جای تشکل‌های صنفی حرفه‌ای در استان خالی است، عمدتاً مجموعه تشکل‌ها را در جایگاه معبود می‌بینم درحالی‌که به گفته شهید مطهری تشکیلات معبد است.

به گزارش سرویس اجتماعی قزوین خبر؛ حامد کبودوند تصریح کرد: قبل از این‌که بخواهیم معنای عدالت رسانه‌ای را در جامعه بررسی کنیم ابتدا باید رسانه و انواع آن موردبررسی قرار گیرد، علی‌رغم این‌که قزوین از تعداد بالای فعالان رسانه برخوردار است اما تعریف مشترک و جامعی از رسانه در قزوین وجود ندارد.

وی افزود: منظور از رسانه؛ 5 رکن بستر، فرهنگ، پیام، گیرنده یا فرستنده پیام است، در تعریف عدالت رسانه‌ای باید توجه داشت که چون در زمینه رسانه تنوع ابزار وجود دارد، باید نوع ابزار را احصا کنیم، وقتی ابزار کمیت پیدا کرد می‌توانیم عدالت را معنی کنیم.

این فعال رسانه‌ای استان قزوین اظهار کرد: اگر ما به هر ابزاری که انتقال پیام را انجام دهد بگوییم رسانه، آن‌وقت باید توجه کنیم که چون ابزارهای متفاوت هستند عدالت نیز متفاوت است، وقتی می‌گوییم ابزار و تنوع ابزار داریم پس عدالت را نمی‌توان یک شاخه برای ابزار در نظر بگیریم.

وی یادآور شد: اگر بگوییم عدالت رسانه‌ای در خبرگزاری در مقایسه با یک نشریه محلی باسابقه رعایت شده است محل اعرابی ندارد، در مقایسه عدالت رسانه‌ای ابزارها باید تنوعش مشابه باشد تا مقایسه شود.

کبودوند تأکید کرد: در بسیاری از موارد به‌جای عدالت موضوع صراحت و صداقت رسانه‌ای مطرح می‌شود، ممکن است رسانه‌ها در انتشار اخبار و محتوا از تکنیک‌های بازنمایی و انگار‌ه‌سازی استفاده کنند، به‌طوری‌که هیچ رسانه‌ای دروغ نگوید ولی از زاویه دید خود اخبار را پوشش دهد که نمی‌توان گفت بیان زاویه دیدهای مختلف، عدالت نیست.

این فعال رسانه‌ای تصریح کرد: هرکدام ما از یک منظر به رسانه نگاه می‌کنیم، بنابراین برداشت‌ها از اخبار متفاوت است، ما از منظر تولیدکنندگان پیام تنها رکن عدالت رسانه‌ای نیستیم بلکه یک‌پنجم رسانه هستیم که باید خواننده و مخاطبین را نیز در بحث عدالت رسانه‌ای در نظر بگیریم.

وی افزود: صراحت و صداقت و عدالت در رسانه متفاوت است ما می‌توانیم موضوعی را صادقانه ولی از دیدگاه‌ها مختلف و با تکنیک‌های مختلفی استفاده کنیم که غیرعادلانه نیست.

کبودوند در ادامه با اشاره به‌جای خالی صنفی برای اصحاب رسانه، اضافه کرد: جای تشکل‌های صنفی حرفه‌ای در استان خالی است، عمدتاً مجموعه تشکل‌ها را در جایگاه معبود می‌بینم درحالی‌که به گفته شهید بهشتی تشکیلات معبد است.

وی خاطرنشان کرد: اصحاب رسانه برای رسیدن به یک مفهوم خاص از رسانه و عدالت رسانه‌ای باید گرد هم بیایند که در این میان خانه مطبوعات می‌تواند نقش تسهیل‌گری در دور همی‌ها داشته باشد، چراکه ایجاد تشکل می‌تواند فهم مشترکی از موضوع ایجاد کند تا عدالت رسانه‌ای محقق شود.

این فعال رسانه تأکید کرد: مشکل ما در بخش‌های مختلف سیاست، اقتصاد و رسانه قزوین این است که به‌جای نگاه صنفی و حرفه‌ای به موضوعات به‌صورت کلی نگاه می‌کنیم و اگر کسی در جناح مخالف سیاسی ما باشد حرفش را نمی پذیریم.

کبودوند تشریح کرد: اگر ما فردی را در سیاست قبول نداشته باشم اما با توجه به تحصیلات و تجربه کاری فرد در رسانه می‌توانیم سخنان او را بشنویم و قبول کنیم، گفت‌وگو بین اصحاب رسانه همواره تحت تأثیر موضوعات دیگر قرارگرفته است که اگر مطالعات درون صنفی اتفاق بیافتد در این حوزه به نتیجه مثبتی دست می‌یابیم.
 

انتهای پیام/ ایسنا قزوین

ارسال نظرات

آخرین اخبار