کمپین نه به اتوبوس های فرسوده شهری؛

کدخبر: 3901

بر اساس آمارهای موجود هم اکنون بیست و شش هزار دستگاه اتوبوس در اختیار شهرداری های کشور برای ارائه خدمات در ناوگان حمل و نقل عمومی شهرهاست. از میان این تعداد اتوبوس چهار هزار دستگاه به دلیل نقص فنی و کمبود قطعات در پارکینگ ها بایگانی شده اند و مابقی فعال نیز به طور میانگین عمری بیشتر از 12 سال دارند که از عمر متوسط استاندارد ده ساله دو سال نیز بیشتر کار کرده اند.

پس از سانحه واژگونی اتوبوس دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در واحد علوم وتحقیقات تهران موضوعات زیادی مورد بحث مردم و مسئولین قرار گرفت . بی کفایتی مسئولین و فرسودگی ناوگان حمل و نقل درون دانشگاه مهمترین دلایلی بود که در افکار عمومی بیشتر دیده می شود.

این مجال فرصتی را به وجود آورد تا موضوع کیفیت ناوگان اتوبوسرانی درون شهری کشور در بیش از یکصد شهر کشور مورد بررسی قرار گیرد.

بر اساس آمارهای موجود هم اکنون بیست و شش هزار دستگاه اتوبوس در اختیار شهرداری های کشور برای ارائه خدمات در ناوگان حمل و نقل عمومی شهرهاست. از میان این تعداد اتوبوس چهار هزار دستگاه به دلیل نقص فنی و کمبود قطعات در پارکینگ ها بایگانی شده اند و مابقی فعال نیز به طور میانگین عمری بیشتر از12 سال دارند که از عمر متوسط استاندارد ده ساله دو سال نیز بیشتر کار کرده اند.

با این آمار می توان نتیجه گرفت که در خوشبینانه ترین حالت 65 درصد اتوبوس های فعلی نیز فرسوده و خارج از رده محسوب می شوند اما روزانه میلیون ها نفر از شهروندان یکصد شهر کشورمان از این اتوبوس ها استفاده می نمایند که متاسفانه باید منتظر اتفاقات ناگوار در روز ها و ماه های آتی باشیم که البته امیدواریم چنین اتفاقی روی ندهد .

آمار ها چه می گویند:
با توجه به عمرده ساله مفید یک اتوبوس فعال در ناوگان حمل و نقل عمومی فقط در حال حاضر دولت بایدبیست و پنج هزار اتوبوس جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی شهری کشور وارد کند تا وضعیت موجود از حالت خطر جانی برای مردم خارج شود.

به گزارش خبرنگار کارگر آنلاین براساس آمارها برای بروز رسانی ناوگان حمل و نقل عمومی شهری یکصد شهر کشور نیازمند به پنج هزار اتوبوس جدید در هر سال می باشد که از سال 1390 تا کنون نوسازی و تحویل اتوبوس از سوی دولت به شهرداری ها صورت نگرفته است.

بر اساس اطلاعات موجود از سال 90 تا کنون بودجه ای به دستگاه های اجرایی مربوط جهت نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهری کشور پرداخت نشده است.

این روزها که زمان بودجه بندی در مجلس شورای اسلامی است جا دارد نمایندگان مجلس و به خصوص اعضای کمیسیون تلفیق به این امر مهم و حیاتی در کشور توجه نمایند.

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار