سجاد عنایتی

کدخبر: 2879

افرادی که صرفا براساس دغدغه پا به عرصه رسانه گذاشته اند و با لایک گرفتن در شبکه های اجتماعی و تشویق توسط دوستان خود که شاید اغلب آنها فضای بزرگ تر از شهر خود ندیده اند،خود را به عنوان یک کارشناس در عرصه رسانه مطرح می کنند

در جامعه های کوچک تر و بسته تر، ادم هایی با فکر های باز و بزرگ همواره در محدودیت قرار می گیرند.الیته این محدودیت به شکلی نیست که تصور کنید اسلحه بالای سر این افراد گذاشته اند و گفته اند که حتما شما باید بدین شکل عمل کنید؛خیر،محدودیت را باید با توجه افراد دیگر در نظر گرفت،در چنین شرایطی فرد برای اینکه در صحنه بماند و حذف نشود و حداقل حرفش تاثیر داشته باشد ، مجبور می شود تا سطح خود را با اطرافیان خود یکی کند.

این وضعیت را شاید بتوان در فضای رسانه ای شهر قزوین به طور محسوس دید، افرادی که صرفا براساس دغدغه پا به عرصه رسانه گذاشته اند و با لایک گرفتن در شبکه های اجتماعی و تشویق توسط دوستان خود که شاید اغلب آنها فضای بزرگ تر از شهر خود ندیده اند،خود را به عنوان یک کارشناس در عرصه رسانه مطرح می کنند.افرادی هم هستند که تجربه کار در رسانه های مختلف در طول سالهای متمادی باعث شده که آنها نیز در فضای رسانه ای به عنوان کارشناس فن قلمداد شوند ولی باز هم تفکر آنها خیلی شاید بالاتر از اطرافیان خود نباشد و صرفا با مشاهده آثار جوامع بزرگ تر کمی به خودشان تکانی داده باشند؛ این افراد حتی ممکن است تولیدات با بازخورد خوب در فضای رسانه ای داشته باشند ولی پیوسته نبودن این روند مشکلی است که همواره این افراد با آن دسته و پنجه نرم می کنند.

اما حتی در همین شهر هم افرادی هستند که رسانه را به صورت اکادمیک آموزش دیده اند و یا با تجربه ی کارهای بزرگ پا به قزوین گذاشته اند.این افراد همواره در تلاش هستند که تفکرات خود را در مجموعه های مرتبط پیاده کنند و یک مسیر صعودی به سمت پیشرفت را طی نمایند ، اما وجود سطوح پایین رسانه ای باعث می شود این سیر صعودی به کندی و یا در برخی اوقات اصلا طی نشود.

سیستم نخبه کشی همانطور که در وضعیت سیاسی شهر حاکم است ، به فضای رسانه ای هم نگاه ویژه ای دارد.افراد نخبه و بزرگ با فکر های بزرگ معمولا وقتی در یک شرایط عملیاتی ، کنار دیگر دوستان رسانه ای قرار می گیرند و تلاش می کنند تا ایده ها و نظرات خود را بیان کنند، توسط دیگران به سخره گرفته می شود یا در بهترین حالت توجه ای به حرفشان نمی شود. این افراد در چنین شرایطی مجبور می شوند به تنهایی با اتکا به نیروی خود و دوستان اندکی که باورش دارند به فعالیت خود ادامه دهد.

در فضای رسانه ای فعلی قزوین معمولا افرادی رشد می کنند که شاید هدفشان بیشتر شهرت است ؛به طوری که برای مقام اوردن و نیاوردن در یک جشنواره استانی خودخوری می کنند ؛پروژه ی جنگ نرم رسانه ای با هزینه های زیادی که برای آن شده نتواسته در قزوین افرادی تربیت کند با سواد رسانه ای بالا در بزنگاه های مهم مثمر ثمر باشند.

کسب سواد رسانه ای و فضای مجازی علاوه بر اینکه فعالین رسانه ای را رشد می دهد و کمک می کند تا افراد بزرگتر بهتر به شرایط موجود کمک کنند، به بالا رفتن آگاهی عموم مردم نسبت به فضای مجازی و رسانه ای می انجامد.

تحلیل سایت BBC فارسی در مورد جوانان فعال در جنگ نرم:

احتمالا صدها نیروی جوان در پروژه های موسوم به "جنگ نرم" در حال کار کردن هستند که ادامه فعالیت آنها در طول سال ها، کوچکترین نقشی را در آموزش رسانه ‌ای‌شان ایفا نمی کند. نیروهایی که در بزنگاه های رسانه ای -که روزنامه‌نگاران حرفه ای تعیین کننده هستند- مطلقا فایده ای برای جریان خود ندارند

 

ارسال نظرات

آخرین اخبار