فراتر از یک مسئله ی ملی ؛

کدخبر: 3641

دلار که در اقتصاد ما واحد محاسبات است اثرات روانی زیادی بر اقتصاد کشور به وجود آورده است حذف دلار از راهپیمایی اربعین گامی در جهت بهبود و تعمیق روابط فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و خنثی کردن توطئه ی استکبار علیه اسلام و مسلمین دو کشور ایران و عراق است.

 پیاده روی عظیم اربعین نقطه ی عطفی تاریخی برای رساندن پیام تن ندادن به ذلت همراه با دیگر پیام ها با ابعاد مذهبی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است که با حضور میلیونی و شگفت انگیز زائران در کربلا همه ی نگاهها را به سوی خود جلب می کند.

این حرکت پر شور با ماهیت عشق و ایمان تحریک کننده ی تبلور باورهای راستین و جوانان انقلابی و ازادی خواه علیه استکبار جهانی از هر آیین و مذهبی است که با عزمی جزم، نمایش وحدت ولو با تن و جسم در ابعاد گوناگون و رویکرد های متفاوت( اعم از فرهنگی، مذهبی در جهت نفی و خنثی سازی اقدامات کینه توزانه ی دشمن در جریان است.

همزمان با فرا رسیدن ایام پیاده روی اربعین حسینی یکی از مهم ترین مسائلی که در چند سال اخیر پیرامون زائران مطرح بوده است تامین ارز زائرانی است که در این روزها به کشور عراق سفر می کنند در همین خصوص و تا همین چند هفته پیش برخی گزارشات و اخبار به نقل از مسئولان حاکی از آن بود که تامین ارز اربعین با دلار حدود ۷۰۰۰ هزار تومان صورت گیرد و به این گروه از متقاضیان ارز ارزان قیمت برای سفر داده شود اما بعد تصمیم بر آن شد دلار از چرخه ی اربعین حذف شود بنا به گفته ی مسئولان ستاد اربعین توافقات ارزی با مقامات عراقی برای استفاده از ارز ثانویه صورت گرفته است… حال این سوال پیش می آید که استفاده از این ساز و کار فرا سازمانی به عنوان یک مسئله ی ملی از په جنبه هایی حائز اهمیت است.

دلار که در اقتصاد ما واحد محاسبات است اثرات روانی زیادی بر اقتصاد کشور به وجود آورده است این در حالی که انعقاد پیمان نامه های پولی دو جانبه با بسیاری از کشورهای همسایه و دیگر قدرت های بزرگ صنعتی به سرعت رو به گسترش است. این جریان حساسیت و نوسانات بازار و اقتصاد را نسبت به دلار کم می کند، بنابراین استفاده از ر یال در برابر دینار عراقی و حذف دلار( با هر مبنایی) باعث قطع دست دلالان،صرافی ها،جلوگیری از افزایش قیمت ارز در داخل، ثبات بازار داخلی، حفظ ذخایر ارزی در شرایط کنونی،تسهیل انتقال پول و… است.

سابقه ی روابط تاریخی دو کشور همسایه مسلمان ایران و عراق بسیار عمیق و گسترده است که همواره توسط سیاست های تفرقه افکنانه ی نظام سلطه و دشمنان اسلام و مذاهب اسلامی مورد حمله واقع شده نمونه ی بسیار ملموس و نزدیک آن جنگ هشت ساله ای بود که حزب بعث با تحریک و حمایت غرب علیه ایران به راه انداخت تا این گسست و کینه توزی عدم وحدت مسلمانان منافع و مطامع استکبار را تامین کند. خوشبختانه از سرگیری روابط فرهنگی و اقتصادی بعد از فروپاشی حزب بعث نشان داد مشترکات فرهنگی و عمیق دینی بین دو ملت گسستنی نیست. پذیرایی محبت آمیز و سر تا سر اعجاب برادران و شهروندان مسلمان عراقی از زائران مسلمان کشورمان خود سند محکمی بر نزدیکی عمیق، قلبی، وحدت آفرین مسلمانان و عزمی راسخ برای خنثی سازی توطئه ی دشمنان دو ملت است بنابراین نباید بر روابط میان دو کشور مسلمان به ویژه در رویداد بزرگی همچون اربعین حسینیدلار آمریکایی حکم فرما باشد.

در شرایط کنونی که آمریکا و نظام استکباری با تمام توان و کارشکنی در صدد ضربه زدن به انقلاب و نظام اسلامی است و ابزارهای محاصره و تحریم اقتصادی را علیه ملت های منطقه به خصوص مضایق تحریمی علیه ایران رابکار بسته است تا از این طریق و با تحت فشار قرار دادن معیشت مردم آنان را نسبت به انقلاب، و نظام و آرمان های ان دلسرد و ناامید سازد حذف دلار و تکیه بر واحد پولی دو کشور می تواند به عنوان پشتوانه و دلگرمی در تداوم و گسترش ارتباط تاریخی، فرهنگی و بویژه ارتباطات اقتصادی و تجاری کمک کار و حامی دو ملت باشد.

و در نهایت این که حذف دلار و جایگزین کردن ارز دو کشور در اربعین حسینی گامی موثر در جهت همکاری های بیشتر دولت ملت عراق با کشورمان در وضعیت سیاسی کنونی حاکم بر منطقه بعد از خروج و شکست تروریست ها، برگزاری هر چه بهتر، باکیفیت تر و پر شور تر اربعین و هماهنگی و همکاری مسئولین ذی ربط دو کشور جهت ارائه ی تسهیلات به زورا و خدمات رفاهی به انان است.

منابع:

۱)https://donya-e-eqtesad.com

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار