تا جایی که تعرض به بیت‌المال و اموال مردم و برخی از مراکز نظامی صورت نگرفته بود، مشی پلیس و نیروهای امنیتی مدیریت صحنه با کمترین هزینه بود اما در مواردی توسط برخی از عناصر متعرض این تجمعات به خشونت کشیده شد که نیروهای انتظامی و امنیتی با افراد تخریب گر با اقتدار و قاطع مقابله کردند.

شهرهای مختلف کشور پس از چند روز اغتشاش و تخریب اماکن عمومی و دولتی توسط عناصر آشوب‌گر، رنگ آرامش بیشتری به خود گرفته‌ و با وجود تلاش گسترده رسانه‌های بیگانه برای تحریک مردم جهت اغتشاش، این توطئه‌ها با هوشیاری مردم همچنان ناکام مانده است.

این در حالیست که حضور نیروهای انتظامی هم دیشب نسبت به شب‌ها و روزهای گذشته در سطح شهرها کمتر گزارش شده بود.

دیشب اصفهان خصوصا نجف‌آباد و قهدریجان که شب های قبل تجمع اعتراض آمیز در ان گزارش شده بود، فضای این دو شهر به همراه  شهرهای کهریزسنگ، خمینی‌شر، شاهین‌شهر، فولادشهر و کاشان آرام گزارش شده و وضعیت کلی در شهرستان‌ها به حالت عادی برگشته است، البته اخباری در فضای مجازی مبنی بر شلوغی و اغتشاش در فولادشهر و کاشان گزارش شده بود که بر خلاف ادعاهای مطرح‌شده برای شب‌های گذشته است.

دورود و ازنا دو شهری که در شب‌های گذشته بیشترین خسارت را در لرستان متحمل شدند و گزارش‌های بسیاری از آشوب و بلوا از این دو شهر رسیده بود دیشب به همراه خرم‌آباد شب آرامی را سپری می‌کنند.
از خوزستان هم خبر می‌رسد، همه شهرهای استان آرام بوده و تنها موردی که گزارش شده تحرک برخی عناصر تخریب‌گر درمسجدسلیمان است؛ جمعیت زیادی از مردم این شهرستان در محکومیت اغتشاش‌گران به خیابان‌ها آمده و در حین سخنرانی امام جمعه مسجدسلیمان، اغتشاش‌گران با سنگ به مردم حمله کردند که با دخالت نیروهای انتظامی غائله خاتمه یافت.

آنچه که از کردستان گزارش شده حاکی است با وجود درخواست رسانه‌های کردزبان و فارس‌زبان برون‌مرزی از مردم شهرستان‌های کردستان برای تجمع در مکان‌های مشخص و ایجاد آشوب اما تمامی شهرستان‌های ده‌گانه استان آرام بود و هیچ مورد خاصی انفاق نیفتاد.

همچنین طبق اخباری که از شهرهای استان‌های خراسان‌شمالی، همدان، خراسان‌جنوبی، گیلان، زنجان، قزوین، سیستان‌وبلوچستان ومازندران ارسال شده است، دیشب خبری مبنی بر آشوب و تجمع غیرقانونی گزارش نشده است.

*لحظه به لحظه با حوادث دیشب تهران به روایت خبرگزاری فارس
(12:10) برگزاری نمازجماعت در مسجد دانشگاه تهران در آرامش کامل.
(17:30) نیروهای حراست از ورود افراد متفرقه به دانشگاه جلوگیری کردند.
(18:15) رفت آمد عادی مردم در میدان ولیعصر برخلاف دعوت گروه‌های خشونت طلب.
(18:25) تجمعات پراکنده در میدان انقلاب مقابل سینما بهمن.
(18:30) تجمعات پراکنده دسته‌های 20 نفره در چهار راه ولیعصر تا حدودی موجب کندی عبور و مرور شده است.
(18:45) نیروی انتظامی در کمال آرامش دسته‌‌های شکل گرفته را متفرق کرد.
(18:55) دستگیری یکی از لیدرهای آشوبگر توسط نیروی انتظامی در میدان انقلاب.
(19:15) وضعیت منطقه آرام است و عبور و مرور خودروها و عابران پیاده به صورت عادی در جریان است.
(19:25) یک دستگاه خودرو در نزدیکی میدان فردوسی از سوی یک اغتشاش‌گر به آتش کشیده شد که بلافاصله اطفا حریق صورت گرفت
(19:31) شعاردهی دسته‌های 20 نفره در تقاطع قریب_آزادی
(19:35) متفرق شدن دسته‌های اغتشا‌ش‌گر در تقاطع قریب_آزادی
(19:35) برآورد و مشاهدات نشان می‌دهد که میزان تراکم جمعیت درحدفاصل میدان انقلاب تا میدان فردوسی در حدود یک‌دوم روز گذشته است.
(19:40) حرکت تعدادی از اغتشاش‌گران از سمت تقاطع نواب _رودکی به سمت میدان انقلاب.
(19:50) نیروی انتظامی گروه اغتشاش‌گرانی که از سمت تقاطع نواب _رودکی به سمت میدان انقلاب در حال حرکت بودند متفرق کرد. 
(19:52) در محدوده چهارراه ولیعصر گروهی اندک شعارهایی ساختارشکنانه سر می‌دادند که با ورود نیروی انتظامی متفرق شدند و ناجا کنترل منطقه را در دست گرفت.
(20:00) در دوشب گذشته برخی تحرکات در برخی نقاط تهران از جمله چهارراه ولیعصر موجب تخریب اموال عمومی شده بود با این وجود از شروع این اغتشاشات هرشب از دامنه آن کاسته شده است.
(20:10) نیروی انتظامی با حضور در تقاطع اسکندری_آزادی شرایط روان شدن ترافیک را ایجاد کرد.
(21:50) حدفاصل میدان‌های انقلاب تا فردوسی تهران عبور و مرور خودروها و عابران پیاده به صورت عادی انجام می‌شود.


*ناآرامی‌ها در برخی مناطق به زودی پایان می‌یابد/ نیروهای انتظامی و امنیتی بیشترین مدارا را به خرج دادند
معاون امنیتی انتظامى وزیر کشور گفت: در بیشتر مناطق کشور شرایط عادی است و با همکاری مردم و با تلاش نیروهای تأمین کننده نظم و امنیت ناآرامی‌های اخیر در برخی مناطق به زودی پایان می‌یابد.

حسین ذوالفقاری معاون امنیتی انتظامى وزیر کشور درباره اتفاقات اخیر اظهار کرد: در پی برخی تجمعات اخیر سیاست شورای امنیت کشور کنترل اوضاع بوده است و پلیس و دیگر نیروهای امنیتی بیشترین مدارا را در کنترل شرایط و برخورد با معترضان از خود نشان داده‌اند.

وی افزود:‌ با همه این موارد، تا جایی که تعرض به بیت‌المال و اموال مردم و برخی از مراکز نظامی صورت نگرفته بود، مشی پلیس و نیروهای امنیتی مدیریت صحنه با کمترین هزینه بود اما در مواردی توسط برخی از عناصر متعرض این تجمعات به خشونت کشیده شد که نیروهای انتظامی و امنیتی با افراد تخریب گر با اقتدار و قاطع مقابله کردند.

معاون امنیتی انتظامى وزیر کشور تأکید کرد: علی‌رغم گلایه‌هایی که مردم از برخی مشکلات دارند، به دلیل درک درست از شرایط و ضرورت حفظ امنیت و آرامش در کشور با تخریب کنندگان و برهم زنندگان نظم عمومی همراهی نکردند بلکه با نیروهای مسئول تامین نظم و امنیت همکاری داشته‌اند.

*دستگیری عوامل نقش‌آفرین در اغتشاشات ‌قم
دادستان قم از دستگیری عوامل نقش‌آفرین در اغتشاشات چند روز قبل قم خبر داد.
مهدی کاهه با اشاره به ناآرامی‌های چند شب قبل اظهار کرد: اغتشاشات از قبل طراحی‌شده معاندین نظام با دستورات مستقیم دادستانی و اقدامات به هنگام و مناسب نیروهای انتظامی، امنیتی، اطلاعاتی در قم خنثی شد.
وی تصریح کرد: عوامل اصلی و کسانی که با ساماندهی عوامل بیگانه به‌منظور هنجارشکنی در شهر مقدس قم اقدام به فراخوان مردم کرده بودند، شناسایی و دستگیر شدند.
دادستان قم گفت: دستگاه قضایی با افرادی که هنجارشکنی و ساختارشکنی کنند قاطعانه برخورد خواهد کرد.
کاهه با بیان اینکه اجازه برپایی تجمعات غیرقانونی را نخواهیم داد، افزود: در اغتشاشات چند روز قبل استان هیچ‌گونه صدمه جسمی، جانی و تخریب اموال عمومی و شخصی رخ نداده است.

*قاتل شهروندان دورودی دستگیر شد 
فرماندار دورود گفت: قاتل شهروندان دورودی توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) دستگیر شد.
ماشاالله نعمتی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در دورود، از دستگیری قاتل شهروندان دورودی در اغتشاشات اخیر این شهرستان خبر داد و اظهار داشت: قاتل شهروندان دورودی توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) در این شهرستان دستگیر شد.
وی افزود: قاتل پدر و پسر دورودی که در اثر  رها کردن ماشین آتش‌نشانی توسط اغتشاشگران کشته شدند دستگیر شده است.
گفتنی است، شامگاه دهم دی‌ماه بود که  عده‌ای از اغتشاشگران خودروآتش‌نشانی را با فشار و تهدید از نیروهای آتش‌نشانی گرفته و خودرو را خلاص کرده  که در اثر برخورد با یک دستگاه سواری پراید پدر و پسر دورودی کشته شدند.

*به بهانه حمایت از اعتراضات در ایران/ کاخ سفید: گزینه وضع تحریمهای جدید علیه ایران روی میز است!
سخنگوی کاخ سفید ضمن حمایت از اغتشاشات در ایران، گفت که تحریم و یا تصمیم گیری درباره [تمدید] تعلیق تحریمها یکی از گزینه های موردنظر آمریکا در واکنش به اعتراضات است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نشنال پست، «سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید روز سه شنبه بار دیگر اغتشاشات روزهای اخیر در ایران را «جنبشی مردمی و سازمان یافته به رهبری شهروندان شجاع ایرانی!» خواند و از آن حمایت کرد.

وی در ادامه مدعی شد: «در حالیکه تظاهرات کنندگان در ایران با خشونت روبرو شده اند، جامعه بین المللی نمی تواند سکوت اختیار کند».

سندرز همچنین گفت: «آمریکا از مردم ایران حمایت می کند و ما از دولت ایران می خواهیم که حقوق اساسی شهروندانش برای بیان مسالمت آمیز خواسته هایشان برای تغییر را محترم شمارد».

سخنگوی کاخ سفید در ادامه اظهارات خود افزود: «گزینه‌های متعددی برای واکنش به اعتراضات در ایران در دست داریم، تحریم و تصمیم‌گیری درباره [تمدید] تعلیق تحریم‌ها یکی از آنها است. اما رئیس‌جمهور هنوز در این رابطه تصمیم نگرفته است».

وی در پاسخ به این پرسش که آیا هدف نهایی آمریکا تغییر حکومت اسلامی در ایران است، بدون اشاره به سیاست مزورانه و همیشگی واشنگتن علیه ایران موسوم به «تغییر رژیم»، ادعا کرد که «آمریکا امیدوار است ایران به حقوق اساسی شهروندان خود احترام بگذارد و به حمایت خود از گروههای تروریستی پایان دهد!»

 
*نماینده مسیحیان در مجلس: آتش زدن پرچم ایران آرزوی داعش بود 
نماینده مسیحیان در مجلس با بیان اینکه آتش زدن پرچم ایران کار داعشی است، گفت: کسی پرچم ایران را آتش می زند به همه ایران توهین می‌کند و کسی که ساختارشکنی و اغتشاش را جایگزین اعتراض و مطالبه می‌کند، فرهنگ غنی ایرانیان را زیر سؤال می‌برد.

وی با اشاره به آتش زدن پرچم ایران توسط آشوب گران در چند نقطه کشور، تصریح کرد: آخرین گروهی که پرچم ایران را به آتش کشیده بودند، تروریست‌های داعشی بودند و امروز این آمریکا و سعودی‌ها هستند از وضعیت داخلی ایران و برخی ناآرامی ها خوشحال شده‌اند؛ کسی پرچم ایران را آتش می زند به همه ایران توهین می‌کند و کسی که ساختارشکنی و اغتشاش را جایگزین اعتراض و مطالبه می‌کند، فرهنگ غنی ایرانیان را زیر سؤال می‌برد.

عکس/ بی‌حرمتی آشوبگران به نخل تاریخی عزای عاشورا
اولین تصاویر از نخل تاریخی عزای امام حسین(ع) در یزد که توسط آشوبگران به آتش کشیده شد.
 

 

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار