یادداشت

کدخبر: 3116

رهبرانقلاب فرمودند که فضای مجازی فرصتی است که روحانیون و فعالان جبهه انقلاب باید از آن استفاده کنند. بنابراین ایشان به عنوان فرمانده اصلی جریان انقلابی در برابر خطی قرار گرفتند که می‌خواست از جبهه انقلاب یک جریان منزوی و بیگانه با تکنولوژی روز بسازد.

جریان انقلاب در مسیر رو به رشد خود با موانعی روبروست. یکی از این موانع مقابله جریان ضدانقلاب است و دیگری متحجرانی هستند که نمی‌توانند پیشرفت‌های جریان انقلاب در بسترهای مختلف را تحمل کنند.

البته از آنجا که سالهاست جریانهای ضدانقلاب به مقابله با انقلابی گری می‌پردازند، تعارضات این گفتمان با جبهه انقلاب چندان عجیب نیست ولی اینکه یک خط گفتمانی متحجر به نام انقلابی گری به تقابل با نیروهای انقلاب می پردازد نشان از آن دارد که جریان ضدانقلاب ناامید از شکست گفتمان انقلاب اسلامی، می خواهد با مخفی شدن پشت ادعاهای متحجرانه، صف انقلابیون را دچار ریزش کند.

یکی از نشانه‌های این تقابل چه در سطح گفتمانی و چه رفتار عملی در سپهر سیاسی و رسانه‌ای، در موضوع فعالیت در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بروز و ظهور یافته است.

رهبر معظم انقلاب چند ماه قبل در بیانات مهمی فرمودند که فضای مجازی فرصتی است که روحانیون و فعالان جبهه انقلاب باید از آن استفاده کنند. بنابراین ایشان به عنوان رهبر انقلاب و فرمانده اصلی جریان انقلابی در برابر خطی قرار گرفتند که می‌خواست از جبهه انقلاب یک جریان منزوی و بیگانه با تکنولوژی روز بسازد.

همین فرمان رهبر انقلاب باعث شد که صدها نیروی جوان و اندیشمند به فعالیت وسیع در شبکه های اجتماعی روی آورده و به رقابت با کسانی بپردازند که با تولید محتوای ضدانقلابی و غیرارزشی، می خواستند از فضای مجازی عرصه ای برای تضعیف انقلاب بسازند.

فعالیت این جوانان انقلابی چنان گسترده و موثر بود که خیلی زود ضدانقلاب به شکست خود در فضای مجازی اعتراف کرد و افکارعمومی جذب نیروهای انقلابی شد.

با این همه عده ای انقلابی نما که یا باید خود در راس امور باشند یا اقدام به تخطئه دیگران می کنند، فراتر از دیدگاه ولی امر به شماتت نیروهای انقلابی روی آورده آنان را به دلیل فعالیت در شبکه های اجتماعی سرزنش می کنند. این مدعیان انقلابی گری گویی فراموش کرده اند که در منطق انقلابی گری باید پشت سر رهبر انقلاب حرکت کرد نه آنکه فراتر از رهبر انقلاب به تخریب کنش ها در فضای مجازی پرداخت.

از نگاه جریانات انقلابی، فضای مجازی یک فرصت برای نشر پیام انقلاب اسلامی است و باید تلاش کرد با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات، هرگونه ناامنی را از این فضا زدود و فضای کاملا امنی را برای فعالیت همگان در دنیای مجازی ایجاد کرد.

با این وجود از نگاه خط انحراف که از جبهه انقلاب فاصله گرفته، فضای مجازی گویی یک ابزار برای خودنمایی است و بنابراین اگر در این فضا عده ای جز این افراد حضور داشته باشند، مستحق شدیدترین انتقاداتند.

نباید از یاد برد که در سالهای اخیر همه تلاشهای نیروهای انقلابی برای جذب مخاطب در فضای مجازی به نفع جبهه انقلاب بوده و جریانات متحجر شانس زیادی برای اثرگذاری معکوس بر این عرصه ندارند.

متحجرین در سالهای نخست انقلاب نیز با نقد حضرت امام و توهین به مبارزان انقلابی آنها را متهم به غربزدگی و استفاده از تکنولوژی های روز می کردند. برای همین بود که امام راحل درباره آنها فرمودند خون دلی که از این متحجرین کشیدند بیش از سایرین بود.

امروز هم بقایای همان جریان تحجر که میراث دار رفتار خوارج در سالهای صدر اسلام هستند، می خواهند به بهانه نقد فضای مجازی، نیروهای انقلاب را به واسطه حضور در این فضا سرزنش کنند.

این درحالیست که در منطق انقلاب، تا زمانی که قوانین، استفاده از بستر رسانه ای را ممنوع نکرده، باید از آن برای نشر پیام انقلاب استفاده کرد و نباید فریب متحجرینی را خورد که هنوز برای تضعیف ولی زمان، قرآن سر نیزه کرده و با ظاهرگرایی، خط تخریب انقلاب و انقلابیون را دنبال می کنند.

این رفتارها البته راه به جایی نخواهد برد چراکه مردم به نیات واقعی جریانات انحرافی و متحجر، آگاه بوده و نمیگذارند عده ای با عبور از خط ولایت، دایه مهربان تر از مادر شده و با تضعیف نیروهای انقلابی تبدیل به ابزار دشمن برای یکه تازی در شبکه های اجتماعی شوند.

مصطفی انتظاری هروی

ارسال نظرات

آخرین اخبار