حجت الاسلام و المسلمین ماندگاری:

کدخبر: 151

حجت الاسلام و المسلمین ماندگاری گفت: بچه های دیروز برای ولایت جان می دادند؛ یکی از شهدا گفته بود مهم نیست که دشمن کجا ما را از پای در می آورد، مهم این است که به امام بگویند بچه ها نگذاشتند حرف امام زمین بماند.

به گزارش سرویس فرهنگی قزوین خبر؛ شب گذشته یادواره غواصان و 120 شهید گردان های محمد رسول الله، امام رضا و حضرت زهرا در عملیات کربلای 4 با سخنرانی حجت الاسلام محمد مهدی ماندگاری و مدیحه سرایی و خاطره گویی رزمندگان این عملیات در مسجد امام خمینی (ره) برگزار شد.

مسجد بزرگ امام خمینی (ره) مملوء از جمعیت زن و مردی بود که بعد از گذشت بیش از 30 سال از حماسه و غرور آفرینی جوانان سرزمینشان، باردیگر برای میثاقی دوباره و اثبات حقانیت شهدا و زنده نگه داری خون آن ها که به گفته مقام معظم رهبری ارزش آن کمتر از شهادت نیست، به میدان آمدند.

پیوند پیر و جوان تداعی کننده پیوند ارزش ها و اعتقاداتی بود که از نسل گذشته به امروز منتقل می شد و اثبات کننده ی این مدعا که خون جهاد و شهادت و روح عاشورایی همواره در رگ های مسلمانان ایرانی جریان دارد.

پس از خاطره گویی رزمندگان عملیات کربلای 4 و مداحی ذاکرین اهل بیت، حجت الاسلام و والمسلمین محمد مهدی ماندگاری با سخنان خود پیرامون مقام شهدا و پیوند اهداف آن بزرگواران با عاشورا و امام، سرمشقی از ولایت پذیری و تبعیت از خاندان رسول الله داد..

متن این سخنرانی را در نوشتار زیر می خوانیم:

مجلس شهدا، مجلس ابی عبدالله است

مجلس شهدا سه پذیرایی ویژه برای مهمانان خود دارد که هر که از آن بهره مند شود باید شکر خدا کند و اگر بهره ای نبرد باید به فکر حال خود باشد چرا که مجلس شهدا مجلس ابی عبدالله است؛ اولین پذیرایی شهدا دریافت حس حسرت است؛ معمولا ما انسان ها زمانی که صاحب ثروت، سیاست، مقام و یا شهرتی را می بینیم آه حسرت می کشیم، درحالیکه تجربه نشان داده است که بعد از مدت زمانی بابت تمام آن حسرت ها پشیمان می شویم چرا که صاحبان آن سرمایه ها روزی داشته مادی شان را از دست داده اند.

برای نمونه زمانی که قارون و تمام ثروتش به زمین فرو رفت عده ای خدا رو شکر کردند که جای وی و صاحب آن همه شوکت نبودند، عده ای هم که در زمان طاغوت به ارتباط با خاندان شاه و سلطنت می نازیدند پس از سقوط و فروپاشی حکومت کفر خود را نسبت به آنان بیگانه خواندند.

و همه این موارد مهر تاییدی بر پایدار نبودن پست های دنیوی است.

تنها حسرتی که ماندگار و همیشگی است حسرت خوردن به جایگاه والای شهدا است؛ ای کاش بازمانده های جنگ و پدر و مادر شهدا می دانستند که دوستان و فرزندانشان در چه مرتبه ای هستند؛ ای کاش می توانستیم معنای " عند ربهم یرزقون" را درک کنیم.

مقام شهادت را علی (ع) می داند وقتی با وجود استحباب خضاب کردن در اسلام، پس از رحلت نبی مکرم، خضاب نکرد و در انتظار به خون کشیده شدن محاسنش ماند؛ جایگاه شهادت را علی (ع) می داند وقتی که بوی شهادت را حس کرد فرمود: به خدای کعبه قسم که رستگار شدم. این یعنی تنها شهادت رستگاری است. و وای بر آنان که در مقام های دنیوی و ثروت به دنبال این سعادت هستند.

عالمان بزرگی چون امام خمینی (ره) که دشمن در برابرش ذلیل بود آرزوی شهادت داشتند تا آنجا که این امام راحل خود را دربرابر بسیجیان کوچک می دانست و از پروردگار، هم نشینی با آنان را طلب می کرد.

یک زمانی رزمنده ها از آیت الله مشکینی حکم نماز خواندن با لباس خونی در جبهه های نبرد را پرسیدند، ایشان فرمودند: من حاضرم پاداش 20 سال عبادتم را با تمام مواردی که رعایت کرده ام بدهم و نماز شب عملیات شما را بخرم.

شهادت؛ آرزوی بچه های دیروز

آمار 36 هزار شهید دانش آموز یعنی حضور رزمنده های 12 تا 17 ساله در میدان های نبرد. شهادت آرزوی بچه های دیروز بود اما آرزوی بچه های نوجوان امرزو چیست؟

بچه های دیروز برای شهادت سبقت می گرفتند و بی تابی هایشان برای تاخیر در این امر بود اما جوان و نوجوان امروز بی تاب چیست؟

و وای بر ما که نتوانستیم ارزش ها را به درستی به نسل امروز منتقل کنیم.

دو تا از بچه های غواص که درکربلای 4 شهید نشده بودند، دو روز قبل از عملیات کربلای 5 در شب چهارشنبه حین دعای توسل مثل مارگزیده ها به خود می پیچیدند، وقتی علت را پرسیدم گفتند: شما دعا کنید که ما شهید شویم.

این دو جوان 17 و 18 ساله آنقدر بی تاب شهادت بودند که نفس در سینه شان تنگی می کرد.

صبح روز عملیات کربلای 5 جنازه یکی از همان جوان ها را درآب پیدا کردم؛ دوستش دست روی سینه اش گذاشت و گفت: قرار نبود تنها بری.

و من چقدر به یاد تنهایی امیرالمومنین افتادم که به بی بی دو عالم می فرمودند: فاطمه جان نرو و یا من هم با خود ببر.

البته سید حسن، یکی از آن دو جوان هم در کربلای 8 رفت و دیگر برنگشت.

جوانان دیروز عمق آرزوهایشان اینگونه بود.

اگر یک گوشه از حقیقت شهادت را ببینیم حاضر نیستیم با هیچ چیز دیگر عوضش کنیم

ابی عبدالله شب عاشورا از میان دستان خود جایگاه هر یک از 72 تن را در بهشت نشان داد اما نمی دانم حضرت روح الله چگونه این منزلت را نشان بسیجیان داد که آنقدر مشتاقانه برای شهادت آغوش گشوده بودند و مصداق آیه " السابقون السابقون اولئک المقربون" شده بودند.

اتمام حجت، دومین پذیرایی شهدا است و شاید گویاترین و رساترین اتمام حجت خداوند در سوره مبارکه " والعصر" باشد.

امام راحل معنای آن را " قسم به عصاره خلقت" می دانند که این تعبیر ارزش قسم را تا حدود زیادی مشخص می کند چرا که عصاره خلقت وجود مبارک خاتم انبیا محمد مصطفی (ص) می باشد؛ سوره والعصر بازگو کننده خسارت انسان هاست که یک عمر را بر باد دادیم.

حکایت انسان ها حکایت یخ فروش است که هرچه می گذرد یخ عمرمان آب می شود بی آنکه حاصلی اندوخته باشیم.

فتنه 88 برای طمع قدرت و سیاست بود

طمع قدرت و سیاست و چهار سال حکومت، ارزش وارد کردن این خسارات را به اسلام و مسلمین داشت؟

خسارت یعنی ضرر کردن، درمعنای دیگر سود نبردن و اما در معنی سوم، کم سود بردن است؛ بازمانده های از شهادت به جهت حضور در جبهه ها خرسند و از جهت کم سود بردن و نائل نشدن به مقام شهادت خسران زده و اندهگین هستند. همه ما انسان ها به گونه ای خسران زده ایم.

اگر یاد بگیریم که هرچه داریم برای خاندان محمد (ص) است، دیگر برای خرج کردن در راه این خاندان خساست نمی کنیم

مادران و پدران باید از همان کودکی معنای توسل به این خاندان عصمت و طهارت را در وجود فرزندان خود پرورش دهند؛ مادری که طی 9 ماه بارداری، 9 ختم قرآن می کند می تواند فرزندی چون "شهید علم الهدی" را تقدیم این انقلاب و اسلام کند چر که اگر یاد بگیریم که هرچه داریم برای خاندان محمد (ص) است، دیگر برای خرج کردن در راه این خاندان خساست نمی کنیم.

امَنوا یعنی اعتقاد به اینکه همه عالم در سیطره ی خاندان فاطمه (س) است

در سوره والعصر می خوانیم "الا الذین امَنوا و عملوا الصالحات"

امَنوا یعنی اینکه بدانیم 70 سال پیش روضه امام حسین ممنوع بود و امروز باید بزرگداشت شهدایی را داشته باشیم که بستری برای احیای این امر مهیا کردند.

باید به بچه های خود یاد دهیم که هستی و وجودمان ریشه در خاندان فاطمه (س) دارد؛ قرارگیری بعضی آداب هم چون خواندن دعای فرج پیش از غذا خوردن ما را به این باور می رساند که تمام رزق و روزی به برکت وجود مهدی فاطمه (س) است.

عمل صالح، عمل مطابق با ولایت فقیه است

"عملوالصالحات" به معنای اقتدای به امام است؛ همانگونه که شهدا ولایت را بر چشمانشان گذاشتند چرا که در آغوش مادرانی پرورش یافتند که ولایت در روح و جانشان بود و وای برآنان که با امام بودند و جایگاه امام را درنیافتند هم چون جعفر کذاب ها که با امام زیستند ولی فهمی از امام پیدا نکردند.

9 دی؛ روز فهم جایگاه ولایت فقیه

بچه های دیروز برای ولایت جان می دادند؛ یکی از شهدا گفته بود مهم نیست که دشمن کجا ما را از پای در می آورد، مهم این است که به امام بگویند بچه ها نگذاشتند حرف امام زمین بماند.

این در حالی است که امروز رهبری فریاد فرهنگ و اقتصاد مقاومتی سر می دهد اما حرف ایشان را زمین گذاشته ایم در حالیکه ولی فقیه حجت بر مردم است.

امروز حق و معروف را زمین گذاشته ایم و تبعیت از منکر و باطل عامل گرفتاری های پی در پی ما شده است.

امروز کوچک شده ایم و مشکلاتمان بزرگ؛ باید یکدیگر را دعوت به حق و صبر کنیم؛ جوانان دیروز کجا برای شکم و یک لقمه نان حریص بودند طمع می ورزیدند؟

" وتواسوا باالصبر"

سومین و آخرین پذیرایی شهدا از مهمانانشان حس غربت است چرا که شهیدان به غربت مادرشان حضرت فاطمه (س) پیوند خورده اند و تا زمانیکه مهدی (عج) ظهور نکند هر جا که اسم فاطمه (س) و خاندانش باشد، ردپای غربت حس می شود.

غربت از اینکه چرا قدر نمی دانیم.

ای کاش می دانستند دست علی بوسیدنی است نه طناب زدنی...

ای کاش می دانستند در خانه فاطمه بوسیدنی است نه آتس زدنی...

ای کاش می دانستند پیشانی حسین بن علی بوسیدنی است نه سنگ زدنی...

 

  • حرف تو 0 0 پاسخ

    سلام
    تشکر از شما به خاطر ارسال مطلبتان به سایت "حرف تو"
    " 9 دی؛ روز فهم جایگاه ولایت فقیه است "
    با آدرس: http://harfeto.ir/?q=node/38077
    در این سایت انتشار یافت.
    چشم به راه مطالب خوب شما هستیم.
    هدیه سایت "حرف تو" به شما:
    "امام علی (علیه‌السّلام): لغزش دوست خود را برای زمان یورش دشمنت تحمّل کن."
    یا علی

ارسال نظرات

آخرین اخبار