نماینده ولی فقیه در استان قزوین در همایش اندیشه راقی گفت: انس با قرآن و ائمه اطهار انسان را به مقام و منزلت والای الهی می‌رساند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قزوین خبر؛ آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در همایش استانی اندیشه راقی که در شبستان امیرالمؤمنین (ع) مسجدالنبی (ص) برگزار شد، اظهار کرد: از متولیان امر قدردانی می‌کنم که استان ما را به عنوان نخستین استان میزبان همایش اندیشه راقی انتخاب کردند.

وی به تشریح ریشه‌های قرآنی و روایی در باب این حرکت پرداخت و تصریح کرد: مبنا و ریشه کلام امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی برخاسته از قرآن و کلام ائمه اطهار (ع) است و این مهم از ارزش و اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

امام جمعه قزوین با بیان اینکه راقی از ترقی و ارتقا می‌آید، خاطرنشان کرد: خدای متعال هفت مرتبه کلمه «تعالو» را در قرآن به کار برده است و پیغمبران (ص) مردم را با این تعبیر به رسالت و دین دعوت می‌کردند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین به تشریح آیه 104 سوره مائده پرداخت و افزود: خداوند در این آیه شریفه می‌فرماید به آنها گفته می‌شود «تعالو»؛ اگر خداوند بخواهد کسی را از پایین به بالا هدایت کند و رتبه او را بالا ببرد از «تعالو» استفاده می‌کند.

وی ادامه داد: خدا وقتی از همه هستی صحبت به میان می‌آورد نشان می‌دهد که نظام خلقت و آفرینش احسن است و بالاتر و بهتر از آن وجود ندارد. خداوند زمانی که در خصوص انسان سخن می‌گوید آن را احسن خلقت معرفی می‌کند.

آیت‌الله عابدینی افزود: خداوند وقتی در خصوص دین سخن می‌گوید آن را احسن می‌نامد و اگر به تعبیر حدیث از قرآن سخن می‌گوید می‌فرماید آن حدیثی که احسن است قرآن است و آن را منحصراً معرفی می‌کند.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: وقتی خداوند دین، مرام و آیین خود را معرفی می‌کند می‌فرماید هیچ آیین، منش، سبک زندگی و نقشه برای جهانیان زیباتر از آن نیست که خداوند عنایت کرده است و می‌باید ویژه به آن پرداخته شود.

وی ابراز کرد: زمانی که خدای متعال از قصه‌های قرآن سخن به میان می‌آورد آن را نیکوترین، زیباترین، جذاب‌ترین و تأثیرگذارترین داستان‌ها معرفی می‌کند. موعظه قرآن موعظه حسنه و جدال در قرآن جدال احسن است.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین اظهار کرد: تصویرسازی قرآن از آدم و عالم، احسن صور است و زیباترین جلوه و جمال خدا در آیینه هستی دیده می‌شود و وقتی هم پاداشی عنایت می‌کند زیباترین و احسن‌ترین پاداش ها را به انسان عنایت می‌کند.

آیت‌الله عابدینی به تشریح بیانات اهل بیت (ع) در این خصوص پرداخت و تصریح کرد: در کتاب شریف کافی آمده است، در قیامت رتبه هر کسی را که می‌خواهند مشخص کنند به میزان انس او با قرآن نگاه می‌کنند و می‌بینند چقدر قرآن در رفتار و منش او تجلی پیدا کرده است.

وی بیان کرد: امیرالمؤمنین (ع) پرورش یافته رسول گرامی اسلام (ص) بود و تفسیر ایشان به سادگی ممکن نیست و برای شناخت ابعاد شخصیتی ایشان باید به قرآن نگاه کنیم و کلام پیغمبر (ص) را در خصوص ایشان مطالعه نماییم.

امام جمعه قزوین به تفسیر امام علی (ع) درباره خودشان پرداخت و افزود: امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند کوه با عظمت شخصیت من آنقدر دارای چشمه‌ساران است که با پیوستن آن چشمه‌ها به یکدیگر سیل جاری می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین اضافه کرد: حضرت در ادامه می‌فرمایند اگر افکار و اندیشه‌های آدم‌ها مانند پرنده‌ای پرواز کند نمی‌تواند به قله بلند شخصیت من دست پیدا کند و این مهم نشان می‌دهد امیرالمؤمنین (ع) به ما بزرگی و منزلت می‌بخشد.

وی با تأکید بر اینکه انس با قرآن و ائمه اطهار(ع) انسان را به مقام و منزلت والای الهی می‌رساند، گفت: مبانی و ریشه‌های ترقی و تعالی دینی در انس با قرآن و ائمه اطهار (ع) وجود دارد.

آیت‌الله عابدینی در ادامه یادآور شد: در عالم هستی انسان‌ها می‌خواهند به منزلت و رحمت ملکوتی و آسمانی نائل شوند و خداوند می‌فرماید من شما را هدایت می‌کنم و راه بهره‌مندی از ولایت خدا انس با رسول اکرم (ص)، امیرالمؤمنین (ع)، اولاد آن حضرت و در زمان غیبت ولایت مطلقه فقیه است و همه آن بزرگواران مجریان ولایت خداوند هستند.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: اگر با "ولایت" خدا زندگی نکنیم یعنی با قرآن و اهل بیت (ع) زندگی نکنیم و اگر از "ولایت" خدا فاصله گرفتیم، "اولیا" داریم و هر کسی از راه برسد ولی ما می‌شود.

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار