با توجه به انتشار شایعاتی مبنی بر انتقال بیماری‌های انگلی، باکتریایی و ویروسی از ماهی قرمز به انسان در شبکه‌های مجازی به گفت‌وگو با کارشناس ارشد دامپزشکی استان پرداختیم.

به گزارش سرویس‌اجتماعی قزوین‌خبر؛ حضور ماهی قرمز بر سر سفره‌های هفت سین خانواده‌های ایرانی ریشه فرهنگی دارد و تاریخی چند هزارساله را پشت سر نهاده تا به عنوان قدیمی‌ترین ماهی خانگی یا زینتی به حوض خانه‌های مردم، آب نماهای عمومی و مهمان کوچک نوروزی سفره‌های هفت‌سین ایرانیان تبدیل شده است.

با توجه به انتشار شایعاتی مبنی بر انتقال بیماری‌های انگلی، باکتریایی و ویروسی از ماهی قرمز به انسان در شبکه‌های مجازی به گفت‌وگو با کارشناس ارشد دامپزشکی استان پرداختیم.

محمد فرحی کارشناس ارشد و مدیر روابط عمومی دامپزشکی قزوین در گفت ‌و گو با خبرنگار اجتماعی شاخص، در این خصوص اظهار کرد: سازمان دامپزشکی استان نگهداری هیچگونه موجود زنده از جمله ماهی قرمز، پرندگان محلی، لاک پشت و بسیاری از موجودات دیگر را به دلیل احتمال ابتلا به بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام توصیه نمی‌کند.

وی افزود: ماهی قرمز شرایط خاص خود را دارد و یکی از شرایطی که می‌تواند احتمال انتقال سل پوستی را فراهم کند، تماس مستقیم دست با این نوع ماهی است.

فرحی تصریح کرد: منکر انتقال بیماری سل پوستی از ماهی قرمز به انسان نیستیم اما این بدین معنی نیست که همه ماهی‌ها آلوده هستند.

مدیر روابط عمومی دامپزشکی استان قزوین بیان کرد: سازمان دامپزشکی هرساله مواد ضدعفونی کننده‌ای به مراکز عرضه ماهی قرمز توزیع می‌کند و همچنین بروشورهایی جهت آشنایی مردم برای نگهداری آبزیان به آنان داده می‌شود که در اختیار خریداران قرار دهند.

وی در ادامه گفت: انتظار داریم مردم نکات و توصیه‌های لازم را رعایت و ماهی قرمز را از مراکز مورد تایید دامپزشکی تهیه کنند.

فرحی ابراز کرد: توزیع ماده‌های ضدعفونی توسط سازمان دامپزشکی و تمیز کردن آکواریوم ها، بیماری قارچی را کاهش می‌دهد اگرچه این موارد جز بیماری‌های قابل انتقال نیست اما به لحاظ سلامت و احتیاط بهتر است رعایت شود.

مدیر روابط عمومی دامپزشکی استان در خصوص شرایط نگهدای ماهی قرمز بیان کرد: دمای مناسب جهت نگهداری این ماهی بین ۲۲ تا ۲۶ درجه سانتی گراد و همان دمای محیط است و شهروندان باید در صورت استفاده از آب شهری اجازه دهند چند ساعتی بماند تا کلر موجود در آن از بین برود.

وی توصیه کرد: بهتر است برای نگهداری ماهی از ظرفی با دهانه گشاد استفاده کنند تا ماهی بتواند به راحتی تبادل اکسیژن با محیط انجام دهد و همچنین با مشاهده بی حالی و مریض شدن آن را از ظرف جدا کنند تا ماهی‌های دیگر بیمار نشوند.

مدیر روابط عمومی دامپزشکی استان قزوین اظهار کرد: برای تعویض آب ماهی بهتر است نیمی از آن را خالی کرده و مجدد آب تازه به آن اضافه کنیم تا از نظر حرارتی و تغییر آب؛ به ماهی شک وارد نشود.

فرحی در انتها اضافه کرد: در هنگام تعویض آب ماهی آن‌ها را دستکاری نکنید و بهتر است برای ضدعفونی کردن ظرف ماهی از آب نمک ۳ درصد استفاده شود.

انتهای پیام/ شاخص‌نیوز

ارسال نظرات

آخرین اخبار