دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران در عرصه های مختلف؛

کدخبر: 3213

نگاه انقلاب اسلامی(به زن) برگرفته از مبانی اسلامی و مذهبی نگاهی فراجنسی با محوریت حفظ ایمان و عفاف،ارزش و تشخص بود.

یکی از اصول مهم و راهبردی انقلاب اصل معروف “نه شرقی و نه غربی” است که توسط امام خمینی(ره)و با هدف جلوگیری از هضم شدن و حذف شدن در صحنه اندیشه های شرقی و غربی جهان احیا شد.این مفهوماستراتژیک ماهیت غیر منقلب انقلاب است که نه فقط عرصه ی سیاست خارجی را شامل می شود بلکه در کل سیستم نظام نفوذ دارد و با هدف  حفظ هویت ملی و مذهبی نفی هر گونه سلطه ی بیگانگان و ضرورت حفظ استقلال همه جانبه مطرح است.

قرن بیستم قرن ایدئولوژی رقابت، تقابل، اقتدار و افول سیستم ها بود قرن ‌نظام‌های‌ فکری سیستمانه، سوسیالیست، فاشیست،نازی،لیبرالیسم،ناسیونالیسم و سرمایه داری بود که با نقاب آزادی، برابری، عدالت،حقوق بشر، در پی استحاله ی رژیم ها در کام توتالیتریسم بودند.اما با کشف حجاب چیزی نبوند جز بی خانمانی، بیکاری، فساد و ناپاکی و پلیدی که مردم را فریب می داد.

این قرن قرن اندیشه ی ابزار انگاری به زن بود رواج برهنگی، زیر پا گذاشتن قواعد اخلاقی بشری و رسمیت دادن به برخی ناهنجاری‌ها در کنار بحث‌های جدی حقوقی و فلسفی همه در قرن بیستم مطرح شدند(۱)

پیش از پیروزی انقلاب مکاتب گوناگون، و ایدئولوژی های سکولار مدرن هر یک به فراخور مبانی و جهت گیری های خود نگاهی خاص به مقوله ی زن داشتند که در رقابتی تنگاتنگ سعی داشتند آنها را به سمت خود بکشانند.

 در تعریف غالبا شرقی زن موجودی درجه دوم محسوب می شد که قوانین به گونه ای زن را به‌طور کامل از مسئولیت‌های نگهداری بچّه رها می‌ساخت، زن از مسئولیت ها ی خانواده به طور کامل رهانیده و آنها را تشویق به کار در بیرون می کرد الکساندر کولنتای(عضو مرکزی حزب بلشویک) در کتاب خود از وضعیت زن در نظام مارکسیست(شوروی) می نویسد حزب کمونیست فقط دختران حرف‌شنو را تحمل می‌کرد. سازمان زنان حزب کمونیست، زنان را در جهت خواسته‌های مردان تربیت می‌کرد. آن‌ها گل‌هایی بودند که جامعه را زیبا می‌کردند، مادرانی بودند که می‌پروراندند، معشوقه‌های بودند که عشق می‌ورزیدند، و کارگرانی بودند که جان می‌کندند. آن‌ها، همه و هیچ بودند…. زن‌های کارخانه خود را برای خوش‌آمدِ مردها آرایش می‌کردند. می‌کوشیدند مردپسند باشند. کارگرها واژه‌ی دختر را به گونه‌ای ادا می‌کردند که گویا عروسکِ اسباب‌بازی است(۲)

در طرف دیگر کشمش در نظام مبتنی بر سود که عقل جز “تولید و مصرف” “مصرف و تولید” چیزی دیگر نمی فهمد زن کالا بود سرمایده داری با شعار آزادی و حقوق زن از جسم زن زیرکانه بهرهکشی می کرد و از اندام و زیبایی های زن برای تبلیغ، تجارت و کسب سود استفاده می کرد زن در این نظام به نام عدالت جنسیتی به برهنگی تشویق می شد به مصرف و ارایش بیشتر،جلب نظر و التذاذ مردان، و برای زن فعالیت اجتماعی بر مدیریت خانه، عفاف، معنویت و خصوصیات زنانگی و فطریش مهم تر بود جایگاهی که دون شأن متانت و سکینه و آرامش روحی یک زن بود.این همان طرز فکر و فرهنگی بود که خاندان پهلوی برای دههای متمادی بر زن مسلمان تحمیل و هویت و شخصیتش را با شعارهای توو خالی نظام سرمایه داری لگد مال کرده بود

پیروزی انقلابی تاریخ جدیدی را از جایگاه زن اغاز کرد نگاه انقلاب اسلامی برگرفته از مبانی اسلامی و مذهبی نگاهی فراجنسی با محوریت حفظ ایمان و عفاف،ارزش و تشخص بود که در عین پرورش و حراست از ظرافت های زنانه، احساسات، صبر، فضایل و مراتب معنوی و الهی که منجر به سعادت وی می شودمی توانست فعالیت در عرصه های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را هم برای او تسهیل کند. دستاورد این مهم در کلام رهبر انقلاب منعکس است که فرمود: زن مسلمان ایرانی ثابت کرد ثابت کرد که می‌توان زن بود، عفیف بود، محجبه و شریف بود، و درعین حال، در متن و مرکز بود. می‌توان سنگر خانواده را پاکیزه نگاه داشت و در عرصه‌ی سیاسی و اجتماعی نیز، سنگرسازی‌های جدید کرد و فتوحات بزرگ به ارمغان آورد(۳).این سرمشق از زن مسلمان دقیقا مقابل الگوی شرقی و غربی است.این الگوی برجسته ی از زن مسلمان وابسته و زیر سلطه ی فرهنگ منحط غربی نیست بلکه از سرچشمه های والای قرآنی واسوه های برجسته ی دینی زنده و پویاست. امروز بسیاری از زنان مسلمان و غیر مسلمان در بسیاری از نقاط دنیا به این الگو نگا می کند در کشورهای منطقه در اروپا و آمریکا از عفت و پاکدامنی، استقامت و مقاومت،رشد معنوی و علمی در مدیریت خانواده و حفظ آرامش ان برای همسر و فرزندان و حتی اثرگذاری در اجتماع،یاد می گیرد و الگو برداری می کند.این استقلال هویتی و فرهنگی اکنون شاخصه ی اصلی الگوی سوم زن مسلمانی است که در دست زنان و دختران ایرانیاست همان هایی که در طول سالهای مبارزه، دوران پر تلاطم جنگ و بعد از آن در عرصه ی علمی و سازندگی در بالاترین سطح ممکن ولنگاری و بی بند و باری، آزادی و عدالت جنسیتی و تفکر فمینیستی و سرمایه داری نظام سلطه را نفی کردندو مفتخر شدند به الگو بودن در نقش مادری، همسری، تربیتی در خانواده و اثرگذار اجتماعی، اقتصادی و سیاسی.    

 

منابع:

۱)http://www.reihane.ir/?part=news&inc=news&id=1644

۲)http://www.chidan-vassigh.com

۳)http://farsi.khamenei.ir

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار