محمد قاسمی: قرآن باید مردمی و خودجوش شود و مسئولین هیئت ها و مساجد باید برنامه منظم قرآن خوانی را جدی بگیرند همانگونه که در تمامی برنامه های مذهبی زمانی برای سخنرانی و مداحی اختصاص داده می شود، باید وقت مشخصی نیز برای قرائت و تفسیر قرآن در نظر گرفته شود.

به گزارش سرویس مذهبی قزوین خبر؛ صدای تلاوت قرآن از ماذنه های مسجد امام خمینی (ره) و به دنبال آن مردمی که چند مدتی ست با شور و شوقی مضاعف وارد مسجد می شوند مرا برآن داشت تا ربع ساعتی قبل از شروع اذان وارد مسجد امام شوم.

جمعیتی که پیش از شروع نماز تجمع کرده اند چشم گیر است؛ چهار صف مملو از آقایانی که با شور، قاری نشسته بر جایگاه را تماشا می کنند و به تلاوت دلنشین قرآن گوش سپرده اند.

پس از چند سوال و جواب کوتاه از نمازگزاران متوجه می شوم مدتی ست که به یمن حضور حجت الاسلام عابدینی، حرکت جالب و پربرکتی در این مسجد آغاز شده است.

قرائت زنده و موضوعی قرآن کریم و به دنبال آن تلاوت اذان، برنامه ی روزهای اخیر مسجد امام خمینی است که طبق گفته ی ایده پرداز این جریان موجب افزایش شنیداری قرآن توسط مردم و انس با مهجور بزرگ این روزها می شود.

محمد قاسمی، از قاریان نمونه و برتر استانی که در پی دغدغه های فرهنگی خود به خصوص در حوزه قرآن و تلاوت آن به ایده ی قرائت زنده و آشنایی نمازگزاران با قاریان رسیده است می گوید: مهم ترین اصل جهت زنده سازی قرآن در زندگی، عملیاتی ساختن ایده های موجود است، متاسفانه دولتی و فرمایشی شدن مباحث قرآنی موجب دوری هرچه بیش تر مردم از مهم ترین برنامه زندگی شان می شود.

وی ادامه می دهد: محدود ساختن فعالیت های قرآنی در سازمان ها و ارگان های خاص و به دنبال آن جریان سازی آماری برای برنامه های قرآنی زمینه های هرچه مهجورتر شدن این کتاب مقدس را ایجاد می کند.

عضو انجمن قرآن و نهج البلاغه استان حضور شاخص و پررنگ سازی قرآن در مساجد و هیئت ها را از مهم ترین عوامل حضور قرآن در جریان زندگی می داند و اظهار می کند: قرآن باید مردمی و خودجوش شود و مسئولین هیئت ها و مساجد باید برنامه منظم قرآن خوانی را جدی بگیرند همانگونه که در تمامی برنامه های مذهبی زمانی برای سخنرانی و مداحی اختصاص داده می شود، باید وقت مشخصی نیز برای قرائت و تفسیر قرآن در نظر گرفته شود.

gari02

این فعال فرهنگی با بیان اینکه امروز مردم به دنبال نوآوری و فعالیت های جدید هستند می گوید: معرفی قاریان قرآن و زمان بندی مشخص برای تلاوت آن در تابلوهای تبلیغاتی مراسمات مذهبی در کنار ذکر نام سخنران و مداح، می تواند در جهت شاخص سازی قرائت قرآن و جایگاه آن نقش مفیدی داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه می بایست به جامعه القا کرد که قرآن تنها برای اموات نیست بیان می کند: اگر زمینه سازی ها و مراسمات  قرآنی به درستی انجام گیرد مردم یقینا پذیرای آن خواهند بود همانگونه که برنامه های مداحی به محبوبیت و مقبولیت خود رسید؛ اما مشکل اینجاست که معرفی قرآن به درستی انجام نگرفته است برای همین دانشگاه ها بوی قرآن نمی دهد.

قاسمی خانوداه را اساسی ترین رکن انس با قرآن می داند و ابراز می کند: دوران کودکی اصلی ترین زمان یادگیری این کتاب الهی و انس با آن است که اگر این فراگیری به درستی صورت گیرد، انتخابات بزرگسالی و دوران دانشجویی به سهولت انجام می پذیرد.

این قاری نمونه استانی ضمن اشاره به تاثیر شنیدن در یادگیری و درگیری ذهن توضیح می دهد: مهم ترین دغدغه برای ما گوش سپاری مردم به قرآن و ایجاد یک فضای مناسب برای این امر است چرا که شنیدن مقدمه ایجاد عطش و دانستن است.

قاسمی آموزش تلاوت قرآن را از برنامه های آتی در مسجد امام معرفی می کند و می گوید: در حال حاضر قرائت یک صفحه از قرآن کریم پس از نماز عشا و سپس تفسیر از سوی حجت الاسلام عابدینی انجام می گیرد که البته این شرح مباحث در کوتاه ترین زمان ممکن در نظر گرفته شده چراکه مردم این روزها به شدت درگیر برنامه های روزانه و دغدغه هایشان هستند، بنابراین سرعت یکی از ملاک های جذب مردم، خصوصا جوانان در این زمینه است.

عضو انجمن قرآن و نهج البلاغه استان با تاکید براینکه برای قرآن وقت نمی گذاریم، تصریح می کند: متاسفانه نمی توان گفت که وقتی برای قرآن خوانی وجود ندارد چراکه درگیری های روزمره زمان را برای تخصیص به قرآن گرفته است.

این فعال فرهنگی با بیان اینکه بزرگان می بایست قاریان را به قرآن خوانی زنده در سایر مساجد تشویق کنند، اظهار می کند: خوشبختانه اجرای این طرح در مسجد امام خمینی انگیزشی را در سایر مساجد برای دعوت از قاریان ایجاد کرده است.

وی در پایان با انتقاد به قرآن خوانی ابتدای مراسمات و برنامه های مختلف بیان می کند: با تصحیح و ایجاد نوآوری در این بخش از مراسمات می توان کددهی صحیح و رغبت در مردم را ایجاد کرد که این مهم می تواند با تلفیق قرائت و تفسیرهای کوتاه از سوی دو قاری و یا به وسیله پخش کلیپ صورت گیرد که البته مجری برنامه نقش مهمی در جلوه گری این بخش از برنامه دارد، چراکه معرفی پرشکوه قاری و اجرای برنامه اش می تواند عاملی برای سکوت جمعیت و اهمیت دادن به مراسم باشد.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار