با «ایتا» بیشتر آشنا شوید؛

کدخبر: 3134

یکی از پیام‌رسان‌های داخلی که نزدیک‌ترین ظاهر و امکانات را به تلگرام دارد، پیام‌رسان «ایتا» است که از بهمن ماه 96 فعالیت خود را آغاز کرده است و در یک ماه اخیر و همزمان با قوت گرفتن موضوع فیلترینگ تلگرام، کاربران ایرانی زیادی به این پیام‌رسان ایرانی مهاجرت کرده‌اند.

 با قوت گرفتن موضوع فیلترینگ «تلگرام» در یک ماه اخیر، بسیاری از کاربران ایرانی با جست‌وجو و نصب انواع پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی به دنبال یافتن بهترین جایگزین برای تلگرام هستند.

به صراحت می‌توان گفت در میان پیام‌رسان‌های داخلی هنوز فاصله زیادی مابین امکانات این پیام‌رسان‌ها و تلگرام وجود دارد با این حال یادآوری این نکته ضروری است که حتی تلگرام نیز در بدو راه‌اندازی با مشکلات عدیده‌ای همراه بود اما به دلیل استقبال کاربران ایرانی از این پیام‌رسان، روز به روز به آپشن‌ها و امکانات تلگرام افزوده شد. یکی از پیام‌رسان‌های داخلی که نزدیک‌ترین ظاهر و امکانات را به تلگرام دارد، پیام‌رسان «ایتا» است که از بهمن ماه 96 فعالیت خود را آغاز کرده است و در یک ماه اخیر و همزمان با قوت گرفتن موضوع فیلترینگ تلگرام، کاربران ایرانی زیادی به این پیام‌رسان ایرانی مهاجرت کرده‌اند.

در این گزارش قصد داریم در قالب پرسش و پاسخ به برخی نکات درباره پیام‌رسان «ایتا» اشاره کنیم:

* آیا پیام رسان ایتا ایرانی است؟
- پیام رسان ایتا یک نرم افزار کاملا ایرانی است و دلیل مشابهت ظاهری آن با تلگرام آشنایی کاربران و سهولت استفاده آنان است.

* ایتا به چه معناست؟
- ایتا مخفف نام شرکت «اندیشه یاوران تمدن امروز» است که طبق لغتنامه دهخدا به معنی ستاره قدر هفتم هم هست. این کلمه با تلفظ عربی آن(ایتاء به معنای بخشش) در قرآن کریم هم آمده است.

* ایتا با سایر پیام‌رسان‌های داخلی چه تفاوتی دارد؟
- در جدول زیر به مقایسه پیام‌رسان ایتا با سایر پیام‌رسان‌های داخلی پرداخته‌ایم.

برای مشاهده اندازه اصلی روی تصویر کلیک کنید

* چگونه می‌توانم کاربر مزاحم را مسدود(Block) کنم؟
- روش اول: بر روی نام وی کلیک کنید و در صفحه مشخصات او، بر روی علامت سه نقطه در بالای صفحه بزنید و مسدود کردن را انتخاب کنید.

روش دوم: وارد "تنظیمات" و "حریم خصوصی و امنیت" شوید. روی "کاربران مسدود" کلیک کنید و با زدن علامت + کاربر مورد نظر را وارد لیست مسدودی نمایید.

ضمناً روش آزاد کردن کاربر به همان ترتیب فوق است.

* آیا می‌توان اعضای کانال‌ها و گرو‌ههای تلگرام را به ایتا منتقل کرد؟
- هیچ راهی برای انتقال اعضا بین دو پیام‌رسان کاملا مستقل وجود ندارد. برای انتقال اعضا باید پست معرفی ایتا را در کانال تلگرام خود درج کنید تا مخاطبان شما به کانال یا گروه شما در ایتا بپیوندند.

* آیا می‌توان مطالب موجود در کانال‌های تلگرام را به ایتا منتقل کرد؟
- تا زمان ارائه ربات در ایتا چنین امکانی فراهم نیست. پس از ارائه‌ی ربات و در صورت لزوم، این امکان می‌تواند صرفا برای کانال‌های پرمخاطب در ایتا عرضه شود.

* چگونه در ایتا ربات بسازم؟ آیا ایتا از ربات‌های تلگرام پشتیبانی می‌کند؟
- ساخت ربات در ایتا شبیه تلگرام است. ضمناً طراحی ربات‌ها در ایتا به گونه‌ای خواهد بود که سازندگان ربات در تلگرام با یک تغییر آدرس ساده می‌توانند ربات خود را در ایتا فعال کنند.

ربات‌ها در آینده به ایتا افزوده خواهند شد.

* چرا در برخی بخش‌ها در تنظیمات برنامه پیام «لطفا کمی صبر کنید...» یا «Loading...» نمایش داده می‌شود؟
- برخی از تنظیمات برنامه که خللی به عملکرد آن وارد نمی‌کنند هنوز تکمیل نشده‌اند و در آینده قابل استفاده خواهند شد پیام «لطفا کمی صبر کنید...» یا «Loading...» در این بخش‌ها نمایش داده می‌شود.

