استادیار دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره):

کدخبر: 2477

استادیار دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) با تأکید بر اینکه شورای شهر از ایفای نقش اجرایی بپرهیزد، گفت: هرگاه سخن از زیرساخت به میان می‌آید به گونه‌ای امور زیربنایی عمران شهری همچون حمل‌ونقل و تأسیسات شهری مورد توجه قرار می‌گیرند به همین جهت در بحث زیرساخت‌های شهری بایستی به محیط‌زیست، جامعه، فرهنگ‌، تاریخ‌ و اقتصاد‌ توجه ویژه شود.

رضا سامه در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قزوین خبر؛ اظهار کرد: شهر خوب زمانی قابل وصف است که ابتدا توافقی بر مفهوم «خوب» در باور همگان وجود داشته باشد. تحمیل برخی استنباط‌های فردی از سوی مسئولین و مطالبه صرف از سوی مردم کار را کمی دشوار می‌سازد. اینجاست که حقیقتاً می‌بایست نهادهای علمی و ایمانی وارد شوند و در تعریف خوب و نهادینه کردن عوامل تحقق آن ایفای نقش کنند.

وی در اشاره به اجرایی کردن زیرساخت‌های شهری قزوین توسط شورای شهر تصریح کرد: متأسفانه هرگاه سخن از زیرساخت به میان می‌آید به گونه‌ای امور زیربنایی عمران شهری همچون حمل‌ونقل و تأسیسات شهری مورد توجه قرار می‌گیرند. از قضا این‌ها تماماً برساخت‌های به منصه ظهور رسیده در کالبد یک شهر هستند که زیرساخت‌هایی نظیر محیط‌زیست، جامعه، فرهنگ‌، تاریخ‌ و اقتصاد‌ آن‌ها را سبب گردیده‌اند.

این استادیار دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) اضافه کرد: لازم است در توجه به زیرساخت‌ها به این‌گونه مسائل پرداخت که البته این‌ها در اجتهاد متخصصین امر قرار دارد. به همین جهت شورای شهر بهتر است صرفاً زمینه‌سازی تحقق این امور را در دستور کار خود قرار دهد و از طریق مشورت با صاحب‌نظران مربوطه، خود از ایفای نقش اجرایی بپرهیزد.

وی در خصوص روش‌های راهبردی شورای شهر قزوین در مدیریت نظام شهری قزوین برای پیشرفت و توسعه در دهه‌ی عدالت خاطرنشان کرد: انتخاب راهبرد نسبت به هر موضوعی نظیر عدالت و توسعه یکی از چهار گزینه راهبرد تدافعی، راهبرد تعاملی، راهبرد انفعالی و راهبرد تهاجمی خواهد بود.

سامه تشریح کرد: با توجه به اجتناب‌ناپذیر بودن توسعه شهری، قرارگیری در موضع انفعال مناسب مدیریت شهر نخواهد بود. همچنین دفاع صرف در برابر هجوم مسائل مختلف از نیرو و توان و نیز انگیزه‌های رشد و ترقی در عوامل اجرایی مدیریت شهری خواهد کاست، به همین جهت تعامل با دشواری‌ها و گاه پیش‌دستی در مواجهه شدن با مشکلات می‌تواند راهبرد مناسبی برای تحقق پیشرفت همراه با عدالت به شمار آید.

وی در پاسخ به این پرسش که شورای شهر جدید قزوین برای تغییر در فرآیند‌های مدیریت شهری چه روندی را باید در پیش بگیرد، توضیح داد: همین که افراد و ترکیب تخصص اعضای شورای شهر تغییر کرده است طبیعتاً شاهد تغییراتی بر پایه گوناگونی باورها خواهیم بود. این تغییرات ممکن است در سطح دیدگاه جریان‌های مختلف فکری و اعتقادی گریزناپذیر باشد اما توصیه می‌شود در اصل موضوع که مربوط به رویه‌های تخصصی امور شهری است تغییر رویه‌ها مطابق با تغییرات دانشی موضوع همراه با منطق جایگزین در یک برنامه کارآمد رخ دهد.

این استاد دانشگاه در خصوص ترسیم چشم‌انداز منطقه‌ای توسط شورای شهر قزوین مطرح کرد: در ترسیم چشم‌انداز دو نکته اهمیت دارد. یکی موضعی که موقعیت ناظر را تثبیت می‌کند و دیگر رویکردی که محدوده‌ی نظر را مشخص می‌سازد. موضع شهری چون قزوین از نظر جغرافیایی و سیاسی موضع حساس و خطیری است.

وی افزود: من جایگاه شهر قزوین را در ایران که البته نزدیک پایتخت نیز هست همچون جایگاه ایران در جهان می‌دانم. اما رویکردها نیز تأثیرگذار هستند. برای مثال می‌توان این شهر با این موقعیت را در پهنه با تأکید بر جنبه‌های فرهنگی، تاریخی و گردشگری دید و نیز ممکن است به آن رویکردی اقتصادی در عرصه‌های صنعت و کشاورزی و یا نگاهی آموزشی و پژوهشی داشت.

سامه یادآور شد: خوشبختانه به دلیل موضع مناسب شهر قزوین در هماهنگی این رویکردها با یکدیگر تناقضی نمی‌بینم اما تعیین اولویت و پرهیز از فرآیندهای تقلیدی بسیار اهمیت دارد.

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار