کدخبر: 3815

روایتی هفتگی از سوژه‌های ناب توییتری: از دوستان مراد موشه طاهباز تا همسایه دوست داشتنی میرحسین موسوی.....

در گوشه و کنار رسانه‌های اجتماعی هر هفته نکات جالبی وجود دارد که بازخوانی آنها خالی از لطف نیست....

سهوی یا عمدی؟

 ایده دلار 4200 یا همان دلار جهانگیری این روزها به قدری مفتضح شده که اهالی پاستور با هر ترفندی از زیر بار مسئولیت آن شانه خالی می‌کنند. به ویژه این هفته جدال رسانه‌ای مسعود نیلی و حسام‌الدین آشنا نشانگر آن بود که همه بسیج شده‌اند تا تقصیر را گردن دیگری بیندازند. مسعود نیلی، اقتصاد دانی که برخی از تحلیلگران سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا مشاوره‌های وی را عامل اصلی نابسامانی‌های اقتصادی اخیر می‌دانند، در اعتراض به سخنان حسام‌الدین آشنا با لحنی حاکی از عصبانیت، خواستار انتشار صوت جلسه تعیین نرخ ارز شد.[1]

 در این بین زاویه دید دو فعال توییتری نکات تازه‌ای در برداشت:

 

 

 

حسین.ف

 بخش‌هایی از صحبت‌های رئیس جمهور با مضمون این که چه کسی اسلام را می‌فهمد انعکاس زیادی در توییتر داشت. یکی از کاربران سخنان رئیس جمهور را به صورت بومرنگی متوجه خود ایشان دانست:

از دیجی کالا چه خبر؟

روند نزولی قیمت دلار این انتظار را برای مردم ایجاد کرده که همزمان قیمت کالاها نیز کاهش یابد. اما حرکت بازارهایی که شفافیت و نظارتی بر آنها حاکم نیست دقیقا خلاف مسیر انتظارات مردمی است. برای نمونه یکی از فجازی‌نویسان روزنامه‌های شرق و ایران گزارش جالبی از سایت دیجی کالا می‌دهد:

 

اروپا بهشت سارقان

 رسانه‌های غربی اروپا را سرزمینی متمدن، قانونمدار و مترقی می‌دانند و  فرهنگ آن را همچون پتکی بر سر کشورهای به اصطلاح جهان سوم می‌کوبند. حالا دو مترجم که اتفاقا راهنمای توریست‌های خارجی نیز هستند تصورات فانتزی ما را تغییر می‌دهند.

ملاک مقایسه روشن است. امنیت حمل کیف و کوله در کجا بیشتر است؟ ایران یا اروپا؟

 

سوسیالیسم اسلامی

سایت تاریخ ایرانی با انتشار صفحه‌ای از روزنامه بامداد یاد شاعر خراسانی مهدی اخوان ثالث را زنده کرد.[2]

نگاه خام و شتابزده روشنفکران به انقلاب اسلامی همواره قابل تامل  بوده است. بخش‌هایی از مصاحبه خواندنی مهدی اخوان ثالث خود گویای حال و هوای آن روزهاست:

"اگر قرار باشد بعد از انقلاب نتوانیم اسم زردشت و مزدک را به زبان بیاوریم و مسائل میهنی و ملی نتواند جنبۀ تجلی داشته باشد، این خیلی ناجور خواهد بود و من سخت از این بابت گله دارم"

"  از آنچه که رهبران انقلاب می‌گویند و وعده می‌دهند، ما به طرف نوعی سوسیالیسم اسلامی پیش می‌رویم که در آن سرمایه‌داری و مالکیت خصوصی به حداقل تاثیرگذاری خود خواهد رسید، یعنی به حدی که سرمایه‌داری و مالکیت بی‌آزار باشد و جنبۀ انفعالی داشته باشد نه فعال."

همسایه دوست داشتنی

اظهار نظر حسام الدین آشنا در دانشگاه تهران اصلا به مذاق اصلاح‌طلبان خوش نیامد. رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در تالار شهید چمران دانشکده فنی گفته بود: «من یکسال در دفتر مهندس میرحسین موسوی کار کرده‌ام و ایشان را اگر نگوییم کامل، خوب می‌شناسم. اکنون نیز دفتر کار بنده در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با منزل ایشان دو خانه فاصله دارد. یعنی ابتدا دفتر کار ما، سپس دفتر آقای جلیلی و بعد از آن خانه مهندس میرحسین موسوی است. با همه‌ی این اوصاف، می‌پذیرم که رفع حصر به صورت مطلق انجام نشده است. اما شرایط حصر تغییر کرده است. آن چیزی که می‌بایست توسط دولت و شخص رییس جمهور به عنوان رییس شورای عالی امنیت ملی اتفاق بیفتد رخ داده است. پس از برخی تسهیل‌ها و گشایش‌هایی که در دوران اخیر ایجاد شده، از نظر من تا برداشته شدن حصر تنها یک پوسته باقی مانده است.[3]»

 به ویژه آن دسته از فعالان اصلاح‌طلبی که از روحانی سرخورده شده‌اند و  مساله حصر را بازیچه‌ای انتخاباتی در دستان رئیس شورای عالی امنیت ملی می‌دانند حالا دیگر از برخورد‌های تنش‌زا و ادبیات تند ابایی ندارند:

 

جو زدگی ممنوع!

یک کاربر توییتری با بازخوانی کنایه‌دار و تلویحی شادی‌های برجامی نسبت به تکرار آن اتفاقات برای پرونده‌ای دیگر موسوم به FATFهشدار داد.

 بی‌تردید برجام مقیاس خوبی بود برای آنکه به وضوح روشن شود مردم ایران تا چه میزان تحت تاثیر رسانه‌های غربگرا حاضرند با سرنوشت خود و کشور بازی کنند.

شیوخ سایبری

در برخی از داده‌نماها و گزارش‌های آماری معتبر لوکیشن توییت‌های برانداز امارات متحده عربی را نشان می‌دهد. این شیخ نشین خلیج فارس که این روزها تحرکات خصمانه‌اش علیه ایران دست کمی از بن سلمان و آل سعود ندارد، به پشتوانه دلار‌های نفتی در هر جای جهان که بخواهد دست به ماجراجویی و مداخله گری می‌زند:

جاسوس محیط زیستی

مراد موشه طاهباز یکی از جاسوسان سه تابعیتی(ایرانی- انگلیسی- آمریکایی) و از اعضای موسسه حیات وحش میراث پارسیان بود که از همان ابتدای شروع کار دولت روحانی انتصابش توسط معصومه ابتکار با سوالات و ابهامات جدی همراه شد. پس از دستگیری جاسوسان محیط زیستی در زمستان 96 ابعاد جدیدی از جاسوسی‌های نوین در کشور روشن شد. یکی از فعالان توییتری با انتشار عکسی سوابق ایران ستیزانه طاهباز را روشن‌تر نمود:

روز جهانی کوهستان

کوهنوردی یکی از لذت‌های بی نظیر شهروندان پایتخت است. این هفته چالشی آغاز شد با این پرسش که از چه فاصله‌ای می‌توان در یک روز پاک قله دماوند را مشاهده کرد؟

 


[1] https://www.farsnews.com/news/13970921000667/

[2] http://www.tarikhirani.ir/fa/news/35/bodyView/4866

[3] http://www.irna.ir/fa/News/83128713

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار