یک کارشناس رسانه گفت: خانواده‌ها باید برای استفاده رسانه در خانه قانون داشته باشند و استفاده صحیح از رسانه‌ها را مدیریت کنند

 مصطفی ضابط در دوره تربیت مربی فضای مجازی کهبه همت دفتر استان قزوین سازمان فضای مجازی سراج و  همکاری قرارگاه فضای مجازی سپاه قزوین در دانشگاه علوم پزشکی قزوین، برگزار شد با اشاره به راهکارهای مدیریت رسانه در خانواده تصریح کرد: راهکارهای مدیریت رسانه در خانواده اهمیت زیادی دارد چراکه رسانه‌ها فرصت‌های زیادی برای اما ایجاد کرده‌اند که باید به‌صورت هوشمندانه از آن‌ها استفاده کرد.

وی افزود: استفاده هوشمندانه از این فرصت‌ها مستلزم داشتن سواد رسانه‌ای است، عده‌ای مدیریت رسانه را در حذف رسانه می‌دانند درحالی‌که استفاده از رسانه را باید در خانواده مدیریت کرد و از آن به نحو احسن استفاده کرد، امروزه فرزندان نسبت ظ خانواده‌ها درزمینهٔ فضای مجازی و رسانه‌ها اطلاعات بیشتری دارند.

این کارشناس رسانه اظهار کرد: ناآگاهی خانواده‌ها از نحوه استفاده فرزندان در فضای مجازی که دنیای حقیقی بدون مرز است باعث آسیب‌های فراوانی می‌شود، فضای مجازی دنیای واقعی نیست و ممکن است اتفاق‌های زیادی در آن رخ دهد، اما در شبکه‌های اجتماعی هر حرکتی به‌صورت جدی بر جامعه مخاطب تأثیرگذار است.

وی تأکید کرد: اغلب جرائم در فضای مجازی ناشی از ناآگاهی استفاده‌کنندگان نسبت به فضای سایبری است، مردم نسبت به این رسانه قدرتمند ناآگاه هستند و از سواد رسانه‌ای کافی برخوردار نیستند، این در حالی است که همان‌طور که رانندگی نیاز به گواهینامه دارد استفاده از فضای مجازی نیاز به سواد رسانه‌ای دارد، در این میان 10 اصل درهم‌تنیده در حوزه مدیریت رسانه در خانواده بیان می‌شود که همه این‌ها ریشه در مسائل دینی دارد.

ضابط خاطرنشان کرد: اولین اصل در مدیریت رسانه در خانواده مسئولیت‌پذیری والدین و فرزندان است؛ امروزه در کشور ما بچه‌ها در هر سنی وارد این فضا شدند، درحالی‌که در بسیاری از کشورها کودکان زیر 14 سال اجازه عضویت در این شبکه‌ها را ندارند و مدیریت صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: در رژیم صهیونیستی اجازه نمی‌دهند فرزندانشان به شبکه‌های مجازی و فضای سایبری دسترسی پیدا کنند درحالی‌که خودشان سازنده این شبکه‌ها هستند، بااین‌حال اگر مدیریت رسانه در کشور ضعیف است خانواده‌ها باید به‌صورت جدی مدیریت رسانه را بر عهده بگیرند که این امر درزمینهٔ مسئولیت‌پذیری است.

ضابط یادآور شد: امروز در کارتون‌ها صحنه‌های جنسی سانسور می‌شود اما مباحث اعتقادی کمرنگ است این کارتون‌ها به‌کرات در رسانه‌های داخلی پخش می‌شوند، برای مثال در یک کارتون که در شبکه پویا پخش می‌شود نشان داده می‌شود که ابرها کودکان را خلق می‌کنند و لک‌لک‌ها کودکان را به خانه‌ها می‌رسانند که این امر وجود خدا را انکار می‌کند، درواقع بسیاری از کارتون‌ها که ساخته غرب است و اعتقادهای ما در آن جایی ندارد توسط خانواده‌های ایرانی استفاده می‌شود.

وی با اشاره به تأثیر بالای قدرت رسانه‌ها خاطرنشان کرد: کودکان با دیدن این انیمیشن‌ها با اعتقادات ما دیگر قرابت ندارند و شاهد شکاف رسانه‌ای جدی در کشور هستیم، این امر نیاز به مدیریت دارد که ممکن است مدیریت به حذف محصول برسد یا در مواقعی محدودیت باید صورت بگیرد.

این کارشناس رسانه تصریح کرد: اصل مسئولیت‌پذیری درواقع نوعی پیشگیری است، در تربیت اسلامی باید بچه‌ها را مسئولیت‌پذیر کنیم به‌طوری‌که در 7 سال اول به کودک بها دهیم و از سن 7 تا 14 سالگی باید شخصیت بچه را فرم دهیم و نظام آموزشی را شکل دهیم، در این دوره باید مسئولیت‌پذیری را به کودکان آموزش داد.

وی افزود: فرزند تا 7 سال حاکم است یعنی آزاد است و در 7 سال دوم به‌عنوان بنده است باید کاملاً تحت تربیت والدین قرار بگیرد و هفت سال سوم وزیر است باید مورد مشورت قرار بگیرد و تفویض اختیار دهیم و اجازه دهیم که تجربه کند تا بتواند مسئولیت‌پذیر شود.

ضابط یادآور شد: اصل دوم در مدیریت رسانه در خانواده حاکمیت قانون است که به دو بخش قانون خدا و قانون رسانه تقسیم می‌شود، در قانون خدا، بخش رسانه نیز موردتوجه قرارگرفته است، برای مثال کپی کردن فیلم‌های ایرانی ازلحاظ مراجع حرام است درحالی‌که این امر در بین خانواده‌های ایرانی رایج شده است.

وی بیان کرد: مدیریت نیاز، زمان، مکان، محتوا، ابزار دارای اهمیت است، در بخش نیازها باید نیاز را مدیریت کرد دفع نیاز کار مناسبی نیست ابتدا باید نیاز را گوش کنید بعد مدیریت کنید یا نیاز را رفع یا نیاز با دفع کنید، درواقع مدیریت نیاز به کسب آگاهی دارد باید یک چارچوب مشخص شود.

این کارشناس رسانه تصریح کرد: مدیریت زمان یعنی باید برای استفاده از رسانه محدودیت زمانی بگذارید، برای مثال می‌توان از نرم‌افزار ACSSES BUSS استفاده کرد و نحوه استفاده کردن کودک از کامپیوتر را مدیریت می‌کند، همچنین برای گوشی‌های اندروید نیز برنامه‌هایی موجود است که می‌توان برای ایجاد محدودیت‌های زمانی استفاده کرده است.

وی بیان کرد: مدیریت مکان نیز یکی دیگر از مدیریت‌ها است که می‌توان در مهمانی و مراسم‌های خانوادگی مکان‌های استفاده از گوشی‌های همراه را مشخص کرد، مدیریت استفاده در اماکن عمومی نیز دارای اهمیت است در مکان‌های عمومی نباید به حریم خصوصی دیگران وارد شویم برای مثال در تاکسی اگر با تلفن صحبت کنید حریم اجتماعی دیگران را نقض کردید.

ضابط تصریح کرد: مدیریت محتوا هم باید موردتوجه قرار بگیرد،70 درصد بازی‌های دنیا مفید است ولی بازار ما و بازار جهانی را 30 درصد آسیب‌زا اشباع کرده است.

ارسال نظرات

آخرین اخبار