* چرا مخاطبان من در ایتا قابل مشاهده نیستند؟
- تنها کسانی را به عنوان مخاطب می‌بینید که ایتا را نصب کرده باشند و شما نیز شماره آن‌ها را در دستگاه خود ذخیره داشته باشید. اگر مطمئن هستید که با وجود این شرایط مخاطبان را مشاهده نمی‌کنید طبق تصویر زیر عمل کنید.

* چگونه لینک گروه را به دست آورم؟
- روی نام گروه کلیک کنید سپس «افزودن عضو»(Add Member) را بزنید و از بالای صفحه روی عبارت «دعوت به گروه با لینک»(Invite Link) کلیک کنید.

* آیا می‌توان رنگ محیط برنامه اندروید را تغییر داد؟
- برای تغییر تصویر زمینه وارد تنظیمات شوید و از منوی «پس زمینه گفتگو»(chat background) تصویر دلخواه را جایگزین نمایید. قابلیت تغییر تم نرم افزار، هنوز ارائه نشده است.

* کانال من در تلگرام شامد دارد (یا بیش از 5k عضو دارد) چگونه آن را در ایتا تحویل بگیرم؟
- ایتا پیشتر شناسه کانال‌های شامددار را رزرو کرده است.

برای دریافت شناسه مراحل زیر را طی کنید:

1- وارد ایتا شوید و کانالی با یک شناسه موقت شبیه آدرس اصلی خود بسازید(توصیه می‌شود برای ساخت شناسه موقت، به انتهای شناسه اصلی خودتان یک حرف یا عدد اضافه کنید).

2- وارد تلگرام شوید و پیام زیر را در بخش توضیحات کانال‌تان درج نمایید:

آدرس این کانال در پیام رسان ایتا:
https://eitaa.com/yourID

(بجای yourID شناسه کانال خود که کد شامد دارد یا بالای 5k عضو دارد را درج کنید)

3- در ایتا یک پیام با ترکیب زیر به @eitaa_id بفرستید تا شناسه موقت شما به شناسه اصلی که شامد دارد تغییر کند.

* چرا در هنگام ارسال مطلب به گروه، تیک دوم نمایش داده نمی‌شود؟
- از نظر منطقی تیک دوم در چت دو نفره معنا دارد که ایتا آن را ارائه می‌دهد. تیک دوم در گروه، به محض خوانده شدن پیام توسط اولین نفر به نمایش در می‌آید حتی اگر گروه هزار عضو داشته باشد که 999 نفرشان پیام را ندیده باشند؛ لذا قابلیتی فانتزی است تا کاربردی.

با این حال برای احترام به خواسته مخاطبان ایتا، این قابلیت در بروزرسانی‌های آتی ارائه خواهد شد.

* چگونه دانلود خودکار فیلم و عکس را غیرفعال کنیم؟
- وارد تنظیمات شوید و از منوی موجود در تصویر، دانلود خودکار مدیا را غیرفعال کنید.

* کانال عمومی می‌سازم ولی پس از ثبت، به کانال خصوصی تبدیل می‌شود!
- هر کاربر مجاز به ثبت حداکثر پنج شناسه کانال عمومی است و در صورت ثبت بیش از این تعداد،‌ کانال‌های بعدی به خصوصی تبدیل می‌شوند.

* آیا امکان دریافت شناسه عمومی کانال‌های غیرفعال وجود دارد؟
- تا هر زمان که یک کانال فعالیت داشته باشد لینک عمومی آن هم فعال است ولی چنانچه از تاریخ درج آخرین مطلب کانال بیش از سه ماه بگذرد، شناسه عمومی آن سلب شده و به کانال خصوصی تبدیل می‌شود. کانال‌هایی که صرفاً شناسه آن‌ها رزرو شده و فاقد محتوا هستند هم مشمول همین قانون هستند

لازم به ذکر است، قبل از تبدیل وضعیت، طی دو مرحله به سازنده کانال هشدار داده می‌شود در صورت تغییر وضعیت کانال، مطالب(و اعضای احتمالی) آن از بین نمی‌روند؛ بلکه تنها شناسه عمومی کانال جزء شناسه‌های آزاد قرار می‌گیرد.

* چرا کیفیت نمایش برخی فیلم‌ها پایین است؟
- ایتا و تلگرام، هر دو در هنگام ارسال فیلم، برای صرفه جویی در اینترنت کاربر حجم فیلم را کاهش می‌دهند. وقتی یک فیلم با کیفیت پایین را از تلگرام و نظایر آن دانلود می‌کنید و آن را در ایتا بارگذاری می‌نمایید مجددا توسط ایتا فشرده شده و طبیعتا کیفیت آن کاهش می‌یابد.

و اما راه حل:

- فیلم‌ها را بجای تلگرام از منابع اصلی(مثل سایت‌ها) بارگذاری کنید.

- برای ارسال از نسخه وب استفاده کنید، زیرا پنل وب فایل را بدون فشرده‌سازی ارسال می‌کند.

* این امکان وجود دارد که کانالی در کانال‌های منتخب ایتا به کاربران معرفی شود؟
- اگر فکر می‌کنید محتوای کانال شما برای عموم قابل استفاده است با شناسه @eitaa_adsتماس بگیرید.

ارسال نظرات

آخرین اخبار