مجتمع فرهنگی و هنری مهر برگزار کرد:

کدخبر: 922

کارگاه "تاریخ شفاهی فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی" از صبح روز اول هفته تا حوالی عصر در طبقه فوقانی "مجتمع فرهنگی و هنری مهر" با حضور جمعی از فعالان فرهنگی و دغدغه مندان این شهر برگزار شد.

سرویس فرهنگی قزوین خبر گزارش می دهد:

 

عکس های مربع شکل از شخصیت های هنری انقلاب اسلامی نیمی ا ز دیوار روبرو را پر کرده است.

کنارش در سفید رنگ اتاق، ما را به محل برگزاری کارگاه "تاریخ شفاهی فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی" می رساند.

کارگاهی که از صبح روز اول هفته تا حوالی عصر در طبقه فوقانی "مجتمع فرهنگی و هنری  مهر" با حضور جمعی از فعالان فرهنگی و دغدغه مندان این شهر برگزار شد.

محمد مهدی رحیمی و اسماعیل هاشم آبادی اساتیدی هستند که با هدف بازگویی تاریخ شفاهی ارزشمند این کشور، شهر به شهر را برای آموزش و اطلاع رسانی سفر می کنند و این بار قرعه به نام بچه های قزوین افتاده است.

_MG_9815

........

تاریخ شفاهی بیان مستندات تاریخی مردمان یک شهر و کشور است که سینه به سینه نقل شده و امروز بصورت اورژانسی و با فوریت می بایست مورد بررسی و نشر قرار گیرد چرا که بازماندگان رویدادهای گذشته هم چون صفحاتی از یک کتاب در حال پر زدن و رها شدن هستند بنابراین پیش از دیر شدن باید از این منابع اطلاعاتی نهایت استفاده را کرد؛ مادران و پدران شهید مصداق بارزی از این صفحات ارزشمند هستند که دنیا خاطره و تجربه در دل دارند.

تاریخ انقلاب اسلامی را به عنوان یکی از مهم ترین دوره های این کشور همواره با مفاهیمش برای ما روایت کرده اند نه تاریخ، در حالیکه تاریخ شفاهی بیانی مستند و علمی است.

برای روایت این تاریخ نیاز به ایجاد یک جبهه فرهنگی است، جبهه ای متشکل از انسان های دغدغه مند که برای رسیدن به هدفی مشخص و اثربخشی لازم در زمینه فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی فعالیت می کنند.

انقلاب اگرچه مبتنی بر یک منظومه جدی است اما از طرفی یک پدیده تاریخی به شمار می رود و از سویی دیگر نیز تنها پدیدآورندگان آن رجال نبوده اند پس نیاز است که تاریخ و خاطرات توده مردم روایت و ثبت شود.

امام خمینی (ره) در این باره فرموده اند: باید پایه های تاریخ انقلاب اسلامی ما چون خود انقلاب بر دوش پابرهنگان مغضوب قدرت ها و ابر قدرت ها باشد.

طراحان جبهه فرهنگی در وهله نخست می بایست ضرورت های تاریخی و سپس الویت ها را شناسایی و پس از آن سوژه های فوری از میان الویت ها را مشخص کنند؛ تمام ارزش های انسانی که همین امروز نیازمند بررسی و نشر است و فردا هدر خواهد رفت، از جمله فوریت ها محسوب می شوند.

_MG_9803

شاید سوال بوجود بیاید که علت اهمیت بیان تاریخ شفاهی دهه اول انقلاب چیست؟

در جواب می توان به جوشش، زایش و روحیه جهادی موجود در آن دوران اشاره کرد که هرچه از آن سال ها دور می شویم، جوهره این عناصر در بطن جامعه کم رنگ تر می شود؛ بنابرای اگر تاریخ شفاهی فرهنگی و هنری انقلاب اسلامی را روایت نکنیم، برایمان روایت می کنند همانگونه که تا امروز شاهد ساخت مستندهای مختلف و غرض ورز از سوی شبکه های معاند چون BBC، VOA، manoto و... بوده ایم، البته سیاه نمایی های برخی از افراد داخل نیز غیر قابل کتمان است.

_MG_9704

در مسیر روایت تاریخ شفاهی، علاوه برآنکه شکل گیری اسناد تاریخی و هویت سازی انجام می شود

فرصت هایی چون بازسازی مجدد حرکت های مثبت، تولید ایده های جدید، سوژه یابی برای تولید محصولات فرهنگی و...بوجود می آید.

........

مهم ترین مرحله در این کارگاه ها، لیست کردن سوژه های استانی در موضوعات مختلف مرتبط با دوران انقلاب و دفاع مقدس است که از جمله مهم ترین این موضوعات می توان به مواردی چون آوا و نوا، خط و نقش، هنر صحنه، جهاد و پشت جبهه، مدرسه، کانون پرورشی و فکری کودکان و نوجوانان اشاره کرد.

ارزیابی سوژه ها، پیش مصاحبه، مصاحبه و ویراستاری و چاپ نشریه ای با عنوان " تاریخ شفاهی فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی" مربوط به استان، اقدماتی هستند که در مراحل بعد انجام شده که در نهایت، اهالی قلم با مشخص کردن سوژه ای در موضوع مشخص می توانند به تفصیل مطلب و نگارش کتاب بپردازند که به این ترتیب مجموعه ای شایسته از تاریخ شفاهی هنر انقلاب هر استان پدید می آید.

علاقه مندان می توانند جهت شرکت در این کارگاه ها و همکاری با مجموعه به "مجتمع فرهنگی و هنری مهر"، واقع در خیابان طالقانی، جنب سینما مهتاب  و هم چنین به آدرس اینترنتی  accmehr.blog.ir مراجعه کنند.

 

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار