سجاد عنایتی

کدخبر: 3666

عدم رعایت هویت بصری مستقل برای کنگره ملی سه هزار شهید استان قزوین باعث شد از زیبایی ها این رویداد ملی کاسته شود و مخاطب نتواند ارتباط خوبی با این مراسم بزرگ برقرار کند

مطمئنا برگزاری برنامه ای در سطح ملی آن هم برای شهدا انقدر نیاز به برنامه ریزی و تلاش دارد که برگزارکنندگانش شایسته تقدیر و تشکر به همراه یک خداقوت باشند.

اما هیچ فرد و مجموعه ای را نمی توان پیدا کرد که ادعا کند کارش بی عیب ایراد است و نقدی متوجه اش نیست.مخصوصا اگر مراسمی چند روزه در سطح ملی و با همکاری چندین مجموعه دولتی و غیردولتی همراه باشد.

کنگره سه هزار شهید استان قزوین را می توان به عنوان شاخص ترین برنامه جمعی چند سال اخیر این استان نامید ؛مراسمی که با حضور فرماندهان ارشد سپاه،مسولین دولتی ،مجریان برتر کشور ،مسولین استانی و اقشار مختلف مردم  برگزار شد.

655A3148

در این مطلب سعی داریم به فضای رسانه ای و تبلیغاتی این رویداد ملی بپردازیم،مبحثی که شاید اولین نما از این برنامه را به مردم نشان می دهد.

اصلی ترین موضوعی که می توان در وهله ی اول در حوزه تبلیغاتی به آن اشاره کرد،تبلیغات شهری است.

شاید طراح پوستر کنگره خودش هم فکر نمی کرد که مسولان تبلیغات و اطلاع رسانی کنگره با طرح هایی فرعی در  ابعاد و رنگ های مختلف،اینچنین طرح اصلی را به سخره بگیرند، آن هم کاری که برایش رونمایی گرفتند و کلی سر و صدا به پا کردند.

1538029065_photo_2018-09-26_21-34-28

تبلیغات شهری کنگره به نوعی بود که گویا مسولین با اکراه تمام ، طرح اصلی را بر تابلوهای شهر به اکران درمی آوردند و سعی داشتند با طرح ها و تایپو گرافی های مختلف و به شکلی طرح اصلی کنگره را تحت الشعاع قرار دهند.

این ناهماهنگی در تبلیغات شهری انقدر عجیب بود که حتی در رنگ های استفاده شده در طرح های فرعی تضاد خاصی وجود داشت که شاید طراح تصور می کرد این تضاد رنگی و توی ذوق زدگی آن باعث جلب توجه مردم خواهد شد.

photo_2018-11-22_19-13-50

photo_2018-11-22_19-14-00

حالا بماند که چه فردی تصمیم بر آن گرفته بود که از ماه ها قبل هر تابلوی شهری که به اکران درمی آید ،نشانی از کنگره را داشته باشد و نتیجه این تصمیم غلط را در بنر افتتاحیه آن سرویس بهداشتی حتما مرور کنید تا راحتتر بتوانید این ناهماهنگی تبلیغاتی کنگره در سطح شهر و استان را هضم کنید.

41627337_1726052887505815_7739185778735623651_n

البته این پایان ماجرا نیست و نداشتن یک هویت بصری مستقل برای یک همچین رویداد ملی که از طرف مجریان آن به شدت در فضای مجازی تبلیغ می شد به فضای شهری محدود نمی شود و در فضای مجازی هم می توان به وضوح آن را دید.

شاید نکته ی جالبی باشد که از طرح گرافیکی اصلی کنگره یا به نوعی نماد اصلی مراسم در صفحه نخست وبسایت کنگره سه هزار شهید استان قزوین آثاری دیده نمی شود،هرچند وقتی حتی لوگو کنگره در سایت وجود ندارد نباید انتظار داشت که اثری از نماد  گرافیکی که گویا خیلی با سلیقه مسولین نیز همخوانی نداشته وجود داشته باشد.

2018-11-22_19-10-47

هرچند به همین وبسایت اطلاع رسانی نیز نقد زیادی وارد است.وبسایتی که برای پیاده سازی ان از مدت ها پیش برنامه ریزی شده بود.

خیلی به محتوای اطلاع رسانی آن نمی پردازیم ولی انتظار می رفت با توجه به اهمیت این رویداد ملی یک تیم متشکل از چندین خبرنگار و عکاس به همراه یک سردبیر ،مدیریت این فضا را دست بگیرند و به طور اختصاصی برای این پایگاه اطلاع رسانی محتوا تولید کنند. ولی شاهد بودیم که معمولا خبرهای سایت قلم سرخ با کپی برداری از سایت های مختلف انجام می شد و حتی خبرهای خود کنگره با تاخیر نسبت به خبرگزاری های و پایگاه های خبری ، و با کپی برداری از سایت های خبری مختلف و روابط عمومی ها منتشر می شد.

در یک فرآیندی که افراد تلاش در همراه کردن مردم با خود دارند ،داشتن هویت بصری و رعایت آن در تمامی مراحل این فرآیند یک اصل است و کوتاه آمدن از این اصل نتیجه ای جز تشویش ذهنی و توی ذوق زدگی برای مخاطب ندارد.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار