شورای شهر قزوین با ورود به طرح توسعه آستان امامزاده حسین(ع)، شهرداری را موظف کرد تا تعیین تکلیف قطعی طرح، شهرداری کار را متوقف کند .

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قزوین خبر؛ در چند هفته اخیر یکی از اصلی ترین خبرها در شهر قزوین اقدام خودجوش و آتش به اختیار خواستار تغییر در وضعیت طرح توسعه آستان مبارک امامزاده حسین(ع) و بهبهود این وضعیت شدند.

شهرداری در ابتدای کار تلاش کرد تا با تغییر فیزیکی و ساماندهی وضعیت، شرایط را بهبود دهد اما روز گذشته اعضای شورای شهر قزوین به یکباره با بیان اینکه سایر دستگاه ها نیز باید سهم خود را در این طرح پرداخت کنند، خواستار توقف کار و تعیین تکلیف کار شدند.

اما صحبت‌های اعضای شورای شهر در جلسه علنی خود گویای یک نکته مهم بود. اینکه گویا تا به امروز شورای شهر جدید قزوین حتی برای یکبار نیز با مجری پروژه جلسه مشترکی نداشته و به قدری به روند اچرای این پروژه غریبه هستند که سوالات ابتدایی همچون دلایل و اهداف این طرح در ذهن آنها وجود دارد.

نباید به ناحق به این صحبتها نگاه کرد اما نکته ای که وجود دارد در این است که شاید متولی اصلی این پروژه شهرداری نیست اما فراموش نکنیم ساماندهی وضعیت تملکات، تخریب‌ها و حفظ چهره شهر به عهده شهرداری بوده که بخش عمده ای از نارضایتی ها نیز به همین حوزه باز میگردد و اعضای شورای شهر  از بازگو کردن آن پرهیز میکنند.

 

تا عمل کردن سایر ارگان‌ها به تعهداتشان، شهرداری هزینه کردن در پروژه گسترش امامزاده حسین(ع) را متوقف کند

مهدی عبدالرزاقی، رئیس کمیسیون املاک و مستغلات شورای اسلامی شهر یکی از اعضایی بود که خواستار توقف این پروژه شده است.

عبدالرزاقی در جلسه شورای شهر قزوین اظهار کرد: وضعیتی که امروز در محله‌های اطراف امامزاده حسین(ع) شاهد آن هستیم، این است که در ابتدای پروژه و در مرحله تملکات، کار با مشکل مواجه شده و این در حالی است که معمولا پروژه های عمرانی در شروع کار روند خوبی دارند و در ادامه با کمبود منابع مالی مواجه می‌شوند.

این عضو شورای شهر علاوه بر اینکه از نحوه ورود دستگاه های متولی گلایه کرده، بر خود کار نیز ایراد وارد می داند و معتقد است: علاوه بر همه این مسائل، باید یک طرح توجیهی نیز باشد که لزوم اجرای چنین پروژه ای را تشریح کند. طی اجرای این طرح خانواده های اصیل قزوینی را از آن مناطق خارج شده اند و بعضاً به منازل مسکونی مهرگان کوچ کرده اند.

وی ادامه داد: در حالی که در همه شهر ها مدیریت شهری تلاش می‌کند تا خانواده های اصیل و بومی مناطق مختلف شهر را در محله های خود حفظ کند.

عضو کمیسیون املاک و مستغلات شورای شهر قزوین اضافه کرد: رئیس کمیسیون املاک و مستغلات شورای اسلامی شهر متذکر شد: سه سازمان و ارگان دیگر به تعهدات خود در این پروژه عمل نکرده اند. دلیلی ندارد تا شهرداری به ادامه این پروژه بپردازد. جلوتر رفتن در این پروژه گیر کردن در باتلاق بی پولی را به همراه خواهد داشت.

عبدالرزاقی در ادامه ضمن انتقاد از سازمان اوقاف، گفت: شهرداری در پروژه گسترش امامزاده حسین(ع) ۶۳ درصد هزینه ها را پرداخت کرده است.

وی تاکید کرد: اداره کل راه و شهرسازی با احتساب زمین هایی که قرار است به شهرداری بدهد، ۳۸ درصد تعهداتش را انجام داده است. متولی این پروژه اداره کل اوقاف و امور خیریه است. اما فقط به ۳۴ درصد از تعهدات خود عمل کرده. بنابراین شهرداری نیز باید روند هزینه کردن در این پروژه را متوقف کند.

وی باز هم با زیر سوال بردن عملکرد شورای شهر قبل، ادامه داد: چرا همکاران ما در سنوات گذشته شورا سکوت کردند در قبال جلو افتادن شهرداری از سایر ارگان ها در هزینه کردن برای این پروژه؟!

این عضو شورا در ادامه به بررسی طرح پیشنهادی گسترش امامزاده حسین(ع) پرداخت و گفت: مجموع ساخت و ساز این پروژه ۷۳ هزار و ۱۴۷ متر مربع خواهد بود و برآورد هزینه آن برای سال ۹۲، حدوداً شصت میلیارد تومان بود که در حال حاضر شاید به بالای ۲۵۰ میلیارد تومان نیز برسد اما با وجود همه این هزینه ها، در ۷۳ هزار متر مربع بنا، حتی یک متر مربع فضای سبز و فضای ورزشی در نظر گرفته نشده است.

عبدالرزاقی در پایان تنها راه حل برای خروج از این بحران را ورود میراث فرهنگی به این مسئله دانست تا با کمک این سازمان یکی از قدیمی ترین محله‌های قزوین را که صدها سال قدمت دارد، حفظ شود.

 

آخرین جمعیتی که در حسینیه آنجا جمع شدند چند نفر بودند؟

مهدیه سادات قافله باشی دیگر عضو شورا نیز در رابطه با پروژه گسترش امامزاده حسین(ع)، گفت: قبل از این که مباحث به فضای مجازی و رسانه ها کشیده شود،باید جلسه ای در این مورد تشکیل می‌شد. ضمن اینکه لازم است در یک کنفراس خبری با حضور رییس شورا و آقای شهردار این موضوع شفاف شود. باید توضیحات کاملی به شهروندان ارائه کنیم تا بار اتهام را از دوش شهرداری برداریم.

وی در اظهار نظری عجیب افزود: قزوین مشهد، ری، شیراز و قم نیست. این شهر از ویژگی های مذهبی خاص خود برخوردار است. باید مشخص شود که مشاور طرح بر اساس کدام نیاز سنجی این طرح را ارائه کرده است؟ در امامزاده حسین(ع) برای چند نفر نیاز به اقامت وجود دارد؟ آیا تعداد مراسم های مذهبی برگزار شده در این مکان مشخص است؟ آخرین جمعیتی که در حسینیه آنجا جمع شدند چند نفر بودند؟

قافله باشی ادامه داد: در این طرح زائرسرا و سالن غذا خوری دیده شده. همچنین با وجود مسجد شهید ثالث، فضای مسجد دیده شده است. این نیازها بر اساس کدام آمار به دست آمده است؟

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا پیشنهاد داد تا در این طرح یک بازنگری صورت گیرد.

وی گفت: تک پلاک های باقی مانده تملک نشده، فضاهای آسیب زائی هستند. این املاک برای تملک حتما باید در اولویت قرار گیرند. لازم است در فضای این طرح چه از لحاظ روانی و چه از لحاظ شهری یک آرام سازی صورت گیرد.

 

با توجه به مشکلات اقتصادی دولت، طرح گسترش امامزاده حسین(ع) به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.

سیده منیره قوامی  نیز در جلسه علنی پارلمان محلی در رابطه با پروژه گسترش امامزاده حسین(ع)، گفت: هر طرحی که برای ارائه آماده می‌شود باید دارای چند مشخصه باشد. اول هدف از اجرای طرح چیست و این طرح در صدد پاسخگوئی به کدام مسئله است؟ در واقع یک طرح باید بیان مسئله داشته باشد.

وی افزود: با وجود مشکل فقر فضای سبز در جنوب شهر، راجع به لزوم اختصاص ۳۰ هکتار زمین مطالعاتی و ۱۸ هکتار اجرائی برای این طرح باید پاسخگو بود.

رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری با اشاره به تجربه ناموفق شهرداری در پروژه های مشارکتی با نهادهای دولتی، گفت: با توجه به مشکلات اقتصادی دولت، طرح گسترش امامزاده حسین(ع) با مشارکت این سه نهاد دولتی به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.

قوامی پیشنهاد داد تا طی جلسه ای با حضور سازمان میراث فرهنگی، اداره کل اوقاف و اداره کل راه و شهرسازی حرف آخر با این نهادها زده شود.

این عضو شورا تاکید کرد: سازمان میراث فرهنگی در بازپیرایی دولت خانه صفوی و مکان های دیگری که تملک کرده نیز با مشکل مواجه است بنابراین نباید به همراهی نهاد های دیگر در پروژه گسترش امامزاده حسین(ع) امیدوار بود.

قوامی افزود: شهرداری باید با طرحی جدید با نگاه مدیریت شهری و محوریت درآمد پایدار و گردشگری وارد کار شود. ضمن اینکه برای اجرای طرح های پیشنهادی به تقدس این مکان نیز توجه شود.

سید منیره قوامی همچنین در بررسی طرح مصوب پروژه گسترش امامزاده حسین(ع) متذکر شد: همیشه در توجیه پل امام رضا(ع)، بر اضافه شدن پارکینگ تاکید می‌شد لذا وجود پارکینگ در پروژه ضروری نیست. می‌توان این فضا را به فضای سبز تبدیل کرد.

 

شهرداری بدون اینکه متولی امر باشد مورد هجمه قرار گرفته است.

حکمت الله داودی رئیس شورای شهر قزوین اما معتقد است شهرداری متولی امر نیست و بی دلیل مورد هجمه قرار گرفته است.

وی در این جلسه گفت: در فضای مجازی در مورد پروژه گسترش امامزاده حسین(ع) حساسیت هایی ایجاد شد. در این مسئله شهرداری بدون اینکه متولی امر باشد هزینه قابل توجهی کرده است اما علیه شهرداری هجمه ایجاد شده و این ارگان را عامل این مشکلات معرفی کرده اند.

رئیس شورای شهر قزوین بدون اشاره به اینکه وضعیت ساماندهی به تخریب های صورت گرفته و چهره شهری این منطقه چی کسی است، افزود: شهرداری در این پروژه به بیشتر از تعهداتش عمل کرده اما در فضای مجازی مورد هجمه قرار گرفته است.

وی در پایان یادآورشد: لازم است با برگزاری جلسه ای با حضور امام جمعه محترم و استاندار محترم و سایر ادارات مرتبط درباره این مسئله تصمیم گیری شود.

 

صحبت های رئیس شورای شهر قزوین در حالی مطرح است که اینگونه به نظر می رسد اعضای شورای شهر بعد از حرکت خودجوش برخی فعالان فرهنگی و مذهبی، تازه با زوایای این پروژه آشنا شده و حال به دنبال این است که هجمه های به حق و بعضاً نا به حق را از خود دور کند.

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار