دکتر محمد بیگی موضوع یکسان سازی خدمات در نظام سلامت راه اندازی سامانه خدمات الکترونیک را شاه کلید رسیدن به نظام سلامت شکوفا عنوان کرد.

به گزارش سراج24؛ فاطمه محمد بیگی عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: پرونده الکترونیکی سلامت یک موضوع مهم است که برای به روز و موثر تر کردن  خدمات الکترونیک باید مورد توجه قرار بگیرد .
وی افزود: پرونده الکترونیک سلامت در واقع تشکیل یک داشبورد مهم  و یکپارچه برای کسب اطلاعات درمانی هر فرد در جامعه است.  
او ادامه داد: این سامانه می‌تواند با اطلاعاتی که در آن وجود دارد در مهم‌ترین مبحث یعنی هزینه های نظام سلامت بسیار موثر باشد و با شفاف سازی که در سامانه دیجیتال ایجاد می شود، بهره مندی هر فرد به طور یکسان از خدمات سلامت شکل می گیرد.
دکتر محمد بیگی گفت: این سامانه همچنین می تواند در مواقع ضروری مثل سیل زلزله که حوادث طبیعی هستند و حوادث غیر طبیعی مثل بیماری های بیولوژیکی نیز پایش اطلاعات هر فرد را سریعاً در اختیار مراکز درمانی در سراسر کشور قرار دهد و میتوان بحران‌ها را مدیریت کرد. 
او اضافه کرد: این سامانه با نظام‌مند کردن سیستم پرداخت و دریافت وجوه می‌تواند شفاف‌سازی در بحث مالی را نیز انجام دهد و در واقع می‌تواند یک خود کنترلی در نظام سلامت باشد.
وی ادامه داد: همچنین این سامانه می‌تواند شفاف‌سازی در بسیاری از مسائل مثل واردات دارو، مبدا و مقصد داروها و حذف دلالی در حوزه دارو و بازار سیاه را به پایان برساند که هزینه های زیادی برای نظام سلامت ایجاد کرده است. 
دکتر محمدبیگی افزود: برای تجمیع بیمه ها این سامانه می تواند بسیار کمک کننده باشد یعنی فردی که احتمال دارد دو یا سه دفترچه بیمه داشته باشد از طریق یک شماره بیمه می‌تواند خدمات دریافت کند که عموماً هزینه‌های نظام سلامت را با حذف کسانی که چندین باره از  یارانه های سلامت استفاده می کنند به طور چشمگیری کاهش دهد. همچنین سرعت عمل در نسخه نویسی، ارائه دقیق نسخه از طریق پزشک به داروخانه، پایش افراد در هر منطقه شهر یا روستا با توجه به اینکه نیاز به خدمات گوناگونی دارند و حتی تشخیص بیماری های شایع در هر منطقه را می توان از دیگر نکات مثبت راه اندازی سامانه خدمات الکترونیکی جامعه سلامت باشد.
وی ادامه داد: در مجلس یازدهم ما ۶ پیشنهاد برای به سلامت الکترونیک ارائه دادیم و کمیته سلامت الکترونیک تشکیل شد و با تصویب بودجه جداگانه برای آن تصمیم داریم شبکه بهداشت کشور را متحول کنیم.
دکتر محمد بیگی در خصوص تنظیم جمعیت گفت: این موضوع امروزه به یک نگرانی تبدیل شده به گونه ای که تعداد موالید در کشور به 1.6رسیده در حالیکه این آمار در دهه شصت 6/2 بوده است. 
محمد بیگی گفت این تعداد موالید از 4تا6 فرزند به 1تا 2 فرزند طی ده سال رسیده و نشان می‌دهد جامعه به سمت پیری می رود.
این عضو کمیسیون بهداشت و سلامت مجلس ادامه داد: برای مثال توجه کنید که در دهه 60 فرزند آوری بالا بوده و هم اکنون بیشترین افراد جامعه هستند. الان این افراد با میانگین سنی سی تا چهل سال زندگی می‌کنند و با احتساب میانگین طول عمر که 70 سال در نظر بگیریم، تا سال 1430تا1440 بیشتر جمعیت کشور از دنیا می‌روند و جمعیت کشور به طور چشم گیر کاهش میابد.
مهمترین موضوعی که باید به آن توجه شود آینده نگری جمعیتی است و اگر این کار را انجام ندهیم جمعیت به سمت پیری و با کاهش جمعیت مواجه خواهد شد.
دکتر محمد بیگی در پایان گفت: دولت بعدی اگر به ریاست جمهوری آقای رئیسی باشد، ایشان باید برنامه جدی در حوزه بهداشت و جمعیت داشته باشند و ازبین کاندیداها، برنامه هایی که جناب آقای رئیسی عنوان کردند امیدواری به رفع این مشکلات در نظام سلامت را نوید می دهد، چه در مبارزه با فسادهای کلان که بر نظام سلامت سایه افکنده و چه در عادلانه کردن بهره مندی عمومی از خدمات بهداشتی و درمانی در کشور.

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار