شاخص های زن طراز انقلاب اسلامی؛

کدخبر: 3229

اسلام و آموزه های دینی مخالف کسالت و خمودگی، بیکاری و پرده نشینی است و میان مرد و زن در این خصوص تفاوتی نیست.

 از بدو خلق بشر زن در نظام خانواده در کنار سایر نقش ها در تامین معاش و اقتصاد خانواده دوشادوش مردان فعالیت داشته است زن به عنوان بخشی از سرمایه های انسانی جامعه نقشی مهم در رشد و بالندگی و شکوفایی اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و در نهایت تمدنی انسانی داشته است امروزه در گزارش های توسعه ی انسانی سازمان ملل به سبب افزایش شاخص های کمی و کیفی (افزایش جمعیت و بالا رفتن نرخ سوادو…) جامعه ی زنان، حضور ایشان در عرصه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی از شاخص های توسعه هر کشور محسوب می شود.

 در تمدن رومی و یونانی باستان زن به عنوان کالا تجارت می شد حتی در قرون وسطی اروپا زن سیاه ترین حیات بشری خود را در حوزه ی اجتماعی می گذراند مقارن با انقلاب صنعتی حضور زنان در عرصه ی اقتصادی با هدف کسب سود بیشتر برای سرمایه دارن رونق گرفت؛ زنان در مناصب سخت و متضاد با توانایی خود مشغول به فعالیت شدند و به درامدهای سرشاری دست یافتند

با نگاهی به فعالیت های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی زنان در صدر اسلام در می یابیم که با وجود فشارهای بیرونی و تعصبات جاهلی زنان در پشت جبهه های جنگ،دفاع از آرمانها و ارزش های مقدس اسلامی، ترویج فرهنگ شهادت،تدریس علوم دینی،تفسیر قرآن و رواج احادیث، رونق و مدیریت اقتصاد خانواده،اهتمام در تربیت فرزندان، و حتی اشتغال در صنایع دستی نقش مهمی در پیشرفت فرهنگ و تمدن اسلامی ایفا نمودند

اسلام و آموزه های دینی مخالف کسالت، خمودگی، بیکاری و پرده نشینی است و میان مرد و زن در این خصوص تفاوتی نیست رهبر انقلاب در رابطه با مساله ی دانش، تخصص و خدمت زن در اجتماع این گونه بیان می کنند  که زنان در همه جامعه بشری قادرند و باید فرصت پیدا کنند که در حد سهم خود تلاش و مسابقه خویش را در پیشرفت های علمی ،اجتماعی و سازندگی و اداره این جهان به عهده بگیرند. اما آنچه در حضور اجتماعی زن اولویت دارد و اهمیت می یابد حفظ منزلت زن و نهاد خانواده است در حقیقت نگاه اسلام و جامعه ی اسلامی نگاهی اعتدالی در مقابل دو دیدگاه افراطی دیگری(سنتی و غربی) است که زن را یا مطلق خانه دار و یا صد در صد در خدمت شغل و فعالیت بیرون می خواهد  

در تاریخ کشور ما از زمانی که نرخ سواد آموزی و تحصیلات در انان افزیش یافت تمایل برای استفاده از این فرصت و حضور چشم گیر در فعالیت های اجتماعی جامعه نیز بیشتر شد.بررسی های نشان می دهد عمده ی این فعالیت ها با جایگاه و منزلت زنان تناسب خوبی دارد هر چند متناسب با ظرفیت و پتانسیل های موجود به سبب برخی عوامل شناختی و بیرونی پیش نرفته است.

 به منظور حفظ کرامت و ارزش زن بعضی مشاغل خاص زنان است که فقط بانوان آن را به زیبایی ایفا می کنند و هیچ گونه عدم سنخیتی با طبیعت، عواطف و احساسات او ندارد مثلا انواع رشته های پزشکی، پرستاری، معلمی. در برخی امور قبول تصدی از جانب زنان واجب است مانند امر به معروف و نهی از منکر، دفاع از دین الهی و دفاع از حقوق ملت های مظلوم که از وظایف عمومی اسلام است که زن و مرد در قبال آن دارای مسئولیتی یکسان هستند(۱)حضور زنان در صنعت و تجارت صنایع دستی (به عنوان قدیمی ترین فعالیت اقتصادی زنان)،فعالیت در بخش های مختلف اداری و سازمانی و شرکت های دولتی، فعالیت و کار آفرینی در طراحی و تولید، پوشاک، زیورآلات، تزیینات، اسباب و لوازم خانگی و حتی قبول پست های سیاسی محدودیتی برای آنان ندارد آنها می توانند با توانایی و استعدادهای خود علاوه برایفای نقش مدیریتی در خانواده در عرصه ی فعالیت های اجتماعی هم ثمر بخش باشند این موضوع چنانچه آمیخته با منش، روش و تعهد دینی باشد مظهر سازندگی زن در عرصه ی فعالیت های اجتماعی است و هیچ دیدگاه و مکتب عقلایی نمی تواندآن را انکار کند.

نباید فراموش کرد آنچه مهم است تشخیص اولویت ها، ایمان عملی به حفظ جایگاه و کرامت زن و خانواده با محوریت پیشرفت و توسعه ی پایدار جامعه ی اخلاقی است       

 که اگر غیر از این بود جامعه اسلامی نیز مانند غرب امروز از درون می پاشید. درست است که زن ابتدای قرن بیستم حضوری قدرتمند در همه ی عرصه ها نسبت به همه ی ادوار تاریخی دارد اما افراط در این مساله با هدف کسب سود بیشتر و زیر پا گذاشتن ارزش های اخلاقی،نادیده گرفتن فطرت و روحیات زنانگی، حذف تقدس خانواده از طریق کاهش نرخ زادآوری وازدواج،استقلال مالی زنان، پیشرفت و سازندگی حقیقی نیست.

 

منابع:

۱)۱٫ http://www.yazahra.net/far2/selecttext.php?ic=1151&subid=7

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار