نمایشگاه تخصصی بانوان؛

کدخبر: 3382

نمایشگاه به اصطلاح تخصصی بانوان قزوین در حالی آغاز به کار کرد که نه‌تنها تناسبی با نامش نداشت بلکه یدک کشیدن نام بانوان در نمایشگاه صرفاً به جهت استفاده‌ی تجاری و البته ابزاری از آن‌ها بود، در این راستا نمی‌توان منکر آن شد که هیچ بخشی از آن مختص بانوان نیست اما با توجه به شوی تبلیغاتی و رسانه‌ای راه‌اندازی شده، آنگونه که باید نیز نبود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قزوین خبر؛ وقتی صحبت از نمایشگاهی می‌شود که قرار است به مسائل حوزه زنان بپردازد انتظار می‌رود تمام اقلام فرهنگی، هنری اعم از کتاب‌ها، تولیدات هنری مربوط به حوزه زنان مانند فیلم، سریال و دستاوردهای هنری،دینی و ادبی نیز جایی در نمایشگاه داشته باشد.

تبلیغات در سطح شهر نشان می داد که نمایشگاه تخصصی بانوان با عنوان ورود آقایان ممنوع قرار است برای نخستین بار درسطح شهر قزوین دایر شود که طبق گمانه زنی ها تصور برآن بود که این نمایشگاه با هماهنگ بین دستگاه های متولی امور بانوان در سطح استان و نیاز سنجی قشر زنان استان بتواند گامی بلند در راستای رشد و تعالی همه ی اقشار بانو داشته باشد اما در نهایت آنچه در فضای نمایشگاه تخصصی بانوان دیده می‌شد صرفاً توصیف زن به‌عنوان کالایی برای عرضه در جامعه و توجه به نیاز ظاهری بانوان بود، درحالی‌که زن دارای شخصیت مستقل فکری است و در نمایشگاه هیچ جایگاهی برای زن اندیشه‌ورز، متعالی و متفکر در نظر گرفته نشده بود.

در نمایشگاهی که عنوان تخصصی بانوان را یدک می‌کشید انتظار می‌رفت تا بخشی به عرضه کتب و محصولات فرهنگی در حوزه زنان اختصاص داده شود اما آنچه دیده می‌شد صرف تبلیغ سالن‌های زیبایی، آتلیه، مزون و بخش محدودی از پوشاک بود.

برخی از کارشناسان در تحلیل های صورت گرفته در خصوص نمایشگاه یاد شده از شتاب زدگی در برگزاری آن و عدم توجه به نگاه کارشناسانه سخن گفتند و معتقد بودند برگزارکنندگان می توانستند از ظرفیت فعالان در حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و هنری استفاده کنند تا خروجی مطلوبی داشته باشند.

شاکله ی برگزاری نمایشگاه ها معمولا با 3 رویکرد فرهنگی اجتماعی، تجاری و در راستای برند سازی وتولیدات داخلی و هم چنین رویکرد زینتی و بازاریست که در نمایشگاه ورود آقایان ممنوع صرفا به رویکرد زینتی و بازاری توجه شده بود این در حالی است که نیاز بانوان جامعه صرفا معرفی کالاهای زینتی نیست بلکه توجه به مسائل فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی نیز از جمله نیازهای هر خانم در جامعه به شمار می رود.

البته در این نمایشگاه تخصصی، پوشاک بانوان محدود به تعدادی مزون شده بود و در هیچ بخشی از این نمایشگاه تخصصی جایگاهی برای عرضه محصولات عفاف و حجاب در نظر گرفته نشده بود و البته به نظر می‌رسید علاوه بر عنوان کردن ورود آقایان ممنوع باید ورود بعضی تفکرات را هم ممنوع می‌کردند.

در ورودی نمایشگاه بر خلاف نام نمایشگاه تعدادی آقا جهت ثبت‌نام طرحی مستقرشده بودند و تعداد زیادی از خانم‌ها نیز برای ثبت‌نام به آن‌ها مراجعه می‌کردند؛ به نظر می‌رسید مسئولان مرتبط بر این تصور بوده‌اند که بانوان نمی‌توانند و یا شاید سواد نوشتن اسامی را ندارد و برای این کار باید از آقایان استفاده شود.

وارد نمایشگاه که می‌شدیم بیش از هر چیز جمعیت زیاد خانم‌ها باعث شده بود تا هر فردی در بدو ورود تصور این را داشته باشد که در بهترین نمایشگاه عمرش ورود پیداکرده است اما با رسیدن به غرفه سوم گرمای شدید و طاقت‌فرسا در نمایشگاه باعث می‌شد تا بازدیدکنندگان به این نتیجه برسندکه بسیاری از بدیهیات نیز در اجرا رعایت نشده است.

بدیهیات را که کنار بگذاریم؛ غرفه‌های نمایشگاه بیشتر جنبه تبلیغی داشت تا اینکه بخواهد دستاوردی برای بانوان داشته باشد؛ مزون‌ها و سالن‌های آرایش و زیبایی بیشتر از هر غرفه دیگری در نمایشگاه به چشم می‌خورد البته در کنار این سالن‌های زیبایی، غرفه‌های دیگری نیز وجود داشت که به ارائه صنایع دستی بانوان می‌پرداخت اما تعدادشان به اندازه‌ای محدود بود که در فضای نمایشگاه گم می‌شد.

آنچه در بسیاری از غرفه‌ها به نظر می‌رسید استفاده ابزاری از بانوان بود به‌عنوان‌مثال غرفه‌ای که اقدام به فروش عرقیجات و گیاهان دارویی کرده بود، چراکه چنین غرفه‌هایی در تمامی نمایشگاه‌ها وجود دارد و نمی‌توان گفت مختص بانوان است.

IMG_20180728_103704_991

 

وقتی جریان حاکم بر نمایشگاه بر کالای داخلی اعتقادی ندارد

وارد هر یک از غرفه‌های سالن‌های زیبایی که می‌شدی غرفه‌دار با نهایت افتخار و به‌اصطلاح پرستیژ اعلام می‌کرد که لوازم آرایشی استفاده‌شده همه وارداتی بوده و هیچ‌یک ایرانی نیستند و از مرغوب‌ترین کالاهای خارجی استفاده می‌کنیم.

در سالی که با عنوان حمایت از کالای داخلی نام گرفته‌ برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی به نظر قدری نامعقول و غیرقابل‌پذیرش است که متأسفانه برخلاف تأکیدات مقام معظم رهبری توجه زیادی به این مسئله نمی‌شود.

غرفه دیگری که بیش از همه بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کرد غرفه‌ای بود که به نمایش کلیپی با عنوان لاغری موضعی می‌پرداخت و غرفه‌دار مدعی آن بود که با استفاده از دستگاه‌های موجود بانوان می‌توانند به کاهش و افزایش وزن برسند اما آنچه توجه را به خود جلب می‌کرد غرفه دارانی بودند که در آن‌جا حضور داشتند و از تناسب‌اندام برخوردار نبودند و زمانی که علت را از یکی از آن‌ها جویا شدیم عنوان کرد که زمان لازم برای استفاده از این دستگاه ندارد.

غرفه‌هایی هم که به فروش بدلیجات و زیورآلات می‌پرداختند در نمایشگاه در نگاه اول از استقبال خوبی برخوردار بودند اما نزدیک غرفه که می‌شدی قیمت‌های چند برابری بازدیدکننده را متعجب می‌کرد و همه صرفاً به نگاه کردن اکتفا می‌کردند.

در غرفه رادیویی نمایشگاه نیز هرچند دقیقه‌ یک بار از بازدیدکنندگان تقاضای رعایت حجاب اسلامی می‌شد و البته این در حالی بود که برخی از غرفه داران خود به این امر توجه نکرده و بدون داشتن حجاب به ارائه توضیحات می‌پرداختند.

با توجه به اینکه از مدت‌ها پیش بوق و کرنا برای برگزاری این نمایشگاه در استان زده شده بود اما هدف اصلی برگزاری نمایشگاه مشخص نشده بود چرا که تقریباً تمام غرفه‌های موجود در نمایشگاه به ارائه محصولاتی می‌پرداختند که صرفاً نیاز ظاهری قشری از بانوان را تأمین می‌کرد.

 

نمایشگاه تخصصی بانوان یا شوی تبلیغاتی برای برخی مسئولان؟

برخلاف آنچه نمایشگاه از کیفیت مطلوبی برخوردار نبود اما در فضای مجازی توانسته بود جایگاه ویژه‌ای را برای مخاطبان داشته باشد که البته دراین‌بین بانوان مسئول نقش زیادی داشتند و تقریبا فضای مجازی آن ها تبلیغات گسترده برای نمایشگاه و دعوت بانوان به نمایشگاه بود.

از تبلیغات و دعوت بانوان مسئول در صفحات مجازی گرفته تا گزارش‌های تصویری که از بازدید برخی از مسئولان خانم در نمایشگاه منتشر شد و البته دراین‌بین بودند آقایانی هم که به واسطه ی داشتن غرفه ی تبلیغ تالار پذیرایی خود دعوت به بازدید از نمایشگاه داشتند.

IMG_20180728_103722_569

 

انتظار می‌رفت برای افتتاح نمایشگاهی که اسم بانو را یدک می‌کشد مدیرکل امور بانوان هم حاضر شود اگرچه به گفتهٔ وی مدیرکل امور بانوان نقشی در برگزاری نمایشگاه نداشته است.

نمایشگاه بانوان با تمام بوق و کرنای زده شده به کار خود پایان داد اما آنچه لازم است تا به آن پرداخته شود دستاوردهایی است که پس از برگزاری این نمایشگاه عاید استان و بانوان دیار مینودری شد.

IMG_20180728_110902_119

 

نوش دارو پس از مرگ سهراب

بعد از برگزاری نمایشگاه ورود آقاین ممنوع بود که تقریبا مثل بسیاری از مشکلات موجود مسئولان به اصطلاح کارشناس حجمی از انتقادات را ارائه دادند و هریک پی آن بودند تا تیر اتهام را به سمت دیگری نشانه گیری کنند با همه ی این اوصاف می توان تیجه گرفت که در شهری همچون قزوین هنوز نگاه به مسائل این چنین سیاسی بود و سیاست قرار نیست سایه ی خود را از مسائل فرهنگی استان بردارد.

آقایان و خانم های مسئول به نظر می رسد لازم باشد قدری ورود خود را به مسائل این چنینی بیشتر کنید چرا که نیاز جامعه ی امروز صرفا افتتاح های چند باره ی پروژه هاو دادن شعار بدون عمل نیست و می طلبد در شرایط فعلی جامعه و دایر کردن نمایشگاه با عنوان ورود آقایان ممنوع قدری مسائل فرهنگی و اجتماعی بانوان در نظر گرفته شود تا ضمن ورود به نمایشگاه بی فرهنگی تو صورتت نخورد.

و در پایان با توجه به اینکه از مدت ها پیش بوق و کرنای زیادی برای برگزاری این نمایشگاه در استان زده شده بود اما هنوز هم هدف اصلی برگزاری نمایشگاه مشخص نشد و تنها مشخص شد هدف از برگزاری نمایشگاه صرفا اهداف سیاسی و منافع شخصی بعضی از به اصطلاح آقایان و خانم های مسئول در پس ماجرای این افتتاح قرار دارد.

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار