مدعیانی که مسجد را سکولار می‌خواهند؛

کدخبر: 2788

گویا نقش محوری مسجد در مباحث مختلف سیاسی ، اجتماعی و حتی فرهنگی زمینه ساز نگرانی و ترس برخی افراد در قزوین شده است و وقت آن رسیده که از این افراد بپرسیم چه چیزی شما را نگران کرده است؟

سرویس فرهنگی قزوین خبر؛سجاد عنایتی؛ از زمانی که پیامبر اسلام،مسجد را به عنوان مرکز حکومت اسلامی تعیین کرد،بر همگان مشخص شد تنها نماز نیست که به یک مسجد شخصیت می دهد؛مشخص شد که مسجد محفلی است برای تصمیم های ریز و درشت جامعه، محلی برای رسیدگی به امور مسلمین و مکانی برای رشد فکری و بصیرتی افرادی که اسلام را دین خود قرار دادند.

صدای اذان وقتی از مناره های مسجدی به گوش می رسد بدین معنی است که آن جامعه ، یک جامعه اسلامی است و با قوانین اسلامی در آن حکومت می کنند و سربازان روح الله از همین مساجد به جبهه ها اعزام می شدند.

مساجد در دوران پیش انقلاب اسلامی محافلی بودند برای بیان دیدگاه های سیاسی و بسیج کردن توده های مختلف مردم برعلیه رژیم ستم شاهی ؛و این موضوع نه تنها در ایران بلکه در برخی دیگر از جوامع اسلامی ، که محوری بودن نقش مسجد در مبارزات مردمی درمقابل فساد و تبعیض و همچنین بحث های سیاسی ،کاملا مشهود است.

در شرایط امروزی ، بیش از پیش لزوم آگاهی سیاسی و ارائه خوراک محتوایی به نمازگزاران برای رسیدن به تحلیل های درست سیاسی احساس می شود.

مقام معظم رهبری در دیدار با ائمه جماعات مساجد مورخه 31/5/95 فرمودند: بعضی‌ها مسجد را از مسائل سیاسی میخواهند بکلّی برکنار بدارند. [میگویند] آقا شما وارد سیاست نشوید، کار خودتان را بکنید.کار خودتان یعنی چه؟ یعنی بیایید همان نمازتان را بخوانید و بروید؛ فقط پیش‌نمازی محض. این همان سکولاریسم است.

مسجد ولایت قزوین و مجموعه فرهنگی خادمان مهدی(عج) با سابقه پربار در امور فرهنگی ، اجتماعی و همچنین تربیت نیروی انقلابی همواره به عنوان یک مسجد محوری مطرح بوده و مخاطبان زیادی در برنامه های مختلف جذب کرده است.

اکران مستند قائم مقام ، که روایتی منصفانه را از زندگی آیت الله منتظری به تصویر کشیده است، از برنامه هایی است که می تواند نقش ویژه ای در رشد بصیرتی نمازگزاران و مخاطبان این مسجد داشته باشد؛ ولی در این میان وجود افرادی که نقش محوری مسجد در مباحث مختلف سیاسی ، اجتماعی و حتی فرهنگی آنها را نگران کرده ، باعث شده با جو سازی علیه این مسجد و مجموعه فرهنگی خادمان مهدی(عج)، این حرکت را یک سیاسی بازی جلوه دهند و با ادعای اینکه "مساجد را از مردم نگیریم" و "مسجد را سیاسی نکنید" ، به تخریب این مجموعه بپردازند.

123

حال این سوال پیش می آید که وقتی از صدر اسلام ، مسجد به عنوان مرکز خلافت حکومت اسلامی بوده است و مهمترین مسائل سیاسی امت اسلامی در آنجا مورد تصمیم گیری قرار می گرفته، چه موضوعی باعث نگرانی افرادی شده که خود را داعیه شهید و شهادت می دانند؟رشد فکری مردم و رسیدن به تحلیل های جامع و دقیق ،چه مشکلاتی را برای این افراد به وجود می آورد؟ بدون شک پاسخ به این سوال را باید از نگارنده مطلبی جویا شد که گویا این روزها رشد سیاسی جامعه و نمایش یکی از بزرگترین انحراف ها در طول انقلاب اسلامی در مسجد او را بیش از هر زمانی نگران کرده است.

ارسال نظرات

آخرین اخبار