مدیران ما در این سال‌ها و در دولت‌های مختلف عزم جدی برای دستیابی به این عدم وابستگی داشتند امروز این معضلات اقتصادی مشاهده نمی‌شد.

نیکان گفت: واقعیت این است که بخش عمده ای از وقت مدیران بخش خصوصی در مناقصات به مبارزه با رقابتی نابرابر با شرکتهای دولتی و یا بخش عمومی غیردولتی می گذرد که این اصلاٌ منصفانه نیست، در این ساختار هیچ زمانی شاهد بهبود فعالیت‌های اقتصادی نخواهیم بود

این کارشناس مسائل اقتصادی همچنین تصریح کرد: دولت های بیگانه نیز نباید با این تصور که ایران یک کشور مصرفی است، هر روز جنس های نامرغوب و حتی جنس های مرغوب خود را سرازیر کشورمان کنند

نیکان تصریح کرد: اینکه حتی رفع مشکلات محیط زیست و آب کشور را منتهی به توافقات هسته ای و برجام کرد، فکر و تدبیر درستی نیست.

وی درادامه افزود: اگر تدبیر درستی نداشت و اقتصاد ایران به درستی درمان نشود، امکان اینکه با تداوم شعارها، اقتصاد کشور را بهبود داد، غیرممکن است

نیکان در خاتمه به مهمترین مشکلات موجود در صنعت اشاره و بیان کرد: . ضعف خودباوری در بین ما مشکل اصلی است. جامعه باید مکلف به کسب  مهارتهای حرفه ای و ارتباطی بیشتری باشد تا تصویر غلط جا افتاده را درهم بشکند. این مهارت‌ها جدای از تخصص و دانش خاصی است که در دانشگاه کسب شده و از تجربه کاری افراد هم جداست.

نیکان اصلی ترین دغدغه خود را یک جمله دانست و ابراز داشت: جهانی شدن و حضور در بازارهای جهانی و ارتقای کیفیت ارائه خدمات در حد شرکتهای خارجی نه یک امتیاز، که یک الزام است که همه باید برای تحقق آن تلاش کنیم.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار