استاد دانشگاه آزاد اسلامی گفت: باید مدیران در امور شهری فوق تخصص داشته و هم عالم و جهادگر باشند زیرا شایسته قزوین نیست که مدیران شهری‌اش تخصص کافی نداشته باشند و خدای ناکرده با روش آزمون و خطا و روش‌های سنتی و سیاست زده شهر را اداره کنند.

علیرضا مؤذن، استاد دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قزوین خبر؛ به اجرای زیرساخت‌های استان اشاره و اظهار کرد: برای پیشرفت قزوین به جای اینکه به ساخت پل‌های متعدد و بی‌هدف بپردازیم و برج‌های خالی از سکنه بسازیم باید روی زیرساخت‌های مهجور و متعددی که به آن نیاز داریم بپردازیم و تمرکز داشته باشیم زیرا  ۱۶برابر سرانه شهری فضای تجاری داریم ولی متأسفانه در زمینه حمل‌ونقل شهری و هم چنین ساخت هتل‌های با قیمت مناسب و باکیفیت برای جذب توریست‌های داخلی و خارجی  و هم چنین ساخت اماکن تفریحی خانواده محور و از این قبیل موارد نقص‌های بی‌شماری در شهر وجود دارد.

وی افزود: شهروندان باید به حقوق و وظایف خود آشنا باشند و صرفاً شهرنشین نباشند. برای خارج کردن شهر از بحران‌های سیاسی بسیاری از مدیران درحالی‌که مشغول به خدمت‌رسانی مناسبی هستند نگران جا به شدن خود هستند که این کار مانع بالا رفتن راندمان کار آن‌ها خواهد شد و این زمینه را برای روی کار آمدن افرادی مهیا می‌کند که بدون صلاحیت لازم و صرفاً با واسطه سیاسی روی کار بیایند.

این کارشناس خاطرنشان کرد: باید بیشتر به قزوین رسیدگی شود چون پتانسیل بسیار بالایی از نظر اماکن تاریخی دارد ولی متأسفانه حتی در شناساندن این پتانسیل برای خود شهرنشینان قزوین ضعیف عمل شده است و شهرداری نباید در این زمینه فقط به برگزاری کنسرت در اماکن تاریخی بپردازد و اقدامات لازم و موثری در این زمینه انجام دهد.

وی تصریح کرد: نباید فقط به فکر سود بردن از شهر باشیم بلکه باید با توزیع عادلانه بودجه و خدمات در شهر فقط به فکر خدمت باشیم. وقتی هدف سود بردن از شهر باشد دیگر نمی‌توان اسم آن را خدمت‌رسانی گذاشت. مثلاً ما نباید فقط در فکر اتصال متروی هشتگرد به قزوین یا خارج کردن پادگان از شهر باشیم باید به فکر خدمت و توزیع عادلانه بودجه در شهر باشیم.

مؤذن تشریح کرد: تغییر فرآیند مدیریت شهری نیاز به تغییر در اولویت‌های خدمت رسانی است. به طور مثال شهر قزوین نیازمند توجه جدی به بخش باغات سنتی است. در این زمینه ما شاهد از دست دادن ارث نیاکانمان هستیم. هم چنین باغداران هم از آنجایی که حفظ باغ از لحاظ اقتصادی موجه و به صرفه نمی‌بینند متأسفانه در نگهداری از باغ کوتاهی و سهل‌انگاری می‌کنند چه بسا دست به خشکاندن باغ می‌کنند تا بعد از مدتی بتوانند فعالیت دیگری در آن انجام دهند. درحالی‌که می‌توانیم با نگاهی ویژه به این مسئله این معضل را تا حدود زیادی جبران کنیم. آن‌ها می‌توانند با در نظر گرفتن درصد تراکم ساخت برای باغات به حفظ و بهبود شرایط فعلی کمک زیادی کنند البته به شرطی که بعد از این تراکمی که تعلق گرفت قاطعیت را در برخورد داشته باشند تا از تخلفات به وجود آمده جلوگیری کنند.

وی تأکید کرد: حفظ منابع طبیعی شهر هم از جمله مواردی است که با آن رو به رو هستیم به طور مثال کارخانه‌ای که بزرگ‌ترین ضربه را به آلودگی شهر وارد می‌کند خود مدعی حفظ محیط‌زیست است که این امری غیرقابل باور و دردناک است  و یا هم چنین برای تهیه شن و ماسه به جان طبیعت می‌افتند که کاری پسندیده نیست.

این استاد دانشگاه آزاد اسلامی توضیح داد: هم چنین ما نباید تنها به نمایش‌های ظاهری بسنده کنیم و به جای کلنگ‌زنی و افتتاح برج‌ها و پل‌ها، تنها به فکر ارتقای شهر و خدمت به شهر باشیم؛ و نباید خدمت به شهر را فقط در آسفالت کردن و رنگ‌آمیزی دیوارهای شهر و این قبیل موارد دانست و هیچ مسئولیتی نسبت به وظایف اصلی نداشت.

وی اضافه کرد: آن‌هایی که به شهر هیچ تعلقی ندارند و قزوین را شهر خود نمی‌دانند طبیعی است که کوتاهی کنند و قزوین را تنها برای ارتقا موقعیت خود بدانند، چون نیاکان آن‌ها در این مکان نبودند نمی‌توانند نسبت به این شهر احساس مسئولیت و وظیفه داشته باشند. آن هم برای شهری مانند قزوین که از تأثیرگذارترین و قدیمی‌ترین شهرهای ایران بوده است.

مؤذن یادآور شد: باید مدیران در امور شهری فوق تخصص داشته و هم عالم و جهادگر باشند زیرا شایسته قزوین نیست که مدیران شهری‌اش تخصص کافی نداشته باشند و خدای ناکرده با روش آزمون و خطا و روش‌های سنتی و سیاست زده شهر را اداره کنند.

وی اذعان کرد: امیدوارم بعضی از خط مشی‌های دوره قبل اصلاح شود مثلاً نوع مواجهه ذوق‌زده برخی از مدیران با موضوع توسعه پایدار شهری جای تعجب دارد.

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار